Mercedes-Benz, Linde, waterstof, brandstofcel

Twintig Duitse waterstof-tankstations erbij in drie jaar

De realisatie van een netwerk van commerciële waterstoftankstations in Duitsland komt dichterbij. Autofabrikant Daimler AG en The Linde Group hebben aangegeven in de komende drie jaar twintig extra openbare vulpunten te willen realiseren. Deze vulpunten moeten op bestaande pompstations worden geplaatst.

Door het netwerk van vulpunten op de belangrijkste verbindingswegen worden stedelijke gebieden zoals Berlijn en Hamburg of Stuttgart en München aan elkaar gekoppeld. Vooral in de regio’s Berlijn, Stuttgart en Hamburg worden de vulpunten geplaatst.  Die regio’s hebben ook al een aantal vulpunten. Het is de bedoeling dat in 2012 een start gemaakt wordt met de bouw van de vulpunten en dat er dan ook al een aantal in gebruik worden genomen.

Waterstof-vulpunt

Ook moeten er vulpunten komen op een noord-zuid- en oost-west-as, zodat er een waterstof-vulpunt bereikbaar is vanaf elke locatie in Duitsland. Het is de bedoeling dat de waterstof-vulpunten geplaatst worden op bestaande tankstations van diverse exploitanten, die strategisch liggen in het verkeersnetwerk.

Het initiatief van Linde en Daimler sluit aan bij bestaande waterstofprojecten als H2-Mobility en Clean Energy Partnerships. Deze projecten krijgen subsidie van het National Innovation Programme (NIP) voor waterstoftechnologie.

Duitsland

Duitsland zet hiermee een grote stap voorwaarts in de oprichting van een landelijk, openbaar netwerk van waterstoftankstations. Het land heeft op dit moment dertig waterstof-vulpunten, waarvan er zeven geplaatst zijn bij een commercieel openbaar tankstation.

Wolfgang Reitzle, voorzitter van de Raad van Bestuur van Linde zegt verheugd te zijn over de samenwerking met Daimler. “Samen met de brandstofcel is waterstof van fundamenteel belang in de uitbreiding van elektro-mobiliteit.” Het doel is nu om ervoor te zorgen dat er een toenemend aantal voertuigen dat rijdt op waterstof geproduceerd wordt voor de commerciële markt.

Brandstofcel

“Voertuigen met een brandstofcel hebben geen uitstoot, hebben een groot bereik en zijn snel volgetankt”, zegt Dieter Zetsche, voorzitter van de Raad van Bestuur van Daimler AG en hoofd van Mercedes-Benz Cars. “Dat geldt niet alleen voor personenauto’s, maar ook voor commerciële voertuigen.”

“Door het partnerschap met Linde zetten we de volgende stap door het realiseren van de infrastructuur. Twintig nieuwe vulpunten geven de markt een belangrijke stimulans.”

Producent

The Linde Group, ook wel Linde AG, is een internationale producent en leverancier van industriële gassen. Ook ontwerpt het bedrijf chemische fabrieken voor de productie van bijvoorbeeld stikstof en waterstof.

Daimler AG heeft al voertuigen die op waterstof rijden geproduceerd, zoals de B-Klasse F-CELL en de Citaro FuelCell Hybrid bus.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.