Brabantse pomphouder geeft tankstation een buurthuisfunctie

Weinig klanten zien hun tankstation als een buurthuis. Toch is dat wél wat de Brabantse ondernemer Michelle van Vlaardingen wil met haar vestiging aan de Chopinstraat in Breda. Natuurlijk kunnen klanten er tanken en shopproducten kopen, maar de ondernemer staat ook open voor allerlei buurtinitiatieven. ”Zo hebben we een boekenuitruil, een schuif-aan-diner en binnenkort start hier een handwerkclub. Tevens hebben we bediening aan de pomp. Dus bij koud weer hoeven de klanten hun auto niet eens uit. In de wijk wonen veel ouderen en zij vinden dat heel prettig.”

Hoewel het station al een aantal maanden draait, ging het pas officieel open op 21 maart. De vestiging had vóór de overname door Van Vlaardingen nog Texaco op de luifel staan. De toenmalige eigenaar was al in de zeventig en wilde ermee stoppen. De tankstation-ondernemer nam de locatie vorig jaar over en bedacht een eigen formule met de naam Festina Lente, wat zoveel betekent als ’haast u langzaam’.

Tanken

”Mensen die komen tanken, hebben vaak haast. Maar wij willen juist een rustpunt zijn voor de klanten. Daarom werken we ook met bediening. De medewerkers vullen de brandstof bij, terwijl de inzittenden even in de pompshop komen zitten voor bijvoorbeeld een kopje koffie en een broodje. En als dat op is, kunnen ze afrekenen.”

Ruimte om te zitten is er dan ook volop (zie foto’s onderaan dit artikel). Er zijn ongeveer twintig zitplaatsen gemaakt, Daarnaast is er een boekenuitruil. Bezoekers kunnen daar gratis een boek pakken om ter plekke te lezen of mee naar huis te nemen. En wie wil, kan zelf een boek achterlaten. ”Mensen vinden het vaak zonde om boeken weg te gooien. Die kunnen ze dan bij ons in de kast neerzetten. Er worden meer exemplaren achtergelaten dan meegenomen.”

Ouderen

”Ik wilde kijken wat je als tankstation kunt toevoegen aan een woonwijk. Er zijn veel ouderen in de buurt, die vaak naar de plaatselijke supermarkt Attent gingen. Maar die is inmiddels dicht. Als ze nu boodschappen willen doen, moeten ze een stuk verder weg en daar is het lang niet altijd makkelijk parkeren.”

Om de ouderen van dienst te zijn, heeft Van Vlaardingen twee strekkende meter vergeten boodschappen in het assortiment opgenomen. Het prijsniveau is ongeveer gelijk met de prijzen die de gesloten supermarkt hanteerde. ”Gelijke tred houden met een Jumbo is niet haalbaar, maar we rekenen er een mooie prijs voor die niet te hoog is.”

Buurtactiviteiten

Daarnaast is er de mogelijkheid om in het station buurtactiviteiten te doen, bijvoorbeeld een schuif-aan-diner. Iedereen die wil mee-eten mag dan aanschuiven. ”Dat initiatief is vanuit de buurt gekomen. Enkele bewoners wilden dat en vroegen of ze dat bij Festina Lente mochten doen. We hebben hier een lange tafel neergezet, dus dat ging prima.”

”Momenteel zijn enkele buurtbewoners bezig een handwerkclub te starten. De leden ontmoeten elkaar in mijn tankstation. Daardoor wordt de ruimte benut en bestellen ze koffie en thee, waarbij het eerste rondje van ons is. We zien ze daarna makkelijker binnenstappen en zij leren zodoende ons personeel en het assortiment beter kennen.”

