Tankstation-ondernemer ontwikkelt nieuw concept onder eigen label

Hanex-ondernemer Rob van Herpen startte onlangs met zijn eigen shopconcept. In het nieuwe format komt de eigen bedrijfsnaam prominent terug op de gevels en is de aanwezigheid van tabak teruggebracht tot 1 vierkante meter. Onder meer koffie en tosti’s moeten zorgen voor een structurele omzetimpuls. Dat laatste lijkt te gaan lukken. “In vergelijking met het vorige station op deze plek, is de shopomzet ruim vijftien procent gestegen”, aldus Van Herpen. De komende jaren gaat hij dit concept, al dan niet in afgeslankte vorm, uitrollen over zijn andere negen stations.

De shopformule werd eind vorig jaar geïntroduceerd bij een nieuw tankstation in de Brabantse plaats Nuland. Deze vestiging, waarvan het voorterrein wordt uitgebaat onder Argos-vlag, is een vervanger van een oude BP-locatie honderd meter verderop. Het nieuwe station is veel ruimer en ook beter gesitueerd voor doorgaand verkeer richting snelweg A59. Mede daardoor nam de klandizie in korte tijd flink toe.

Zowel de shopomzet als de literverkopen zijn gestegen met vijftien tot twintig procent. Naast de gunstigere ligging draagt ook de update van de shop daaraan bij (zie foto’s onderaan dit artikel voor een impressie). Het winkeloppervlak is verviervoudigd en het assortiment sluit veel beter aan op de consumentenbehoeften van nu. “Uiteindelijk hopen we op een stijging van veertig procent bij zowel shop als brandstofvolume, onder meer doordat we per liter twee tot drie cent goedkoper zijn.”

Verouderd

Doordat al sinds 2003 is gesproken over een verhuizing van het station in Nuland, is al die tijd nauwelijks geïnvesteerd in de shop. “Die was echt verouderd. Daarom moesten we een flinke inhaalslag maken. Wat we terug wilden laten komen in de shop is het horeca-aspect, onder meer door te focussen op goede koffie.”

Van Herpen heeft daarom zowel een Piston- als een zelfbedieningsapparaat neergezet. Door middel van eerstgenoemde machine moet de shop uitstralen dat er kwalitatief goede koffie verkrijgbaar is. “En als mensen uiteindelijk toch kiezen voor zelfbediening is dat niet erg. Het gaat mij erom dat klanten weten dat in deze shop goede koffie wordt geserveerd.”

De ondernemer ziet nadrukkelijk toekomst in de warme drank en gaat daarom nog dit jaar alle negen andere vestigingen voorzien van een nieuwe koffiemodule. “Het is echt een product waar klanten veel waarde aan hechten. Daarom is het belangrijk dat we dit onderdeel als eerste onder handen nemen.”

The Tosti Club

Een andere categorie die het in tankstationland goed doet, is het vers belegde broodje. Echter, In plaats van een bakery koos de Brabantse ondernemer in Nuland voor een samenwerking met The Tosti Club. Deze foodformule biedt kwalitatief hoogwaardige tosti’s aan.

De tankstation-exploitant is franchisenemer, waarbij de tostiformule het assortiment en de uitstraling bepaalt. Nuland is de eerste vestiging in het petrolkanaal dat met de foodretailer in zee is gegaan. Bij de uitrol van het Hanex-concept over de andere stations krijgen enkele andere locaties waarschijnlijk ook een vestiging van The Tosti Club.

Tabak

In het nieuwe concept wordt nog steeds tabak verkocht. Het aantal facings is echter fors gereduceerd. De sigaretten en shag beslaan nu ongeveer 1 vierkante meter. Daardoor is voor bezoekers duidelijk dat ter plekke tabak wordt verkocht, maar staat het minder nadrukkelijk in het zicht.

“Hierdoor is meer ruimte voor ander assortiment op een prominente plek in de shop. Bovendien passen de pakjes niet zo goed in de nieuwe shop-uitstraling.” De rookwaar volledig uit het zicht leggen, vond de ondernemer een stap te ver. Daarvoor is het aandeel tabak in de omzet nog te groot.

Dit jaar worden nóg twee tankshops onder handen genomen. De andere zeven locaties volgen de komende jaren. In het netwerk van Hanex zitten ook de drie vestigingen die vorig jaar werden overgenomen van BE Ekelschot. Deze zijn inmiddels omgekleurd naar de Shell-uitstraling.

Hanex als merk

De ondernemer werkt met vier verschillende tankstationmerken (Shell, Esso, BP en Argos). In de shops en de waslocaties wil hij echter meer uniformiteit uitstralen, door middel van het gebruik van de Hanex-naam. “Veel van onze klanten weten niet dat we met veel locaties in deze omgeving aanwezig zijn. Door deze naam duidelijker in de markt te zetten, is het makkelijker om over onze activiteiten te communiceren. Het maakt de marketing een stuk beter.” Het Hanex-merk wordt daarom prominent op de gevel van de shops geplaatst.

