Loogman comfortlane

Tankstation in Aalsmeer start met lopende-band-tanken

Ondernemer Ger Loogman opent eind volgende maand zijn vernieuwde tankstation met een volledig vernieuwde shop. Tevens kunnen klanten hun auto vol laten gooien met brandstof op een veertien meter lange lopende band. Daarmee wil de Aalsmeerse ondernemer zich onderscheiden op brandstofgebied. “Hiermee vergroot ik mijn verzorgingsgebied en kan ik iets saais als tanken veranderen in een leuke beleving.”

Met het nieuwe tankconcept wil de ondernemer een unieke manier van tanken in de markt zetten. De brandstofpompen worden aan het einde van een 14,5 meter lange lopende band geplaatst. Door een ingenieus systeem van meebewegende tankslangen kan de auto worden voorzien van benzine of diesel, terwijl het voertuig langzaam naar voren beweegt over de lopende band. Deze band kan zestig of zeventig auto’s per uur aan.

Betalen

Betaling geschiedt vooraf, op dezelfde manier als bij een onbemande pomp. Afrekenen kan niet met contant geld, maar alleen met pinpas, creditcard of tankpassen. Er is personeel aanwezig om het tanken te begeleiden. Klanten hoeven daarom noch voor het tanken, noch voor het betalen hun auto uit.

De pompen kunnen veertig liter per minuut tanken, dus het gehele proces duurt gemiddeld ongeveer een minuut. Tijdens het tanken kunnen de klanten vanuit de auto zien hoeveel liter al is getankt en hoeveel ze dat kost, omdat er beeldschermen meebewegen met de auto.

Comfort Lane

Met de tankstraat, Comfort Lane, genoemd wil Loogman zich onderscheiden op het gebied van brandstof. “Met prijs of brandstoftype lukt dat niet zo goed, maar op deze manier bied je wel een unieke tankervaring. Bovendien kunnen klanten in hun auto blijven zitten en komen ze dus niet uit hun comfort zone. Zeker met slecht weer is dat prettig.”

“Natuurlijk zijn er veel klanten die gewoon zo goedkoop mogelijk willen tanken. Voor hen is de straat dan ook niet bedoeld. Maar je hebt ook mensen die bereid zijn méér te betalen voor iets unieks. Dat zie je bijvoorbeeld aan de verkoop van premium brandstoffen, of de carwash met interieurreiniging zoals we die in Amsterdam hebben en ook hier in Aalsmeer realiseren.”

Concurrentie

“We vragen een bedienbijdrage van twee cent per liter. Dus voor een tankbeurt van 35 liter ben je zeventig cent duurder uit. Maar daarvoor komt in de plaats dat klanten sneller klaar zijn en in de auto kunnen blijven zitten en niet hun comfort zone uit hoeven. Voor mij is het voordeel dat ik meer verdien op brandstof, me kan onderscheiden van de concurrentie en mijn verzorgingsgebied vergroot. Sommige klanten uit andere regio’s willen dit misschien ook weleens proberen.”

Loogman heeft er inmiddels patent op aangevraagd. Hij wil het Comfort Lane-concept vermarkten in Nederland en daarbuiten. “Er zijn al twee bedrijven in België en Duitsland die dit concept willen gaan toepassen.” In Nederland ziet hij voor dit concept mogelijkheden op zo’n honderd tot honderdvijftig locaties. Het gaat dan om vestigingen met 4,5 miljoen liter per jaar of meer, zoals grote lokale stations en snelwegpunten. Bij vestigingen die bijvoorbeeld een miljoen liter doen, is dit niet rendabel verwacht hij.

Tankshop

De tankshop is ook op de schop gegaan. Zo berichtte Tankpro eerder al dat er een shop-in-shop van snackketen Febo in komt. Maar de winkel wordt ook fors uitgebreid naar zo’n driehonderd vierkante meter. De indeling en het interieur zijn totaal anders en er komen een koffiecorner en een loungeruimte met zitplekken bij.

