‘Tankstationbedrijven zijn nog te weinig met toekomst bezig’

Bron: TankPro

Ontwikkelingen op het gebied van brandstof en shop gaan sneller dan veel petrolbedrijven denken. Daarom moeten tankstations meer inspelen op deze veranderingen. Dat concluderen onderzoekers, die in opdracht van Nove een visie ontwikkelden voor leden van die branchevereniging. Verder wordt geadviseerd om te investeren in alternatieve brandstoffen en creatief te kijken naar het shopassortiment en naar aanvullende diensten.

Nove wilde een toekomstvisie ontwikkelen voor zijn leden, waaronder brandstofhandelaren met een kleine of grote keten van tankstations. De belangenvereniging schakelde hiervoor de hulp in van consultancybureau Young Advisory Group. Deze kwam recentelijk met de definitieve resultaten naar buiten.

Tankshop-aanbod

Enkele belangrijke bevindingen: een groot deel van de leden denkt nog te weinig na over de toekomst, het tankshop-aanbod is in veel gevallen niet vernieuwend, het aanbieden van alternatieve brandstoffen en aanvullende diensten wordt steeds interessanter en automobilisten blijven gevoelig voor gemak en verse voedingsproducten onderweg, hetgeen kansen biedt voor de petrolbranche.

“Over het algemeen spelen tankstationbedrijven in op de huidige vraag. Er wordt te weinig nagedacht over de toekomst. Om vooruit te lopen op de concurrentie is het goed om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen”, schrijft het bureau. Het spreekt daarbij zowel over de shop als over de brandstof.

Nieuwe brandstoffen

De onderzoekers merken wel dat de meeste Nove-leden positief staan tegenover nieuwe brandstoffen en ook bereid zijn hierin te investeren, maar een afwachtende houding aannemen. Zo ontwikkelen de mogelijkheden voor vloeibaar aardgas (lng), waterstof en elektriciteit zich sneller dan de meeste bedrijven zich realiseren.

“Het is goed om per tankstation te inventariseren welke alternatieve brandstoffen interessant zijn om aan te bieden, op basis van bijvoorbeeld (lokale) stimulering vanuit de overheid.” Het bureau wijst in dit verband onder meer op de doelstelling om in 2025 tussen de tien en de vijftien procent van het dieselverbruik in de transportsector te hebben vervangen door het eerdergenoemde lng (liquefied natural gas). Het totale verbruik van dat gas zou tegen die tijd uit moeten komen op 2,5 miljoen ton.

Biodiesel

Ook constateert de Young Advisory Group dat de afgelopen jaren een gestage groei heeft plaatsgevonden in de markt voor biodiesel, vooral veroorzaakt door de overheid middels wet- en regelgeving. Ook het gebruik van biobenzine groeit, al is die toename geringer dan van de dieselvariant. Daar liggen dus kansen.

In de shop zien de onderzoekers ook mogelijkheden voor rendementsverbetering. Het gaat dan om bijvoorbeeld het aanbieden van diverse extra diensten. Dit is mede van belang door de groei van het onbemande segment, dat brandstoffen aanbiedt tegen literprijzen waar bemande locaties niet of nauwelijks in mee kunnen gaan.

“Daarom moeten bemande stations zich onderscheiden door de kwaliteit van het assortiment te verbeteren.” Ook kunnen ze concurrerend blijven door het aanbieden van aanvullende diensten. “Vooral langs rijkswegen wordt dit aanbod steeds belangrijker.”

Winstgevendheid van shops

Ongeveer 25 procent van de tankstations in Nederland is in handen van Nove-leden. De meeste hiervan hebben een shop, al zijn ze wel (deels) ingericht om onbemand te kunnen functioneren. De onderzoekers adviseren dan ook om kritisch te kijken naar de winstgevendheid van deze shops. Ze ontwikkelden hiervoor een rekenmodel dat tankstationbedrijven kunnen gebruiken om diverse rendementscijfers, zoals de netto contante waarde en de terugverdientijd van investeringen te bepalen.

