Total-directeur: bemande stations zijn prioriteit

Terwijl onbemande tankstation de laatste jaren fors oprukken, wil Total juist investeren in bemande vestigingen. Dat zegt Directeur Retail Vincent Leroy in een interview met TankPro. Fullservice is waar de Franse oliemaatschappij in gelooft. ”Als het gaat om uitbreiding van onbemande locaties hebben we een defensieve strategie”, aldus Leroy. Met een compleet pakket van tanken, shop en carwash hoopt het bedrijf de Nederlandse autorijder aan zich te blijven binden. Een nieuwe uitstraling, meer ruimte voor duurzaamheid en een sterkere binding met de lokale klant moeten daarbij helpen.

De oliemaatschappij is wereldwijd bezig om haar tienduizenden tankstations allemaal een ander gezicht te geven (zie foto’s onder dit artikel). Uiteraard gebeurt dat ook in Nederland. ”De laatste keer dat we de uitstraling van de Total-vestigingen stevig onder handen hebben genomen, is meer dan twintig jaar geleden. We vonden het tijd worden om opnieuw te kijken naar onze stations”, vertelt Leroy in de nieuwe locatie Schuytgraaf in Arnhem. De wereldwijde mega-operatie wordt de komende jaren verder uitgerold onder de noemer Tair, Total Amélioration Image Réseau. In het Nederlands betekent dat vrij vertaald: imagoverbetering van het Total-netwerk.

Wat zijn de belangrijkste veranderingen?
”We willen dat onze stations meer in de omgeving passen. Daarom maken we gebruik van veel aardetinten en van natuurlijke materialen, zoals hout en steen. Zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant van de shop. Daarnaast is de luifel doorzichtig gemaakt, als een soort pergola. Dat geeft een warm gevoel en bespaart energie, doordat de lampen bij de pompen pas later op de avond aan hoeven worden gezet. Ook het afdak aan de voorkant van de shop is doorschijnend en we hebben er een soort terras onder geplaatst.”

Het moet prettiger worden om op het tankstation te zijn?
”Precies. Daarom werken we ook met warmere kleuren, zoals bruin en geel. En als de zon schijnt, kun je even ontspannen op het terras. Ook willen we door het open karakter van de luifel en extra verlichting bij de pomp het veiligheidsgevoel vergroten. En voor de verlichting gebruiken we uitsluitend led-apparatuur. Dat is duurzamer.”

Alle bijna 350 stations in Nederland gaan dus om. Wanneer moet de hele operatie klaar zijn?
”Er zijn nu ongeveer zeventig locaties in Nederland al voorzien van de nieuwe signing. De andere vestigingen volgen de komende jaren. We verwachten de hele operatie in Nederland, en wereldwijd, in 2018 af te ronden.”

Wordt het assortiment ook veranderd?
”Wijzigingen in het assortiment blijven buiten dit project. Wel zijn we continu aan het ’finetunen’ om het productaanbod te verbeteren. Artikelen verschijnen en verdwijnen doorlopend. Maar bij het Tair-project kijken we meer naar de uitstraling van het station.”

Total heeft sinds vorig jaar onbemande Express-vestigingen in Nederland. Krijgen die ook een facelift?
”Ja, die worden ook meegenomen in het project. We zijn medio vorig jaar begonnen met twee onbemande stations en hebben dat sindsdien uitgebreid naar acht. We zien dat een deel van de klanten daar graag tankt. Maar dat we op korte termijn het aantal Express-locaties fors uitbreiden, is niet de planning. We willen juist service bieden aan de consument. En dat kan goed met bemande locaties.”

Wat is de strategie van Total in Nederland?
”We hebben nu bijna 350 vestigingen. Dat aantal willen we graag vergroten. Zowel aan de snelweg als aan de overige wegen zullen we altijd de mogelijkheden bekijken. Total werkt op dit moment met zowel eigen exploitatie als met dealers. Dat willen we in de toekomst zeker blijven doen.”