Vergrijzing

Het station speelt ook in op de aanwezigheid van ouderen in de wijk door medewerkers de tankbeurt te laten uitvoeren. ”Nederland vergrijst steeds meer en ouderen vinden het prettig dat ze geen vieze handen krijgen bij het tanken en niet de auto uit hoeven. Zeker als het koud weer is.” De klanten betalen met contant geld, de medewerker print binnen de bon en geeft deze buiten weer af aan de bestuurder. Wie wil pinnen, moet wel de auto uit. Al overweegt Van Vlaardingen om in de toekomst een mobiele pin-terminal aan te schaffen.

Ook heeft de ondernemer diverse aanvullende services. Zo heeft ze een deal gesloten met een stomerij, een kledingreparateur en een autogarage voor de apk. Ook wil ze in de toekomst een laadpaal en een afhaalpunt van PostNL op haar station.

War Child

De Brabantse pomphouder is nieuw in de petrolbranche. Ze was één van de oprichters van goededoelen-organisatie War Child en heeft ook gewerkt voor Artsen Zonder Grenzen. Enige tijd geleden erfde ze het bouwbedrijf van haar vader. Toch kon ze de verleiding niet weerstaan om ook een tankstation te exploiteren.

”Ik kwam regelmatig bij dit station en hoorde op een gegeven moment dat de uitbater wilde stoppen. Na enkele gesprekken heb ik de vestiging overgenomen en vervolgens vernieuwd.” Daarbij ging zowel het interieur als het assortiment op de schop. De tankshop werd vergroot tot 140 vierkante meter.

Lokale producten

Naast standaard productgroepen, zoals frisdrank en chocoladerepen, is veel ruimte vrijgemaakt voor biologische en lokale producten. Zo zijn er onder meer aardbeien te koop van een lokale tuinder, bonbons van de in Breda bekende chocolatier La Bohème, Eko-soepen van de Soepfabriek en de cadeau-artikelen zijn grotendeels fair trade. De shop heeft een ’basic’ uitstraling gekregen, met onder andere een cementen vloer, tl-verlichting en leidingen die zichtbaar door de winkel heen lopen.

Ook is veel aandacht voor brood. Daarom is een samenwerking aangegaan met de lokale bakker Joppen. Deze levert vijf dagen per week (niet op zondag en maandag) verse broden, onder meer van spelt, en andere bakkerijproducten, zoals worstenbroodjes en appelflappen. ”De broden die niet verkocht worden, gaan meteen in de diepvries. Als de bakker op maandag dicht is, kunnen we toch brood verkopen. Van derving is nauwelijks sprake. Ook bij de producten die niet in de diepvries gaan. In de koudere maanden moesten we zelfs tweemaal per dag beleverd worden om aan de vraag te kunnen voldoen.”

Personeel

Het personeel maakt ’s ochtends zelf de salades voor de belegde broodjes. Een medewerker met een verleden in de horeca kon dit al en heeft het haar collega’s geleerd. ”Ik vond de voorverpakte salades gewoon niet lekker”, licht Van Vlaardingen toe. ”En zoveel tijd kost het niet om de salades zelf te maken.”

Bij het samenstellen van het personeelsbestand is de ondernemer heel bewust te werk gegaan. ”Ik wilde iemand die al eens bij een tankstation had gewerkt. Daarnaast wilde ik een medewerker met ervaring in de supermarktbranche en de derde moest uit de horeca komen. Die medewerkers heb ik ook gevonden. Daarnaast heb ik nog enkele parttime krachten uit de wijk.” Ze nam geen personeelslid over van de vorige uitbater.

Brandstofprijzen

Van Vlaardingen koopt brandstof in via inkoopcoöperatie De Vrije Pomp. ”Dat geeft mij de ruimte om een goede prijs te hanteren op mijn station.” Ze verkoopt benzine en diesel voor negen à tien cent onder de gemiddelde landelijke adviesprijzen.

”Om prijzen te hanteren zoals de onbemande Berkman die hier vlakbij zit, dat gaat natuurlijk niet. Maar we zijn wel scherp geprijsd en door deze inkoopconstructie heb ik die ruimte ook. Ik heb vóór de opening van het station overlegd met diverse grote formules, maar bij hen kreeg ik niet zoveel ruimte om met scherpe brandstofprijzen te werken en een eigen shopconcept te ontwikkelen.”