De nieuwe shop wordt langwerpig en is zo’n vijftig meter lang, inclusief magazijnbox, Febo en loungeruimte. Het krijgt aan beide lange zijden een glazen wand en ligt parallel aan de eveneens nieuwe lopende band voor het reinigen van auto-interieurs (bekijk de afbeeldingen onderaan dit artikel voor enkele artist impressions van hoe het vernieuwde tankstation eruit komt te zien).

Shopklant

“Door de glazen wand kunnen de shopbezoekers zien dat we een mogelijkheid hebben om het interieur van de auto te reinigen”, legt medewerker Marije van Kessel uit. “Daar kiezen we bewust voor. We willen de shopklant in aanraking laten komen met de binnenreiniging. En voor de klanten die er al gebruik van maken, is het ook handig. Zij stappen hun voertuig uit bij het begin van de reinigingsstraat en lopen via de shop naar het einde.”

Ondertussen kunnen ze zien hoe hun auto wordt gereinigd en kunnen ze nog iets kopen in de shop of iets bestellen bij de Febo. Omdat de reiniging acht minuten duurt, is er dus genoeg tijd voor die klanten om nog iets te nemen. “We willen uiteraard voorkomen dat andere klanten moeten wachten, omdat er eentje een kroket heeft besteld.”

Indeling

De tankshop zelf is ook behoorlijk gewijzigd. Bij binnenkomst vanaf het voorterrein -mensen kunnen ook vanaf de binnenreinigingsstraat de shop inlopen – zien klanten meteen de koelingen. “Omdat mensen rechts georiënteerd zijn, zetten we daar de hardlopers uit het gekoelde segment”, zegt Van Kessel.

“Daarna komen ze op een kruispunt, waarbij ze naar links kunnen voor de Febo. Als ze recht vooruit kijken, zien ze door de glazen wand de interieurreiniging en rechtsaf is de shop. Daar komen de klanten als eerste de non-food tegen, zoals briketten, houtskool en bloemen. Die producten hebben we bewust binnen gezet, omdat veel mensen er achteloos langs lopen als ze buiten staan. Bovendien hoef je die producten in deze opstelling niet elke dag naar binnen en naar buiten te slepen.”

Autobenodigdheden

Tevens is er een meubel met top-5 producten. De samenstelling wisselt elke maand, zodat klanten steeds in aanraking komen met nieuwe artikelen. “En dat meubel zetten we op een prominente plaats in de shop. We hebben ook nog een snoep-watervalschap. En een grote afdeling autobenodigdheden aan de buitenwand.”

“Loogman staat immers voor automotive. Dat willen we ook uitstralen door meer autobenodigdheden aan te bieden dan gemiddeld op een tankstation. Denk aan wasboxartikelen, flexibele ruitenwissers en dergelijke.” De shopartikelen en de brandstof kunnen zowel bij de Febo als bij de reguliere kassa worden afgerekend.

Interieurreiniging van auto’s

Bij een andere carwashlocatie, in Amsterdam, is Loogman al gestart met het concept van interieurreiniging van auto’s in april 2014. “En dat is een succes. We breiden het daarom uit naar de vestiging in Aalsmeer.” Dat gaat plaatsvinden in een hal van ruim vijftig meter lang, met een lopende band van ruim veertig meter.

De lopende band wordt bemand door standaard zes man. “Eentje voor het opvangen van de klanten aan het begin van de straat. Twee anderen maken de ramen schoon. De volgende twee verzorgen het stofzuigen en de laatste doet de eindcontrole.” Prijs voor deze autobehandeling in combinatie met autowassen wordt 25 euro.

Volgens Loogman kan dit concept alleen bij grote waslocaties worden toegepast. “Dan moet je denken aan plekken met 150.000 tot 200.000 wassingen per jaar. Anders haal je de kosten er gewoon niet uit. Je moet rekenen op zo’n duizend euro per dag aan personeelskosten voor zo’n binnenreiniging. Daar moeten wel genoeg inkomsten tegenover staan.” Als het echt druk is, kan in Aalsmeer worden opgeschaald naar acht, tien of twaalf mensen die aan de lopende band auto’s van binnen reinigen.

