tanken, tankstation, verbruik, verbruikstest, brandstof

Brandstofverbruik in praktijk hoger door verouderde test

Amsterdam – Auto’s verbruiken in de praktijk vaak meer brandstof dan door de fabrikanten wordt beweerd. Dit komt door een verouderde Europese testmethode.

De autofabrikanten zijn wettelijk verplicht om de uitslag van de officiële Europese testrit in hun voorlichtingsmateriaal te gebruiken. Die verbruikstest is zo’n 30 jaar oud en sluit niet meer volledig aan op het moderne verkeersbeeld.

Rijgedrag

Het verschil tussen de beweringen van de fabrikant en het daadwerkelijke verbruik, ontstaat doordatrijomstandigheden in de praktijk zwaarder zijn dan tijdens de test.

De verouderde meting houdt ook weinig rekening met het individuele rijgedrag, de moderne autotechniek en de infrastructuur.

Testrit

In de 20 minuten durende Europese testrit op een rollenbank zijn bijvoorbeeld verlichting, airconditioning, radio, stuurbekrachtiging en navigatiesysteem uitgeschakeld en er zit maar één persoon, zonder bagage, in de auto. Ook is de temperatuur in de testruimte tussen de 20 en 25 graden. Dat schrijven de regels voor.

Er wordt gewerkt aan een nieuwe test, die naar verwachting tussen 2013 en 2016 beschikbaar komt. Dit duurt lang, omdat het technisch moeilijk is om een test te ontwikkelen die én goed aansluit bij de moderne autopraktijk én bij alle richtlijnen die er al bestaan.

Brandstofverbruik

Voordat de test gebruikt kan worden, moeten alle partijen het wereldwijd eens zijn over zo’n nieuwe test en moet deze standaard in de hele wereld worden ingevoerd.

Totdat de nieuwe testrit in gebruik is, lijkt er weinig te doen aan het verschil in verbruik tussen test en praktijk.

Bron: Rai

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Brandstofverbruik in praktijk hoger door verouderde test | TankPro.nl
tanken, tankstation, verbruik, verbruikstest, brandstof

Brandstofverbruik in praktijk hoger door verouderde test

Amsterdam – Auto’s verbruiken in de praktijk vaak meer brandstof dan door de fabrikanten wordt beweerd. Dit komt door een verouderde Europese testmethode.

De autofabrikanten zijn wettelijk verplicht om de uitslag van de officiële Europese testrit in hun voorlichtingsmateriaal te gebruiken. Die verbruikstest is zo’n 30 jaar oud en sluit niet meer volledig aan op het moderne verkeersbeeld.

Rijgedrag

Het verschil tussen de beweringen van de fabrikant en het daadwerkelijke verbruik, ontstaat doordatrijomstandigheden in de praktijk zwaarder zijn dan tijdens de test.

De verouderde meting houdt ook weinig rekening met het individuele rijgedrag, de moderne autotechniek en de infrastructuur.

Testrit

In de 20 minuten durende Europese testrit op een rollenbank zijn bijvoorbeeld verlichting, airconditioning, radio, stuurbekrachtiging en navigatiesysteem uitgeschakeld en er zit maar één persoon, zonder bagage, in de auto. Ook is de temperatuur in de testruimte tussen de 20 en 25 graden. Dat schrijven de regels voor.

Er wordt gewerkt aan een nieuwe test, die naar verwachting tussen 2013 en 2016 beschikbaar komt. Dit duurt lang, omdat het technisch moeilijk is om een test te ontwikkelen die én goed aansluit bij de moderne autopraktijk én bij alle richtlijnen die er al bestaan.

Brandstofverbruik

Voordat de test gebruikt kan worden, moeten alle partijen het wereldwijd eens zijn over zo’n nieuwe test en moet deze standaard in de hele wereld worden ingevoerd.

Totdat de nieuwe testrit in gebruik is, lijkt er weinig te doen aan het verschil in verbruik tussen test en praktijk.

Bron: Rai

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.