Bovendien kreeg ze geen goed gevoel bij de gesprekken met de grote formules. ”Het was allemaal veel te onduidelijk en ingewikkeld. Ik heb daarom maar besloten om niet te kiezen voor een groot merk en op eigen benen te staan.”

Tom van Gurp

Lees ook: Pomphouder Lagendijk opent driedelige shop bij tankstation Spijkenisse






Auteur: Tom van Gurp

3 reacties op “Brabantse pomphouder geeft tankstation een buurthuisfunctie”

Arthur van Melsfort|30.04.15|11:18

Service met hoofdletter S, zo klanten binden aan je station.
Service binnen en buiten, TOP!

Jaap Korteweg|30.04.15|16:11

Meer vrouwen in de pompbranche, tijd voor verandering.
Ben blij dat een benzinepomp eindelijk een zachte uitstraling krijgt en daardoor beter past in de bewoonde/bebouwde leefomgeving, inplaats van grote schreeuwende reclames en felle kleuren.
Hieraan kunnen andere pomphouders een voorbeeld nemen, maar zeker de welstandscommissies in Nederland.
Jaap Korteweg JKPO Vastgoed

Udo Janssen|07.12.16|01:20

jameer,alweer een onbemande locatie erbij,naar mijn mening heeft t totaal geen meerwaarde,alle onbemande locaties geven tussen de 10 a 13 soms 15 cent korting,eenhiedsworst en het heeft totaal geen nut,t moet t zelfde als vroeger,de witte pompen die een kleine korting geven en de merkpompen de gewone adviesprijzen,simpel,voor iedereen goed zeker voor t personeel,nee heel de branche is kapot,over een tijdje zijn er alleen nog maar snelwegstation over,jammer

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Brabantse pomphouder geeft tankstation een buurthuisfunctie | TankPro.nl

Brabantse pomphouder geeft tankstation een buurthuisfunctie

Weinig klanten zien hun tankstation als een buurthuis. Toch is dat wél wat de Brabantse ondernemer Michelle van Vlaardingen wil met haar vestiging aan de Chopinstraat in Breda. Natuurlijk kunnen klanten er tanken en shopproducten kopen, maar de ondernemer staat ook open voor allerlei buurtinitiatieven. ”Zo hebben we een boekenuitruil, een schuif-aan-diner en binnenkort start hier een handwerkclub. Tevens hebben we bediening aan de pomp. Dus bij koud weer hoeven de klanten hun auto niet eens uit. In de wijk wonen veel ouderen en zij vinden dat heel prettig.”

Hoewel het station al een aantal maanden draait, ging het pas officieel open op 21 maart. De vestiging had vóór de overname door Van Vlaardingen nog Texaco op de luifel staan. De toenmalige eigenaar was al in de zeventig en wilde ermee stoppen. De tankstation-ondernemer nam de locatie vorig jaar over en bedacht een eigen formule met de naam Festina Lente, wat zoveel betekent als ’haast u langzaam’.

Tanken

”Mensen die komen tanken, hebben vaak haast. Maar wij willen juist een rustpunt zijn voor de klanten. Daarom werken we ook met bediening. De medewerkers vullen de brandstof bij, terwijl de inzittenden even in de pompshop komen zitten voor bijvoorbeeld een kopje koffie en een broodje. En als dat op is, kunnen ze afrekenen.”

Ruimte om te zitten is er dan ook volop (zie foto’s onderaan dit artikel). Er zijn ongeveer twintig zitplaatsen gemaakt, Daarnaast is er een boekenuitruil. Bezoekers kunnen daar gratis een boek pakken om ter plekke te lezen of mee naar huis te nemen. En wie wil, kan zelf een boek achterlaten. ”Mensen vinden het vaak zonde om boeken weg te gooien. Die kunnen ze dan bij ons in de kast neerzetten. Er worden meer exemplaren achtergelaten dan meegenomen.”