Teruglopende literverkopen

De vestiging in de Noord-Hollandse plaats is de enige tanklocatie van Loogman, al heeft hij nog wel zeven andere waslocaties, in onder meer Amsterdam en Almere. “Er waren tijden dat we twintig miljoen liter per jaar verkochten hier in Aalsmeer. We hebben niet voor niks twee voorterreinen. Maar met name de laatste twee jaar lopen de literverkopen terug, onder meer doordat klanten van de plaatselijke bloemenveiling in het buitenland tanken.”

Daarom ziet hij zich genoodzaakt maatregelen te nemen om het voorterrein in te krimpen. “Ik wil voorkomen dat het een spookstation wordt. Er waren 28 opstelplaatsen, maar dat aantal gaan we flink reduceren. Daarvoor in de plaats komen dus de grotere shop, de Febo en de Comfort Lane. Tevens voegen we andere brandstoffen toe, zoals gtl en super 100 plus. Ook zetten we op termijn een snellaadpaal neer, al verwacht ik daar niet meteen veel mee te verdienen.” Totale kosten voor het renoveren van het station bedragen ongeveer twee miljoen euro.

Tom van Gurp

Loogman, Comfort lane
Shop Loogman Groep in Aalsmeer

Shop Loogman Groep in Aalsmeer

Shop Loogman Groep in Aalsmeer

Shop Loogman Groep in Aalsmeer

Ger Loogman bij tankstation Aalsmeer

Auteur: Tom van Gurp

1 reactie op “Tankstation in Aalsmeer start met lopende-band-tanken”

Betsie Olthof|27.05.16|08:14

Geweldig. Dat noem ik nu omdenken. Van eeuwenlang saai tanken er een beleving van maken. Ben heel erg benieuwd. Kom zeker een keer om rijden om het zelf mee te maken. Gefeliciteerd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Tankstation in Aalsmeer start met lopende-band-tanken | TankPro.nl
Loogman comfortlane

Tankstation in Aalsmeer start met lopende-band-tanken

Ondernemer Ger Loogman opent eind volgende maand zijn vernieuwde tankstation met een volledig vernieuwde shop. Tevens kunnen klanten hun auto vol laten gooien met brandstof op een veertien meter lange lopende band. Daarmee wil de Aalsmeerse ondernemer zich onderscheiden op brandstofgebied. “Hiermee vergroot ik mijn verzorgingsgebied en kan ik iets saais als tanken veranderen in een leuke beleving.”

Met het nieuwe tankconcept wil de ondernemer een unieke manier van tanken in de markt zetten. De brandstofpompen worden aan het einde van een 14,5 meter lange lopende band geplaatst. Door een ingenieus systeem van meebewegende tankslangen kan de auto worden voorzien van benzine of diesel, terwijl het voertuig langzaam naar voren beweegt over de lopende band. Deze band kan zestig of zeventig auto’s per uur aan.

Betalen

Betaling geschiedt vooraf, op dezelfde manier als bij een onbemande pomp. Afrekenen kan niet met contant geld, maar alleen met pinpas, creditcard of tankpassen. Er is personeel aanwezig om het tanken te begeleiden. Klanten hoeven daarom noch voor het tanken, noch voor het betalen hun auto uit.

De pompen kunnen veertig liter per minuut tanken, dus het gehele proces duurt gemiddeld ongeveer een minuut. Tijdens het tanken kunnen de klanten vanuit de auto zien hoeveel liter al is getankt en hoeveel ze dat kost, omdat er beeldschermen meebewegen met de auto.

Comfort Lane

Met de tankstraat, Comfort Lane, genoemd wil Loogman zich onderscheiden op het gebied van brandstof. “Met prijs of brandstoftype lukt dat niet zo goed, maar op deze manier bied je wel een unieke tankervaring. Bovendien kunnen klanten in hun auto blijven zitten en komen ze dus niet uit hun comfort zone. Zeker met slecht weer is dat prettig.”