“Ook bij onze autowaslocaties moet het merk terugkomen. Daarin is het misschien nog wel belangrijker dan bij de shops. Hanex moet echt een bekend carwash-merk worden in de regio.” Bij negen van de tien tankstations heeft Van Herpen een roll-over. Daarnaast heeft hij drie stand-alone wasstraten.

Carwash

Bij de nieuwe vestiging in Nuland is ook een carwash aanwezig. De ondernemer koos voor een roll-over en daarnaast voor twee zelfwasboxen met contactloze betaalmogelijkheid. “We hebben ook gekeken naar de optie om hier een wasstraat te plaatsen. Maar daarmee zouden we onze eigen concurrent worden.”

Enkele kilometers verderop in de plaats Heesch is namelijk een kettingwasstraat van Hanex gevestigd. “Wasstraten trekken toch vaak een ander publiek. Dus door een roll-over in Nuland te plaatsen konden we voorkomen dat we met twee vestigingen op hetzelfde waspubliek zouden mikken”, legt Van Herpen uit.

Bij de nieuwe locatie is gekozen voor een apparaat van WashTec. “Dat was geen gemakkelijke keuze. Andere leveranciers hebben ook goede installaties. Maar we werken van oudsher met WashTec en onze monteur kent de machine goed. Daarnaast hebben we een iets beter gevoel bij de waskwaliteit.”

De specificaties van de nieuwe roll-over:

  • Tec Specs SoftCare Primo 24
  • Washoogte 2.40 meter
  • SofTecsPUR-wasmateriaal met extra grote diameter en hogere rotatiesnelheid voor nog zorgvuldiger en grondiger wassen
  • Schuim voorwas
  • Chemisch voorwasprogramma (insectenverwijderaar)
  • Velgenchemie sproeisysteem
  • Wielwasborstels 21” met 70bar ingebouwde hogedruk
  • Zijkant hogedruk
  • Segment-gestuurde onderkant wasinstallatie
  • Waxprogramma met RainTecs
  • Polishprogramma met ShineTecs
  • Dakblaasmond 30 graden kantelend voor nog beter droogresultaat aan de achterzijde
  • Multibox bediensysteem met fuelPOS-kassakoppeling
  • Volledige installatie werkt op onthard water

    

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Tankstation-ondernemer ontwikkelt nieuw concept onder eigen label | TankPro.nl

Tankstation-ondernemer ontwikkelt nieuw concept onder eigen label

Hanex-ondernemer Rob van Herpen startte onlangs met zijn eigen shopconcept. In het nieuwe format komt de eigen bedrijfsnaam prominent terug op de gevels en is de aanwezigheid van tabak teruggebracht tot 1 vierkante meter. Onder meer koffie en tosti’s moeten zorgen voor een structurele omzetimpuls. Dat laatste lijkt te gaan lukken. “In vergelijking met het vorige station op deze plek, is de shopomzet ruim vijftien procent gestegen”, aldus Van Herpen. De komende jaren gaat hij dit concept, al dan niet in afgeslankte vorm, uitrollen over zijn andere negen stations.

De shopformule werd eind vorig jaar geïntroduceerd bij een nieuw tankstation in de Brabantse plaats Nuland. Deze vestiging, waarvan het voorterrein wordt uitgebaat onder Argos-vlag, is een vervanger van een oude BP-locatie honderd meter verderop. Het nieuwe station is veel ruimer en ook beter gesitueerd voor doorgaand verkeer richting snelweg A59. Mede daardoor nam de klandizie in korte tijd flink toe.

Zowel de shopomzet als de literverkopen zijn gestegen met vijftien tot twintig procent. Naast de gunstigere ligging draagt ook de update van de shop daaraan bij (zie foto’s onderaan dit artikel voor een impressie). Het winkeloppervlak is verviervoudigd en het assortiment sluit veel beter aan op de consumentenbehoeften van nu. “Uiteindelijk hopen we op een stijging van veertig procent bij zowel shop als brandstofvolume, onder meer doordat we per liter twee tot drie cent goedkoper zijn.”

Verouderd

Doordat al sinds 2003 is gesproken over een verhuizing van het station in Nuland, is al die tijd nauwelijks geïnvesteerd in de shop. “Die was echt verouderd. Daarom moesten we een flinke inhaalslag maken. Wat we terug wilden laten komen in de shop is het horeca-aspect, onder meer door te focussen op goede koffie.”

Van Herpen heeft daarom zowel een Piston- als een zelfbedieningsapparaat neergezet. Door middel van eerstgenoemde machine moet de shop uitstralen dat er kwalitatief goede koffie verkrijgbaar is. “En als mensen uiteindelijk toch kiezen voor zelfbediening is dat niet erg. Het gaat mij erom dat klanten weten dat in deze shop goede koffie wordt geserveerd.”

