Nieuwe shopformule en duurzaamheid geven toekomst Slump Oil vorm

Met het nieuwe shopconcept Brasto en een duurzame groei wil Slump Oil zich onderscheiden in Noord-Nederland. Onlangs werd de shopformule gelanceerd bij een nieuw Tanxx-station in Leeuwarden, waarbij klantbeleving, gezonde voeding en kwaliteitskoffie centraal staan. Tevens houdt het bedrijf de ontwikkelingen in de diverse markten, waaronder alternatieve brandstoffen, scherp in de gaten en probeert daar op een eigen manier op in te spelen. Dat vertelt commercieel directeur Jan Haak in een interview met Tankpro.

Slump Oil is een handelsorganisatie in smeermiddelen en brandstoffen met een hoofdkantoor in Heerenveen. Het levert aan alle branches in de markt. Ook beschikt het over een netwerk van achttien bemande en onbemande stations, waar BP of de eigen onbemande Tanxx-formule op de luifel staat. Daarnaast zijn er leveringsovereenkomsten gesloten met vijf dealerlocaties.

Vier weken geleden startte het bedrijf met het nieuw shopconcept Brasto, een samensmelting van de woorden bistro en brandstof. De nieuwe formule komt voort uit de wens van Slump Oil om een shopconcept te ontwikkelen dat verschilt van wat gebruikelijk is in de petrolbranche (bekijk de foto’s onderaan dit artikel voor een impressie van het nieuwe concept).

Op elkaar lijken

“Je ziet dat veel tankshops op elkaar lijken. Wij wilden graag een concept neerzetten dat qua beleving duidelijk afwijkt van een standaard tankstationshop. De beleving van de klant heeft centraal gestaan bij de ontwikkeling van ons concept en de inrichting. Om de shop te verzekeren van een uniek interieur werd de hulp ingeroepen van BW H ontwerpers.”

“Samen hebben wij gewerkt aan een eigenwijze stijl met natuurlijke en industriële materialen, maar die wel past bij een tankshop. Daarnaast hebben we rekening gehouden met markttrends, zoals de consument die prijsgevoeliger wordt, de automobilist die kwaliteit maar ook gemak zoekt en het toenemend belang van onderscheidend vermogen”, aldus Haak.

Hebben jullie ook het assortiment onder handen genomen?
“Er is sprake van een beperkt shopassortiment, waarbij de nadruk ligt op goede koffie, vers belegde broodjes en ‘good food’. Kwaliteit is daarbij erg belangrijk. Daarom hebben wij gekozen voor de beste kwaliteit koffie en beleggen wij onze broodjes met verrassende ingrediënten. Tevens laten we onze medewerkers begeleiden door een barista, zodat ze echt goede koffies kunnen maken. Ook hebben we gesneden in het assortiment, door bijvoorbeeld minder soorten frisdranken, chips en zoetwaren aan te bieden. Wij focussen ons op meer gezondere alternatieven. Het assortiment is behoorlijk kleiner dan bij een normale tankshop van deze afmetingen en daarom wordt er flexibel mee om gesprongen. Het aanbod kunnen we aanpassen als dat nodig blijkt te zijn.”

Er is ook besloten om brandstof betalen in de shop niet meer mogelijk te maken. Waarom?
“Zo kunnen we meer aandacht geven aan de klant. Dat moet ook ons onderscheidend vermogen zijn. Bovendien vinden we brandstof niet echt passen bij de uitstraling en het imago van de shop. Wel verkopen we nog steeds tabak en rookwaren. Dat past wellicht ook niet bij het imago dat we willen uitstralen, maar we moeten ook aan het exploitatieresultaat denken. Daarvoor is tabak gewoon te belangrijk om ermee te stoppen.”

Veel tankstationbedrijven denken aan uitbreiding van hun netwerk. Hoe is dat bij jullie?
“Natuurlijk wil je als bedrijf groeien maar dat moet wel op een duurzame manier gebeuren. Je ziet dat de brandstofmarkt krimpt, onder meer vanwege de ‘vergroening’ van de mobiliteit in combinatie met de intrede van alternatieve brandstoffen. Uitbreiding kan een middel zijn om deze krimp het hoofd te bieden, maar we zijn selectief bij samenwerkingen of overnames. Stel, er staat een station in het centrum van een dorp te koop. Dan is er voldoende interesse om het over te nemen. In zo’n situatie moeten wij onszelf afvragen of de locatie voldoende potentie biedt om op langere termijn succesvol te zijn. Wij breiden niet uit omdat wij graag zoveel mogelijk stations willen bezitten. Bovendien hebben onze huidige stations nog voldoende potentie om te groeien. We zijn overtuigd dat we door middel van gerichte, lokale verkoop- en marketing-inspanningen richting de particuliere en zakelijke afnemer, de exploitatieresultaten van onze huidige vestigingen kunnen verbeteren.“