“Natuurlijk zijn er veel klanten die gewoon zo goedkoop mogelijk willen tanken. Voor hen is de straat dan ook niet bedoeld. Maar je hebt ook mensen die bereid zijn méér te betalen voor iets unieks. Dat zie je bijvoorbeeld aan de verkoop van premium brandstoffen, of de carwash met interieurreiniging zoals we die in Amsterdam hebben en ook hier in Aalsmeer realiseren.”

Concurrentie

“We vragen een bedienbijdrage van twee cent per liter. Dus voor een tankbeurt van 35 liter ben je zeventig cent duurder uit. Maar daarvoor komt in de plaats dat klanten sneller klaar zijn en in de auto kunnen blijven zitten en niet hun comfort zone uit hoeven. Voor mij is het voordeel dat ik meer verdien op brandstof, me kan onderscheiden van de concurrentie en mijn verzorgingsgebied vergroot. Sommige klanten uit andere regio’s willen dit misschien ook weleens proberen.”

Loogman heeft er inmiddels patent op aangevraagd. Hij wil het Comfort Lane-concept vermarkten in Nederland en daarbuiten. “Er zijn al twee bedrijven in België en Duitsland die dit concept willen gaan toepassen.” In Nederland ziet hij voor dit concept mogelijkheden op zo’n honderd tot honderdvijftig locaties. Het gaat dan om vestigingen met 4,5 miljoen liter per jaar of meer, zoals grote lokale stations en snelwegpunten. Bij vestigingen die bijvoorbeeld een miljoen liter doen, is dit niet rendabel verwacht hij.

Tankshop

De tankshop is ook op de schop gegaan. Zo berichtte Tankpro eerder al dat er een shop-in-shop van snackketen Febo in komt. Maar de winkel wordt ook fors uitgebreid naar zo’n driehonderd vierkante meter. De indeling en het interieur zijn totaal anders en er komen een koffiecorner en een loungeruimte met zitplekken bij.

De nieuwe shop wordt langwerpig en is zo’n vijftig meter lang, inclusief magazijnbox, Febo en loungeruimte. Het krijgt aan beide lange zijden een glazen wand en ligt parallel aan de eveneens nieuwe lopende band voor het reinigen van auto-interieurs (bekijk de afbeeldingen onderaan dit artikel voor enkele artist impressions van hoe het vernieuwde tankstation eruit komt te zien).

Shopklant

“Door de glazen wand kunnen de shopbezoekers zien dat we een mogelijkheid hebben om het interieur van de auto te reinigen”, legt medewerker Marije van Kessel uit. “Daar kiezen we bewust voor. We willen de shopklant in aanraking laten komen met de binnenreiniging. En voor de klanten die er al gebruik van maken, is het ook handig. Zij stappen hun voertuig uit bij het begin van de reinigingsstraat en lopen via de shop naar het einde.”

Ondertussen kunnen ze zien hoe hun auto wordt gereinigd en kunnen ze nog iets kopen in de shop of iets bestellen bij de Febo. Omdat de reiniging acht minuten duurt, is er dus genoeg tijd voor die klanten om nog iets te nemen. “We willen uiteraard voorkomen dat andere klanten moeten wachten, omdat er eentje een kroket heeft besteld.”

Indeling

De tankshop zelf is ook behoorlijk gewijzigd. Bij binnenkomst vanaf het voorterrein -mensen kunnen ook vanaf de binnenreinigingsstraat de shop inlopen – zien klanten meteen de koelingen. “Omdat mensen rechts georiënteerd zijn, zetten we daar de hardlopers uit het gekoelde segment”, zegt Van Kessel.

“Daarna komen ze op een kruispunt, waarbij ze naar links kunnen voor de Febo. Als ze recht vooruit kijken, zien ze door de glazen wand de interieurreiniging en rechtsaf is de shop. Daar komen de klanten als eerste de non-food tegen, zoals briketten, houtskool en bloemen. Die producten hebben we bewust binnen gezet, omdat veel mensen er achteloos langs lopen als ze buiten staan. Bovendien hoef je die producten in deze opstelling niet elke dag naar binnen en naar buiten te slepen.”