Ouderen

”Ik wilde kijken wat je als tankstation kunt toevoegen aan een woonwijk. Er zijn veel ouderen in de buurt, die vaak naar de plaatselijke supermarkt Attent gingen. Maar die is inmiddels dicht. Als ze nu boodschappen willen doen, moeten ze een stuk verder weg en daar is het lang niet altijd makkelijk parkeren.”

Om de ouderen van dienst te zijn, heeft Van Vlaardingen twee strekkende meter vergeten boodschappen in het assortiment opgenomen. Het prijsniveau is ongeveer gelijk met de prijzen die de gesloten supermarkt hanteerde. ”Gelijke tred houden met een Jumbo is niet haalbaar, maar we rekenen er een mooie prijs voor die niet te hoog is.”

Buurtactiviteiten

Daarnaast is er de mogelijkheid om in het station buurtactiviteiten te doen, bijvoorbeeld een schuif-aan-diner. Iedereen die wil mee-eten mag dan aanschuiven. ”Dat initiatief is vanuit de buurt gekomen. Enkele bewoners wilden dat en vroegen of ze dat bij Festina Lente mochten doen. We hebben hier een lange tafel neergezet, dus dat ging prima.”

”Momenteel zijn enkele buurtbewoners bezig een handwerkclub te starten. De leden ontmoeten elkaar in mijn tankstation. Daardoor wordt de ruimte benut en bestellen ze koffie en thee, waarbij het eerste rondje van ons is. We zien ze daarna makkelijker binnenstappen en zij leren zodoende ons personeel en het assortiment beter kennen.”

Vergrijzing

Het station speelt ook in op de aanwezigheid van ouderen in de wijk door medewerkers de tankbeurt te laten uitvoeren. ”Nederland vergrijst steeds meer en ouderen vinden het prettig dat ze geen vieze handen krijgen bij het tanken en niet de auto uit hoeven. Zeker als het koud weer is.” De klanten betalen met contant geld, de medewerker print binnen de bon en geeft deze buiten weer af aan de bestuurder. Wie wil pinnen, moet wel de auto uit. Al overweegt Van Vlaardingen om in de toekomst een mobiele pin-terminal aan te schaffen.

Ook heeft de ondernemer diverse aanvullende services. Zo heeft ze een deal gesloten met een stomerij, een kledingreparateur en een autogarage voor de apk. Ook wil ze in de toekomst een laadpaal en een afhaalpunt van PostNL op haar station.

War Child

De Brabantse pomphouder is nieuw in de petrolbranche. Ze was één van de oprichters van goededoelen-organisatie War Child en heeft ook gewerkt voor Artsen Zonder Grenzen. Enige tijd geleden erfde ze het bouwbedrijf van haar vader. Toch kon ze de verleiding niet weerstaan om ook een tankstation te exploiteren.

”Ik kwam regelmatig bij dit station en hoorde op een gegeven moment dat de uitbater wilde stoppen. Na enkele gesprekken heb ik de vestiging overgenomen en vervolgens vernieuwd.” Daarbij ging zowel het interieur als het assortiment op de schop. De tankshop werd vergroot tot 140 vierkante meter.

Lokale producten

Naast standaard productgroepen, zoals frisdrank en chocoladerepen, is veel ruimte vrijgemaakt voor biologische en lokale producten. Zo zijn er onder meer aardbeien te koop van een lokale tuinder, bonbons van de in Breda bekende chocolatier La Bohème, Eko-soepen van de Soepfabriek en de cadeau-artikelen zijn grotendeels fair trade. De shop heeft een ’basic’ uitstraling gekregen, met onder andere een cementen vloer, tl-verlichting en leidingen die zichtbaar door de winkel heen lopen.