Wat kun je dan verder doen om overeind te blijven in een krimpende markt?
“We willen ons onderscheiden door duurzaamheidsinitiatieven aan te bieden aan onze klanten, bijvoorbeeld bij onze brandstoffen. Zo kan de klant bij BP de nieuwe brandstoffen met ACTIVE-technologie krijgen en tankt hij bij Tanxx eveneens uitsluitend premium brandstof. Deze hebben een betere kwaliteit ten opzichte van basisbrandstoffen en zijn ook minder schadelijk voor het milieu. Daarnaast kan de consument bij het Tanxx-station in Leeuwarden het eigen merk TRAXX-Diesel krijgen, evenals Blue One 95. Die laatste brandstof is schoner dan reguliere benzine doordat het meer ethanol bevat. Ook communiceren we over het effect van goede kwaliteit brandstof om duidelijk te maken dat daar keuzes in te maken zijn. Zo kunnen consumenten kiezen voor een duurzamere variant van een brandstof en daardoor een bijdrage leveren aan het verminderen van de uitstoot van schadelijke stoffen.”

Wat is jullie visie op elektrisch rijden en hoe willen jullie inspelen op deze ontwikkelingen?
“We denken dat elektrisch rijden alleen maar toe gaat nemen. Dat zie je bijvoorbeeld bij de Autosalon in Parijs, waar veel aandacht is voor elektrische voertuigen. Ik denk daarom dat over twintig jaar zo’n vijftig procent van de personenauto’s op elektriciteit rijdt. Al hangt dat mede af van het overheidsbeleid. Dat moet constructief zijn, gericht op de lange termijn. Daarnaast moet ook de particuliere rijder worden gestimuleerd en niet alleen de zakelijke markt. Als dat het geval is, gaat elektrisch rijden wel populair worden.”

Is dat voor jullie een reden om met een laadpaal te beginnen?
“Ik ben ervan overtuigd dat het opladen van een accu iets is voor thuis, op het werk, of bij winkelcentra. Onderweg laden zie ik niet snel een hoge vlucht nemen. Tenzij de markt voor elektrisch rijden héél groot wordt. Maar anders wordt het toch vooral thuisladen. In de straat waar ik woon zijn twintig huishoudens, van wie er in de afgelopen jaren vijf een elektrische auto hebben gekocht. Die gaan elke nacht aan de laadpaal.”

Als onderweg laden de standaard wordt, is dat wel een bedreiging voor jullie…
“Indien elektrisch rijden de standaard wordt, zullen we zeker overwegen om laadpalen te plaatsen op een selectie van onze tankstations, op basis van criteria zoals potentieel en ruimte. Op dit ogenblik volgen we onder andere de technische ontwikkelingen rond kenmerk, voordeel en bewijs van het elektrisch rijden.”

En starten met andere alternatieve brandstoffen?
“Aardgasvarianten, zoals cng en lng hebben ook een toekomst. Al speelt ook hier overheidsbeleid een voorname rol. Waterstof is iets verder weg, maar ook dat is kansrijk. Ik sluit niet uit dat op lange termijn waterstof de dominante brandstof wordt en de andere alternatieven uitsluitend overgangsbrandstoffen zijn. In algemene zin: indien we in duurzaamheid investeren, willen we dit op een energie-efficiënte en economisch verantwoorde wijze doen.”

Nu de liters en de marges blijven dalen, worden andere onderdelen van het tankstation steeds belangrijker. Wilt u ook weten hoe u geld kunt verdienen zonder benzine? Kom dan naar de Tankstation Vakbeurs op dinsdag 15 november 2016 en leer hier alles over. Registreer nu via: www.tankstationvakbeurs.nl/registratie/.

brasto-shop-bij-de-tanxx-in-leeuwarden5 brasto-shop-bij-de-tanxx-in-leeuwarden6

brasto-shop-bij-de-tanxx-in-leeuwarden9 brasto-shop-bij-de-tanxx-in-leeuwarden8 brasto-shop-bij-de-tanxx-in-leeuwarden7

brasto-shop-bij-de-tanxx-in-leeuwarden4 brasto-shop-bij-de-tanxx-in-leeuwarden3 brasto-shop-bij-de-tanxx-in-leeuwarden2

Auteur: Tom van Gurp

1 reactie op “Nieuwe shopformule en duurzaamheid geven toekomst Slump Oil vorm”

Ad van der Meer|17.10.16|10:33

Denk er aan: Een ladende rijder van een elektrische auto heeft meer tijd voor een bakje koffie en een versnapering. Dat geeft een grotere kans op de verkoop van producten die wel een goede marge hebben.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe shopformule en duurzaamheid geven toekomst Slump Oil vorm | TankPro.nl