Op de luifel staat niet alleen Total, maar ook de naam van het station. Vanwaar deze keuze?
”Hiermee willen we het lokale aspect benadrukken. Stations hebben vaak de naam van de wijk waarin ze liggen of van de dealer of exploitant. Overigens mogen de dealers zelf bepalen of ze kiezen voor de achternaam of voor bijvoorbeeld de naam van de wijk op de luifel.”

In het najaar lanceerde Total de actie waarmee autorijders konden sparen voor hun favoriete amateurvoetbalclub. Ook een actie om de lokale klant te trekken. Hoe gaat het daarmee?
”Dat gaat uitstekend. Inmiddels profiteren de amateurvoetbalclubs volop. We gaan er na dit voetbalseizoen dan ook zeker mee door. Als de competitie na de zomer weer begint, komen we met een opvallende actie. Maar hoe dat er uit gaat zien, maken we later pas bekend.”

Jullie waren de eerste maatschappij die met snellaadpalen begon. Total gelooft in de toekomst van elektrisch rijden?
”We zien dat daar een markt voor is. De afgelopen jaren is het aantal auto’s met stekker toegenomen. Vooral eind vorig jaar was er een flinke verkoopstijging. Momenteel hebben we snellaadpalen bij zeven tankstations. Daar kunnen klanten de accu van hun voertuig in twintig minuten tijd voor tachtig procent opladen. Dat kost vier euro per tien minuten. Die palen worden goed gebruikt. De betreffende stations zitten op dit moment vooral in de Randstad. Daar is de vraag gewoon het grootst. Maar als het elektrisch rijden snel populairder wordt, zijn wij er klaar voor.”

Tom van Gurp

Lees ook: Nederlandse stations ondergaan metamorfose

Auteur: Tom van Gurp

2 reacties op “Total-directeur: bemande stations zijn prioriteit”

Botter Brandstoffen|17.04.14|13:35

wat een verandering opeens. Toch blij dat wij ervan af zijn van Total

Hennie Boumans|25.04.14|06:10

Ziet er goed uit,en bemand heb je ook nog een winkel erbij.
Total is de enige die nog iets doet voor de motorrijder,en daar ben ik SUPER blij mee.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Total-directeur: bemande stations zijn prioriteit | TankPro.nl

Total-directeur: bemande stations zijn prioriteit

Terwijl onbemande tankstation de laatste jaren fors oprukken, wil Total juist investeren in bemande vestigingen. Dat zegt Directeur Retail Vincent Leroy in een interview met TankPro. Fullservice is waar de Franse oliemaatschappij in gelooft. ”Als het gaat om uitbreiding van onbemande locaties hebben we een defensieve strategie”, aldus Leroy. Met een compleet pakket van tanken, shop en carwash hoopt het bedrijf de Nederlandse autorijder aan zich te blijven binden. Een nieuwe uitstraling, meer ruimte voor duurzaamheid en een sterkere binding met de lokale klant moeten daarbij helpen.

De oliemaatschappij is wereldwijd bezig om haar tienduizenden tankstations allemaal een ander gezicht te geven (zie foto’s onder dit artikel). Uiteraard gebeurt dat ook in Nederland. ”De laatste keer dat we de uitstraling van de Total-vestigingen stevig onder handen hebben genomen, is meer dan twintig jaar geleden. We vonden het tijd worden om opnieuw te kijken naar onze stations”, vertelt Leroy in de nieuwe locatie Schuytgraaf in Arnhem. De wereldwijde mega-operatie wordt de komende jaren verder uitgerold onder de noemer Tair, Total Amélioration Image Réseau. In het Nederlands betekent dat vrij vertaald: imagoverbetering van het Total-netwerk.

Wat zijn de belangrijkste veranderingen?
”We willen dat onze stations meer in de omgeving passen. Daarom maken we gebruik van veel aardetinten en van natuurlijke materialen, zoals hout en steen. Zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant van de shop. Daarnaast is de luifel doorzichtig gemaakt, als een soort pergola. Dat geeft een warm gevoel en bespaart energie, doordat de lampen bij de pompen pas later op de avond aan hoeven worden gezet. Ook het afdak aan de voorkant van de shop is doorschijnend en we hebben er een soort terras onder geplaatst.”

