Zelfservice bakery bij vernieuwd Berkman-station in Ulvenhout

Een bakery waarbij de klant zelf zijn brood kan smeren. Dat is in tankstationland nog een zeldzaamheid. Berkman Energie Service heeft het concept geïntroduceerd bij zijn onlangs verbouwde vestiging in het Brabantse Ulvenhout. ”Omdat we werken met voorverpakt broodbeleg zijn de producten langer houdbaar. Daardoor is dit concept interessant voor locaties met lagere omloopsnelheden”, licht directeur Jan Berkman toe. Ook de carwash kent een primeur. Producent WashTec kan live meekijken en snel een eventueel probleem oplossen.

Het bakery-concept (zie foto’s onder) is volgens de Berkman-directeur prima geschikt voor vestigingen met minder traffic dan bijvoorbeeld een snelweg-locatie. ”Als je het beleg vooraf op de broodjes doet, moeten de producten een hoge omloopsnelheid hebben. Maar wij zitten midden in een dorp. Daar komen minder klanten dan bijvoorbeeld bij een rijksweglocatie.”

Bakery

Toch denkt Berkman dat in het dorp een markt is voor verse broodjes. Om tegemoet te komen aan die vraag, is de bakery anders ingericht dan bij gebruikelijk bij tankstations. Er liggen veel voorverpakte producten. Onder meer ham, salami en smeerworst liggen in een open koeling, net als diverse soorten kaas en kuipjes met salades voor op brood. Ook kleine kuipjes jam, boter en hagelslag zijn beschikbaar. De broodjes zelf worden wél ter plekke gebakken.

De bakery is ingericht als een lopend buffet. Klanten kiezen eerst het broodbeleg, dan het broodje, met eventueel boter erbij. Op de toonbank staan mesjes en servetjes en er zijn twee snijplanken bevestigd. Op de eerste plank kan de klant het broodje open snijden. Via de gaten in de plank kunnen de kruimels worden opgeruimd. Op de tweede plank kan bijvoorbeeld de tonijnsalade of de jam op het broodje worden gesmeerd. In de shop zijn twee tafels waaraan de bezoeker het broodje kan eten.

Snelweg

”De klant kan naar eigen inzicht zijn broodje samenstellen”, legt Berkman uit. ”Sommigen willen wél boter op hun broodje, anderen weer niet. En als de klanten extra veel kaas op zijn brood wil, kan hij gewoon voor hetzelfde geld een extra verpakking kaas meenemen.” Is Berkman niet bang dat mensen extra beleg meenemen voor thuis? ”Dat soort klanten zitten er misschien wel tussen. Mocht dat echt een probleem worden, dan nemen we maatregelen.” De prijsstelling is logischerwijs wat goedkoper dan bij de gemiddelde snelweg-shop. Voor bijvoorbeeld een pistoletje met jonge kaas betaalt de klant 1,75 euro. Een Italiaanse bol met gebraden gehakt is 2,60 euro.

De shop is sowieso fors uitgebreid. Vóór de verbouwing was de shop ongeveer twintig vierkante meter. Dat is na de opening, twee weken geleden, tachtig vierkante meter geworden. Berkman heeft de winkel vergroot, mede omdat het andere tankstation in het dorp onbemand wordt. ”En een deel van de klanten wil juist bemand tanken en een vestiging met een compleet aanbod van eten, drinken en wassen.”

Pompshop

Berkman heeft bewust gekozen voor een ruime opzet van de winkel en onopvallende kleuren van plafond en vloer: grijs en zwart. ”We willen dat juist de producten de aandacht van de klant trekken. Daarom hebben we gekozen voor fellere kleuren van de schappen. Bijvoorbeeld het frisdrankschap is blauw, met de lichte uitstraling van de koeling erbij. De kleur van de bakery is juist geel-bruin.”

”We hebben de shop zo ingericht dat we makkelijk elementen kunnen toevoegen of weghalen, als dat nodig is”, aldus de directeur. Een aantal productgroepen is verdwenen, onder meer de tijdschriften. Een arbeidsintensieve categorie met lage marges, is het oordeel van Berkman.

Onbemand

De vestiging in Ulvenhout ging in november vorig jaar dicht en pas weer open medio maart. Om te voorkomen dat klanten wegliepen, heeft het bedrijf gebruik gemaakt van een op dat moment nog onbemande locatie twee kilometer verderop, in Breda. ”We hebben onze klanten in Ulvenhout vóór de sluiting een pas gegeven met extra korting erop. Ook hebben we een lege ruimte bij de vestiging in Breda ingericht als tijdelijke shop.”

Om te voorkomen dat lpg-rijders elders gaan tanken, heeft Berkman tijdelijk de brandstof aangeboden in Breda. ”De infrastructuur om lpg te kunnen verkopen, was nog aanwezig. Dus we konden het onbemande tankstation gedurende drie maanden inrichten als bemande locatie, mét lpg. En inmiddels is de vestiging in Breda weer teruggegaan naar de onbemande situatie. De shop staat weer leeg. En de klanten kunnen hun tijdelijke pas weer inleveren. En als ze dat doen, krijgen ze een gratis wasbeurt.”