Autobenodigdheden

Tevens is er een meubel met top-5 producten. De samenstelling wisselt elke maand, zodat klanten steeds in aanraking komen met nieuwe artikelen. “En dat meubel zetten we op een prominente plaats in de shop. We hebben ook nog een snoep-watervalschap. En een grote afdeling autobenodigdheden aan de buitenwand.”

“Loogman staat immers voor automotive. Dat willen we ook uitstralen door meer autobenodigdheden aan te bieden dan gemiddeld op een tankstation. Denk aan wasboxartikelen, flexibele ruitenwissers en dergelijke.” De shopartikelen en de brandstof kunnen zowel bij de Febo als bij de reguliere kassa worden afgerekend.

Interieurreiniging van auto’s

Bij een andere carwashlocatie, in Amsterdam, is Loogman al gestart met het concept van interieurreiniging van auto’s in april 2014. “En dat is een succes. We breiden het daarom uit naar de vestiging in Aalsmeer.” Dat gaat plaatsvinden in een hal van ruim vijftig meter lang, met een lopende band van ruim veertig meter.

De lopende band wordt bemand door standaard zes man. “Eentje voor het opvangen van de klanten aan het begin van de straat. Twee anderen maken de ramen schoon. De volgende twee verzorgen het stofzuigen en de laatste doet de eindcontrole.” Prijs voor deze autobehandeling in combinatie met autowassen wordt 25 euro.

Volgens Loogman kan dit concept alleen bij grote waslocaties worden toegepast. “Dan moet je denken aan plekken met 150.000 tot 200.000 wassingen per jaar. Anders haal je de kosten er gewoon niet uit. Je moet rekenen op zo’n duizend euro per dag aan personeelskosten voor zo’n binnenreiniging. Daar moeten wel genoeg inkomsten tegenover staan.” Als het echt druk is, kan in Aalsmeer worden opgeschaald naar acht, tien of twaalf mensen die aan de lopende band auto’s van binnen reinigen.

Teruglopende literverkopen

De vestiging in de Noord-Hollandse plaats is de enige tanklocatie van Loogman, al heeft hij nog wel zeven andere waslocaties, in onder meer Amsterdam en Almere. “Er waren tijden dat we twintig miljoen liter per jaar verkochten hier in Aalsmeer. We hebben niet voor niks twee voorterreinen. Maar met name de laatste twee jaar lopen de literverkopen terug, onder meer doordat klanten van de plaatselijke bloemenveiling in het buitenland tanken.”

Daarom ziet hij zich genoodzaakt maatregelen te nemen om het voorterrein in te krimpen. “Ik wil voorkomen dat het een spookstation wordt. Er waren 28 opstelplaatsen, maar dat aantal gaan we flink reduceren. Daarvoor in de plaats komen dus de grotere shop, de Febo en de Comfort Lane. Tevens voegen we andere brandstoffen toe, zoals gtl en super 100 plus. Ook zetten we op termijn een snellaadpaal neer, al verwacht ik daar niet meteen veel mee te verdienen.” Totale kosten voor het renoveren van het station bedragen ongeveer twee miljoen euro.

Tom van Gurp

Loogman, Comfort lane
Shop Loogman Groep in Aalsmeer

Shop Loogman Groep in Aalsmeer

Shop Loogman Groep in Aalsmeer

Shop Loogman Groep in Aalsmeer

Ger Loogman bij tankstation Aalsmeer

Auteur: Tom van Gurp

1 reactie op “Tankstation in Aalsmeer start met lopende-band-tanken”

Betsie Olthof|27.05.16|08:14

Geweldig. Dat noem ik nu omdenken. Van eeuwenlang saai tanken er een beleving van maken. Ben heel erg benieuwd. Kom zeker een keer om rijden om het zelf mee te maken. Gefeliciteerd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.