Het moet prettiger worden om op het tankstation te zijn?
”Precies. Daarom werken we ook met warmere kleuren, zoals bruin en geel. En als de zon schijnt, kun je even ontspannen op het terras. Ook willen we door het open karakter van de luifel en extra verlichting bij de pomp het veiligheidsgevoel vergroten. En voor de verlichting gebruiken we uitsluitend led-apparatuur. Dat is duurzamer.”

Alle bijna 350 stations in Nederland gaan dus om. Wanneer moet de hele operatie klaar zijn?
”Er zijn nu ongeveer zeventig locaties in Nederland al voorzien van de nieuwe signing. De andere vestigingen volgen de komende jaren. We verwachten de hele operatie in Nederland, en wereldwijd, in 2018 af te ronden.”

Wordt het assortiment ook veranderd?
”Wijzigingen in het assortiment blijven buiten dit project. Wel zijn we continu aan het ’finetunen’ om het productaanbod te verbeteren. Artikelen verschijnen en verdwijnen doorlopend. Maar bij het Tair-project kijken we meer naar de uitstraling van het station.”

Total heeft sinds vorig jaar onbemande Express-vestigingen in Nederland. Krijgen die ook een facelift?
”Ja, die worden ook meegenomen in het project. We zijn medio vorig jaar begonnen met twee onbemande stations en hebben dat sindsdien uitgebreid naar acht. We zien dat een deel van de klanten daar graag tankt. Maar dat we op korte termijn het aantal Express-locaties fors uitbreiden, is niet de planning. We willen juist service bieden aan de consument. En dat kan goed met bemande locaties.”

Wat is de strategie van Total in Nederland?
”We hebben nu bijna 350 vestigingen. Dat aantal willen we graag vergroten. Zowel aan de snelweg als aan de overige wegen zullen we altijd de mogelijkheden bekijken. Total werkt op dit moment met zowel eigen exploitatie als met dealers. Dat willen we in de toekomst zeker blijven doen.”

Op de luifel staat niet alleen Total, maar ook de naam van het station. Vanwaar deze keuze?
”Hiermee willen we het lokale aspect benadrukken. Stations hebben vaak de naam van de wijk waarin ze liggen of van de dealer of exploitant. Overigens mogen de dealers zelf bepalen of ze kiezen voor de achternaam of voor bijvoorbeeld de naam van de wijk op de luifel.”

In het najaar lanceerde Total de actie waarmee autorijders konden sparen voor hun favoriete amateurvoetbalclub. Ook een actie om de lokale klant te trekken. Hoe gaat het daarmee?
”Dat gaat uitstekend. Inmiddels profiteren de amateurvoetbalclubs volop. We gaan er na dit voetbalseizoen dan ook zeker mee door. Als de competitie na de zomer weer begint, komen we met een opvallende actie. Maar hoe dat er uit gaat zien, maken we later pas bekend.”

Jullie waren de eerste maatschappij die met snellaadpalen begon. Total gelooft in de toekomst van elektrisch rijden?
”We zien dat daar een markt voor is. De afgelopen jaren is het aantal auto’s met stekker toegenomen. Vooral eind vorig jaar was er een flinke verkoopstijging. Momenteel hebben we snellaadpalen bij zeven tankstations. Daar kunnen klanten de accu van hun voertuig in twintig minuten tijd voor tachtig procent opladen. Dat kost vier euro per tien minuten. Die palen worden goed gebruikt. De betreffende stations zitten op dit moment vooral in de Randstad. Daar is de vraag gewoon het grootst. Maar als het elektrisch rijden snel populairder wordt, zijn wij er klaar voor.”

Tom van Gurp

Lees ook: Nederlandse stations ondergaan metamorfose

Auteur: Tom van Gurp

2 reacties op “Total-directeur: bemande stations zijn prioriteit”

Botter Brandstoffen|17.04.14|13:35

wat een verandering opeens. Toch blij dat wij ervan af zijn van Total

Hennie Boumans|25.04.14|06:10

Ziet er goed uit,en bemand heb je ook nog een winkel erbij.
Total is de enige die nog iets doet voor de motorrijder,en daar ben ik SUPER blij mee.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.