Carwash

Berkman heeft namelijk ook geïnvesteerd in een carwash-installatie. Voorheen stond op het terrein in Ulvenhout uitsluitend een zelfwasbox. Nu is er een complete installatie met onder andere een velgenreiniger en een polishmodule. ”We hebben een bewuste keuze gemaakt om de wasmogelijkheden uit te breiden. We merken dat daar behoefte aan is bij onze klanten. We willen een compleet pakket aanbieden. Een carwash hoort daarbij.”

De installatie van WashTec heeft als een van de eerste het ’remote diagnostic’-systeem, dat de producent in staat stelt mee te kijken. ”We kunnen hierdoor inloggen op het bedieningssysteem van het tankstation”, legt directeur Peter van der Veen van WashTec uit. ”Het enige dat je als ondernemer nodig hebt, is een internetaansluiting in de washal.”

Tankstation

”Stel er is op de noodknop gedrukt, omdat bijvoorbeeld de antenne nog op de auto zit, dan kunnen wij zorgen dat de installatie weer snel kan draaien. Niet elke medewerker van een tankstation weet hoe hij het apparaat moet resetten. Daar kunnen wij dan gemakkelijk aanwijzingen voor geven.”

Dit zorgt er voor dat de machine weer sneller ’up and running’ is en het scheelt voor WashTec reiskosten en -tijd. ”Ook kunnen we sneller zien wat het probleem is als zich een foutmelding voordoet. En als er bijvoorbeeld geen schuim meer is tijdens de wassing, dan kunnen wij zien of dat bijvoorbeeld komt doordat de chemie op is, of omdat de compressor niet meer werkt.”

Food-ondernemer

De brandstoffenhandelaar heeft zestig tankstations in het westen van het land, met een nadruk op Noord-Brabant, Zeeland en Zuid-Holland. Het bedrijf heeft zowel CoCo-, CoDo- als DoDo-locaties en werkt met bemande én onbemande locaties. Voor de toekomst verwacht de Berkman-directeur dat in de petrolmarkt de groei van de onbemande locaties doorzet. ”De marges zijn zo dun, dat je de kosten van de shop ook echt met de shop moet verdienen. De winkel moet zichzelf kunnen bedruipen. Kan de shop dat niet, dan houd je het als bemande locatie niet vol. De tankstation-houder wordt steeds meer een food-ondernemer.”

Het volledig scheiden van brandstof en shop, zoals Tango dat momenteel toepast, ziet Berkman als een interessante ontwikkeling die hij nauwlettend wil volgen. ”Onze locatie in Oosterhout functioneert al ruim tien jaar op deze wijze. Het tankstation is onbemand, de winkel en wassen zijn bemand en full service. We sluiten niet uit dat we dit vaker gaan doen in de toekomst.”

Groei

”Wat we momenteel ook doen, is Berkman-dealers zoveel mogelijk werk uit handen nemen op het gebied van brandstoffen, bijvoorbeeld administratie, betalingsverkeer en voorraadbeheer. Zo heeft de dealer de handen vrij om zich te richten op de lokale markt, de concurrentie en de shop.”

In de afgelopen jaren heeft de handelaar het aantal stations fors uitgebreid. In pakweg drie jaar tijd nam het het aantal vestigingen toe met ruim dertig procent. Verdere groei sluit Berkman niet uit. ”Maar we willen niet groeien om het groeien. De uitbreiding moet wel functioneel zijn.” Het initiatief kan zowel bij de dealers liggen, als bij het bedrijf zelf.

Veiling

Dat er binnenkort een snelweg-Berkman komt, lijkt onwaarschijnlijk. ”We zitten momenteel niet aan de snelweg en dat is een bewuste keuze. Ten eerste is het een heel andere markt dan aan het onderliggende wegennet, met veel zakelijke rijders die tankpassen hebben. Daar verdien je weinig op. Ook staat die markt zwaar onder druk. Bovendien hebben we geen zin om iets op te bouwen, om het na vijftien jaar weer te moeten afgeven vanwege een veiling. En het vervolgens voor de hoofdprijs weer te mogen terugkopen.”

Tom van Gurp

Lees ook: Haan-tankstation opent eerste snelweg-drive-thru

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Zelfservice bakery bij vernieuwd Berkman-station in Ulvenhout | TankPro.nl

Zelfservice bakery bij vernieuwd Berkman-station in Ulvenhout

Een bakery waarbij de klant zelf zijn brood kan smeren. Dat is in tankstationland nog een zeldzaamheid. Berkman Energie Service heeft het concept geïntroduceerd bij zijn onlangs verbouwde vestiging in het Brabantse Ulvenhout. ”Omdat we werken met voorverpakt broodbeleg zijn de producten langer houdbaar. Daardoor is dit concept interessant voor locaties met lagere omloopsnelheden”, licht directeur Jan Berkman toe. Ook de carwash kent een primeur. Producent WashTec kan live meekijken en snel een eventueel probleem oplossen.