Nieuwe shopformule en duurzaamheid geven toekomst Slump Oil vorm

Met het nieuwe shopconcept Brasto en een duurzame groei wil Slump Oil zich onderscheiden in Noord-Nederland. Onlangs werd de shopformule gelanceerd bij een nieuw Tanxx-station in Leeuwarden, waarbij klantbeleving, gezonde voeding en kwaliteitskoffie centraal staan. Tevens houdt het bedrijf de ontwikkelingen in de diverse markten, waaronder alternatieve brandstoffen, scherp in de gaten en probeert daar op een eigen manier op in te spelen. Dat vertelt commercieel directeur Jan Haak in een interview met Tankpro.

Slump Oil is een handelsorganisatie in smeermiddelen en brandstoffen met een hoofdkantoor in Heerenveen. Het levert aan alle branches in de markt. Ook beschikt het over een netwerk van achttien bemande en onbemande stations, waar BP of de eigen onbemande Tanxx-formule op de luifel staat. Daarnaast zijn er leveringsovereenkomsten gesloten met vijf dealerlocaties.

Vier weken geleden startte het bedrijf met het nieuw shopconcept Brasto, een samensmelting van de woorden bistro en brandstof. De nieuwe formule komt voort uit de wens van Slump Oil om een shopconcept te ontwikkelen dat verschilt van wat gebruikelijk is in de petrolbranche (bekijk de foto’s onderaan dit artikel voor een impressie van het nieuwe concept).

Op elkaar lijken

“Je ziet dat veel tankshops op elkaar lijken. Wij wilden graag een concept neerzetten dat qua beleving duidelijk afwijkt van een standaard tankstationshop. De beleving van de klant heeft centraal gestaan bij de ontwikkeling van ons concept en de inrichting. Om de shop te verzekeren van een uniek interieur werd de hulp ingeroepen van BW H ontwerpers.”

“Samen hebben wij gewerkt aan een eigenwijze stijl met natuurlijke en industriële materialen, maar die wel past bij een tankshop. Daarnaast hebben we rekening gehouden met markttrends, zoals de consument die prijsgevoeliger wordt, de automobilist die kwaliteit maar ook gemak zoekt en het toenemend belang van onderscheidend vermogen”, aldus Haak.

Hebben jullie ook het assortiment onder handen genomen?
“Er is sprake van een beperkt shopassortiment, waarbij de nadruk ligt op goede koffie, vers belegde broodjes en ‘good food’. Kwaliteit is daarbij erg belangrijk. Daarom hebben wij gekozen voor de beste kwaliteit koffie en beleggen wij onze broodjes met verrassende ingrediënten. Tevens laten we onze medewerkers begeleiden door een barista, zodat ze echt goede koffies kunnen maken. Ook hebben we gesneden in het assortiment, door bijvoorbeeld minder soorten frisdranken, chips en zoetwaren aan te bieden. Wij focussen ons op meer gezondere alternatieven. Het assortiment is behoorlijk kleiner dan bij een normale tankshop van deze afmetingen en daarom wordt er flexibel mee om gesprongen. Het aanbod kunnen we aanpassen als dat nodig blijkt te zijn.”

Er is ook besloten om brandstof betalen in de shop niet meer mogelijk te maken. Waarom?
“Zo kunnen we meer aandacht geven aan de klant. Dat moet ook ons onderscheidend vermogen zijn. Bovendien vinden we brandstof niet echt passen bij de uitstraling en het imago van de shop. Wel verkopen we nog steeds tabak en rookwaren. Dat past wellicht ook niet bij het imago dat we willen uitstralen, maar we moeten ook aan het exploitatieresultaat denken. Daarvoor is tabak gewoon te belangrijk om ermee te stoppen.”

Veel tankstationbedrijven denken aan uitbreiding van hun netwerk. Hoe is dat bij jullie?
“Natuurlijk wil je als bedrijf groeien maar dat moet wel op een duurzame manier gebeuren. Je ziet dat de brandstofmarkt krimpt, onder meer vanwege de ‘vergroening’ van de mobiliteit in combinatie met de intrede van alternatieve brandstoffen. Uitbreiding kan een middel zijn om deze krimp het hoofd te bieden, maar we zijn selectief bij samenwerkingen of overnames. Stel, er staat een station in het centrum van een dorp te koop. Dan is er voldoende interesse om het over te nemen. In zo’n situatie moeten wij onszelf afvragen of de locatie voldoende potentie biedt om op langere termijn succesvol te zijn. Wij breiden niet uit omdat wij graag zoveel mogelijk stations willen bezitten. Bovendien hebben onze huidige stations nog voldoende potentie om te groeien. We zijn overtuigd dat we door middel van gerichte, lokale verkoop- en marketing-inspanningen richting de particuliere en zakelijke afnemer, de exploitatieresultaten van onze huidige vestigingen kunnen verbeteren.“