Tom van Gurp

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Tankstationbedrijven zijn nog te weinig met toekomst bezig’ | TankPro.nl

‘Tankstationbedrijven zijn nog te weinig met toekomst bezig’

Bron: TankPro

Ontwikkelingen op het gebied van brandstof en shop gaan sneller dan veel petrolbedrijven denken. Daarom moeten tankstations meer inspelen op deze veranderingen. Dat concluderen onderzoekers, die in opdracht van Nove een visie ontwikkelden voor leden van die branchevereniging. Verder wordt geadviseerd om te investeren in alternatieve brandstoffen en creatief te kijken naar het shopassortiment en naar aanvullende diensten.

Nove wilde een toekomstvisie ontwikkelen voor zijn leden, waaronder brandstofhandelaren met een kleine of grote keten van tankstations. De belangenvereniging schakelde hiervoor de hulp in van consultancybureau Young Advisory Group. Deze kwam recentelijk met de definitieve resultaten naar buiten.

Tankshop-aanbod

Enkele belangrijke bevindingen: een groot deel van de leden denkt nog te weinig na over de toekomst, het tankshop-aanbod is in veel gevallen niet vernieuwend, het aanbieden van alternatieve brandstoffen en aanvullende diensten wordt steeds interessanter en automobilisten blijven gevoelig voor gemak en verse voedingsproducten onderweg, hetgeen kansen biedt voor de petrolbranche.

“Over het algemeen spelen tankstationbedrijven in op de huidige vraag. Er wordt te weinig nagedacht over de toekomst. Om vooruit te lopen op de concurrentie is het goed om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen”, schrijft het bureau. Het spreekt daarbij zowel over de shop als over de brandstof.

Nieuwe brandstoffen

De onderzoekers merken wel dat de meeste Nove-leden positief staan tegenover nieuwe brandstoffen en ook bereid zijn hierin te investeren, maar een afwachtende houding aannemen. Zo ontwikkelen de mogelijkheden voor vloeibaar aardgas (lng), waterstof en elektriciteit zich sneller dan de meeste bedrijven zich realiseren.

“Het is goed om per tankstation te inventariseren welke alternatieve brandstoffen interessant zijn om aan te bieden, op basis van bijvoorbeeld (lokale) stimulering vanuit de overheid.” Het bureau wijst in dit verband onder meer op de doelstelling om in 2025 tussen de tien en de vijftien procent van het dieselverbruik in de transportsector te hebben vervangen door het eerdergenoemde lng (liquefied natural gas). Het totale verbruik van dat gas zou tegen die tijd uit moeten komen op 2,5 miljoen ton.

Biodiesel

Ook constateert de Young Advisory Group dat de afgelopen jaren een gestage groei heeft plaatsgevonden in de markt voor biodiesel, vooral veroorzaakt door de overheid middels wet- en regelgeving. Ook het gebruik van biobenzine groeit, al is die toename geringer dan van de dieselvariant. Daar liggen dus kansen.

In de shop zien de onderzoekers ook mogelijkheden voor rendementsverbetering. Het gaat dan om bijvoorbeeld het aanbieden van diverse extra diensten. Dit is mede van belang door de groei van het onbemande segment, dat brandstoffen aanbiedt tegen literprijzen waar bemande locaties niet of nauwelijks in mee kunnen gaan.

“Daarom moeten bemande stations zich onderscheiden door de kwaliteit van het assortiment te verbeteren.” Ook kunnen ze concurrerend blijven door het aanbieden van aanvullende diensten. “Vooral langs rijkswegen wordt dit aanbod steeds belangrijker.”

Winstgevendheid van shops

Ongeveer 25 procent van de tankstations in Nederland is in handen van Nove-leden. De meeste hiervan hebben een shop, al zijn ze wel (deels) ingericht om onbemand te kunnen functioneren. De onderzoekers adviseren dan ook om kritisch te kijken naar de winstgevendheid van deze shops. Ze ontwikkelden hiervoor een rekenmodel dat tankstationbedrijven kunnen gebruiken om diverse rendementscijfers, zoals de netto contante waarde en de terugverdientijd van investeringen te bepalen.

Tom van Gurp

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.