De ondernemer ziet nadrukkelijk toekomst in de warme drank en gaat daarom nog dit jaar alle negen andere vestigingen voorzien van een nieuwe koffiemodule. “Het is echt een product waar klanten veel waarde aan hechten. Daarom is het belangrijk dat we dit onderdeel als eerste onder handen nemen.”

The Tosti Club

Een andere categorie die het in tankstationland goed doet, is het vers belegde broodje. Echter, In plaats van een bakery koos de Brabantse ondernemer in Nuland voor een samenwerking met The Tosti Club. Deze foodformule biedt kwalitatief hoogwaardige tosti’s aan.

De tankstation-exploitant is franchisenemer, waarbij de tostiformule het assortiment en de uitstraling bepaalt. Nuland is de eerste vestiging in het petrolkanaal dat met de foodretailer in zee is gegaan. Bij de uitrol van het Hanex-concept over de andere stations krijgen enkele andere locaties waarschijnlijk ook een vestiging van The Tosti Club.

Tabak

In het nieuwe concept wordt nog steeds tabak verkocht. Het aantal facings is echter fors gereduceerd. De sigaretten en shag beslaan nu ongeveer 1 vierkante meter. Daardoor is voor bezoekers duidelijk dat ter plekke tabak wordt verkocht, maar staat het minder nadrukkelijk in het zicht.

“Hierdoor is meer ruimte voor ander assortiment op een prominente plek in de shop. Bovendien passen de pakjes niet zo goed in de nieuwe shop-uitstraling.” De rookwaar volledig uit het zicht leggen, vond de ondernemer een stap te ver. Daarvoor is het aandeel tabak in de omzet nog te groot.

Dit jaar worden nóg twee tankshops onder handen genomen. De andere zeven locaties volgen de komende jaren. In het netwerk van Hanex zitten ook de drie vestigingen die vorig jaar werden overgenomen van BE Ekelschot. Deze zijn inmiddels omgekleurd naar de Shell-uitstraling.

Hanex als merk

De ondernemer werkt met vier verschillende tankstationmerken (Shell, Esso, BP en Argos). In de shops en de waslocaties wil hij echter meer uniformiteit uitstralen, door middel van het gebruik van de Hanex-naam. “Veel van onze klanten weten niet dat we met veel locaties in deze omgeving aanwezig zijn. Door deze naam duidelijker in de markt te zetten, is het makkelijker om over onze activiteiten te communiceren. Het maakt de marketing een stuk beter.” Het Hanex-merk wordt daarom prominent op de gevel van de shops geplaatst.

“Ook bij onze autowaslocaties moet het merk terugkomen. Daarin is het misschien nog wel belangrijker dan bij de shops. Hanex moet echt een bekend carwash-merk worden in de regio.” Bij negen van de tien tankstations heeft Van Herpen een roll-over. Daarnaast heeft hij drie stand-alone wasstraten.

Carwash

Bij de nieuwe vestiging in Nuland is ook een carwash aanwezig. De ondernemer koos voor een roll-over en daarnaast voor twee zelfwasboxen met contactloze betaalmogelijkheid. “We hebben ook gekeken naar de optie om hier een wasstraat te plaatsen. Maar daarmee zouden we onze eigen concurrent worden.”

Enkele kilometers verderop in de plaats Heesch is namelijk een kettingwasstraat van Hanex gevestigd. “Wasstraten trekken toch vaak een ander publiek. Dus door een roll-over in Nuland te plaatsen konden we voorkomen dat we met twee vestigingen op hetzelfde waspubliek zouden mikken”, legt Van Herpen uit.

Bij de nieuwe locatie is gekozen voor een apparaat van WashTec. “Dat was geen gemakkelijke keuze. Andere leveranciers hebben ook goede installaties. Maar we werken van oudsher met WashTec en onze monteur kent de machine goed. Daarnaast hebben we een iets beter gevoel bij de waskwaliteit.”

De specificaties van de nieuwe roll-over:

  • Tec Specs SoftCare Primo 24
  • Washoogte 2.40 meter
  • SofTecsPUR-wasmateriaal met extra grote diameter en hogere rotatiesnelheid voor nog zorgvuldiger en grondiger wassen
  • Schuim voorwas
  • Chemisch voorwasprogramma (insectenverwijderaar)
  • Velgenchemie sproeisysteem
  • Wielwasborstels 21” met 70bar ingebouwde hogedruk
  • Zijkant hogedruk
  • Segment-gestuurde onderkant wasinstallatie
  • Waxprogramma met RainTecs
  • Polishprogramma met ShineTecs
  • Dakblaasmond 30 graden kantelend voor nog beter droogresultaat aan de achterzijde
  • Multibox bediensysteem met fuelPOS-kassakoppeling
  • Volledige installatie werkt op onthard water

    

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.