Wat kun je dan verder doen om overeind te blijven in een krimpende markt?
“We willen ons onderscheiden door duurzaamheidsinitiatieven aan te bieden aan onze klanten, bijvoorbeeld bij onze brandstoffen. Zo kan de klant bij BP de nieuwe brandstoffen met ACTIVE-technologie krijgen en tankt hij bij Tanxx eveneens uitsluitend premium brandstof. Deze hebben een betere kwaliteit ten opzichte van basisbrandstoffen en zijn ook minder schadelijk voor het milieu. Daarnaast kan de consument bij het Tanxx-station in Leeuwarden het eigen merk TRAXX-Diesel krijgen, evenals Blue One 95. Die laatste brandstof is schoner dan reguliere benzine doordat het meer ethanol bevat. Ook communiceren we over het effect van goede kwaliteit brandstof om duidelijk te maken dat daar keuzes in te maken zijn. Zo kunnen consumenten kiezen voor een duurzamere variant van een brandstof en daardoor een bijdrage leveren aan het verminderen van de uitstoot van schadelijke stoffen.”

Wat is jullie visie op elektrisch rijden en hoe willen jullie inspelen op deze ontwikkelingen?
“We denken dat elektrisch rijden alleen maar toe gaat nemen. Dat zie je bijvoorbeeld bij de Autosalon in Parijs, waar veel aandacht is voor elektrische voertuigen. Ik denk daarom dat over twintig jaar zo’n vijftig procent van de personenauto’s op elektriciteit rijdt. Al hangt dat mede af van het overheidsbeleid. Dat moet constructief zijn, gericht op de lange termijn. Daarnaast moet ook de particuliere rijder worden gestimuleerd en niet alleen de zakelijke markt. Als dat het geval is, gaat elektrisch rijden wel populair worden.”

Is dat voor jullie een reden om met een laadpaal te beginnen?
“Ik ben ervan overtuigd dat het opladen van een accu iets is voor thuis, op het werk, of bij winkelcentra. Onderweg laden zie ik niet snel een hoge vlucht nemen. Tenzij de markt voor elektrisch rijden héél groot wordt. Maar anders wordt het toch vooral thuisladen. In de straat waar ik woon zijn twintig huishoudens, van wie er in de afgelopen jaren vijf een elektrische auto hebben gekocht. Die gaan elke nacht aan de laadpaal.”

Als onderweg laden de standaard wordt, is dat wel een bedreiging voor jullie…
“Indien elektrisch rijden de standaard wordt, zullen we zeker overwegen om laadpalen te plaatsen op een selectie van onze tankstations, op basis van criteria zoals potentieel en ruimte. Op dit ogenblik volgen we onder andere de technische ontwikkelingen rond kenmerk, voordeel en bewijs van het elektrisch rijden.”

En starten met andere alternatieve brandstoffen?
“Aardgasvarianten, zoals cng en lng hebben ook een toekomst. Al speelt ook hier overheidsbeleid een voorname rol. Waterstof is iets verder weg, maar ook dat is kansrijk. Ik sluit niet uit dat op lange termijn waterstof de dominante brandstof wordt en de andere alternatieven uitsluitend overgangsbrandstoffen zijn. In algemene zin: indien we in duurzaamheid investeren, willen we dit op een energie-efficiënte en economisch verantwoorde wijze doen.”

Nu de liters en de marges blijven dalen, worden andere onderdelen van het tankstation steeds belangrijker. Wilt u ook weten hoe u geld kunt verdienen zonder benzine? Kom dan naar de Tankstation Vakbeurs op dinsdag 15 november 2016 en leer hier alles over. Registreer nu via: www.tankstationvakbeurs.nl/registratie/.

brasto-shop-bij-de-tanxx-in-leeuwarden5 brasto-shop-bij-de-tanxx-in-leeuwarden6

brasto-shop-bij-de-tanxx-in-leeuwarden9 brasto-shop-bij-de-tanxx-in-leeuwarden8 brasto-shop-bij-de-tanxx-in-leeuwarden7

brasto-shop-bij-de-tanxx-in-leeuwarden4 brasto-shop-bij-de-tanxx-in-leeuwarden3 brasto-shop-bij-de-tanxx-in-leeuwarden2

Auteur: Tom van Gurp

1 reactie op “Nieuwe shopformule en duurzaamheid geven toekomst Slump Oil vorm”

Ad van der Meer|17.10.16|10:33

Denk er aan: Een ladende rijder van een elektrische auto heeft meer tijd voor een bakje koffie en een versnapering. Dat geeft een grotere kans op de verkoop van producten die wel een goede marge hebben.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.