Ook is veel aandacht voor brood. Daarom is een samenwerking aangegaan met de lokale bakker Joppen. Deze levert vijf dagen per week (niet op zondag en maandag) verse broden, onder meer van spelt, en andere bakkerijproducten, zoals worstenbroodjes en appelflappen. ”De broden die niet verkocht worden, gaan meteen in de diepvries. Als de bakker op maandag dicht is, kunnen we toch brood verkopen. Van derving is nauwelijks sprake. Ook bij de producten die niet in de diepvries gaan. In de koudere maanden moesten we zelfs tweemaal per dag beleverd worden om aan de vraag te kunnen voldoen.”

Personeel

Het personeel maakt ’s ochtends zelf de salades voor de belegde broodjes. Een medewerker met een verleden in de horeca kon dit al en heeft het haar collega’s geleerd. ”Ik vond de voorverpakte salades gewoon niet lekker”, licht Van Vlaardingen toe. ”En zoveel tijd kost het niet om de salades zelf te maken.”

Bij het samenstellen van het personeelsbestand is de ondernemer heel bewust te werk gegaan. ”Ik wilde iemand die al eens bij een tankstation had gewerkt. Daarnaast wilde ik een medewerker met ervaring in de supermarktbranche en de derde moest uit de horeca komen. Die medewerkers heb ik ook gevonden. Daarnaast heb ik nog enkele parttime krachten uit de wijk.” Ze nam geen personeelslid over van de vorige uitbater.

Brandstofprijzen

Van Vlaardingen koopt brandstof in via inkoopcoöperatie De Vrije Pomp. ”Dat geeft mij de ruimte om een goede prijs te hanteren op mijn station.” Ze verkoopt benzine en diesel voor negen à tien cent onder de gemiddelde landelijke adviesprijzen.

”Om prijzen te hanteren zoals de onbemande Berkman die hier vlakbij zit, dat gaat natuurlijk niet. Maar we zijn wel scherp geprijsd en door deze inkoopconstructie heb ik die ruimte ook. Ik heb vóór de opening van het station overlegd met diverse grote formules, maar bij hen kreeg ik niet zoveel ruimte om met scherpe brandstofprijzen te werken en een eigen shopconcept te ontwikkelen.”

Bovendien kreeg ze geen goed gevoel bij de gesprekken met de grote formules. ”Het was allemaal veel te onduidelijk en ingewikkeld. Ik heb daarom maar besloten om niet te kiezen voor een groot merk en op eigen benen te staan.”

Tom van Gurp

Lees ook: Pomphouder Lagendijk opent driedelige shop bij tankstation Spijkenisse






Auteur: Tom van Gurp

3 reacties op “Brabantse pomphouder geeft tankstation een buurthuisfunctie”

Arthur van Melsfort|30.04.15|11:18

Service met hoofdletter S, zo klanten binden aan je station.
Service binnen en buiten, TOP!

Jaap Korteweg|30.04.15|16:11

Meer vrouwen in de pompbranche, tijd voor verandering.
Ben blij dat een benzinepomp eindelijk een zachte uitstraling krijgt en daardoor beter past in de bewoonde/bebouwde leefomgeving, inplaats van grote schreeuwende reclames en felle kleuren.
Hieraan kunnen andere pomphouders een voorbeeld nemen, maar zeker de welstandscommissies in Nederland.
Jaap Korteweg JKPO Vastgoed

Udo Janssen|07.12.16|01:20

jameer,alweer een onbemande locatie erbij,naar mijn mening heeft t totaal geen meerwaarde,alle onbemande locaties geven tussen de 10 a 13 soms 15 cent korting,eenhiedsworst en het heeft totaal geen nut,t moet t zelfde als vroeger,de witte pompen die een kleine korting geven en de merkpompen de gewone adviesprijzen,simpel,voor iedereen goed zeker voor t personeel,nee heel de branche is kapot,over een tijdje zijn er alleen nog maar snelwegstation over,jammer

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.