Het bakery-concept (zie foto’s onder) is volgens de Berkman-directeur prima geschikt voor vestigingen met minder traffic dan bijvoorbeeld een snelweg-locatie. ”Als je het beleg vooraf op de broodjes doet, moeten de producten een hoge omloopsnelheid hebben. Maar wij zitten midden in een dorp. Daar komen minder klanten dan bijvoorbeeld bij een rijksweglocatie.”

Bakery

Toch denkt Berkman dat in het dorp een markt is voor verse broodjes. Om tegemoet te komen aan die vraag, is de bakery anders ingericht dan bij gebruikelijk bij tankstations. Er liggen veel voorverpakte producten. Onder meer ham, salami en smeerworst liggen in een open koeling, net als diverse soorten kaas en kuipjes met salades voor op brood. Ook kleine kuipjes jam, boter en hagelslag zijn beschikbaar. De broodjes zelf worden wél ter plekke gebakken.

De bakery is ingericht als een lopend buffet. Klanten kiezen eerst het broodbeleg, dan het broodje, met eventueel boter erbij. Op de toonbank staan mesjes en servetjes en er zijn twee snijplanken bevestigd. Op de eerste plank kan de klant het broodje open snijden. Via de gaten in de plank kunnen de kruimels worden opgeruimd. Op de tweede plank kan bijvoorbeeld de tonijnsalade of de jam op het broodje worden gesmeerd. In de shop zijn twee tafels waaraan de bezoeker het broodje kan eten.

Snelweg

”De klant kan naar eigen inzicht zijn broodje samenstellen”, legt Berkman uit. ”Sommigen willen wél boter op hun broodje, anderen weer niet. En als de klanten extra veel kaas op zijn brood wil, kan hij gewoon voor hetzelfde geld een extra verpakking kaas meenemen.” Is Berkman niet bang dat mensen extra beleg meenemen voor thuis? ”Dat soort klanten zitten er misschien wel tussen. Mocht dat echt een probleem worden, dan nemen we maatregelen.” De prijsstelling is logischerwijs wat goedkoper dan bij de gemiddelde snelweg-shop. Voor bijvoorbeeld een pistoletje met jonge kaas betaalt de klant 1,75 euro. Een Italiaanse bol met gebraden gehakt is 2,60 euro.

De shop is sowieso fors uitgebreid. Vóór de verbouwing was de shop ongeveer twintig vierkante meter. Dat is na de opening, twee weken geleden, tachtig vierkante meter geworden. Berkman heeft de winkel vergroot, mede omdat het andere tankstation in het dorp onbemand wordt. ”En een deel van de klanten wil juist bemand tanken en een vestiging met een compleet aanbod van eten, drinken en wassen.”

Pompshop

Berkman heeft bewust gekozen voor een ruime opzet van de winkel en onopvallende kleuren van plafond en vloer: grijs en zwart. ”We willen dat juist de producten de aandacht van de klant trekken. Daarom hebben we gekozen voor fellere kleuren van de schappen. Bijvoorbeeld het frisdrankschap is blauw, met de lichte uitstraling van de koeling erbij. De kleur van de bakery is juist geel-bruin.”

”We hebben de shop zo ingericht dat we makkelijk elementen kunnen toevoegen of weghalen, als dat nodig is”, aldus de directeur. Een aantal productgroepen is verdwenen, onder meer de tijdschriften. Een arbeidsintensieve categorie met lage marges, is het oordeel van Berkman.

Onbemand

De vestiging in Ulvenhout ging in november vorig jaar dicht en pas weer open medio maart. Om te voorkomen dat klanten wegliepen, heeft het bedrijf gebruik gemaakt van een op dat moment nog onbemande locatie twee kilometer verderop, in Breda. ”We hebben onze klanten in Ulvenhout vóór de sluiting een pas gegeven met extra korting erop. Ook hebben we een lege ruimte bij de vestiging in Breda ingericht als tijdelijke shop.”

Om te voorkomen dat lpg-rijders elders gaan tanken, heeft Berkman tijdelijk de brandstof aangeboden in Breda. ”De infrastructuur om lpg te kunnen verkopen, was nog aanwezig. Dus we konden het onbemande tankstation gedurende drie maanden inrichten als bemande locatie, mét lpg. En inmiddels is de vestiging in Breda weer teruggegaan naar de onbemande situatie. De shop staat weer leeg. En de klanten kunnen hun tijdelijke pas weer inleveren. En als ze dat doen, krijgen ze een gratis wasbeurt.”

Carwash

Berkman heeft namelijk ook geïnvesteerd in een carwash-installatie. Voorheen stond op het terrein in Ulvenhout uitsluitend een zelfwasbox. Nu is er een complete installatie met onder andere een velgenreiniger en een polishmodule. ”We hebben een bewuste keuze gemaakt om de wasmogelijkheden uit te breiden. We merken dat daar behoefte aan is bij onze klanten. We willen een compleet pakket aanbieden. Een carwash hoort daarbij.”

De installatie van WashTec heeft als een van de eerste het ’remote diagnostic’-systeem, dat de producent in staat stelt mee te kijken. ”We kunnen hierdoor inloggen op het bedieningssysteem van het tankstation”, legt directeur Peter van der Veen van WashTec uit. ”Het enige dat je als ondernemer nodig hebt, is een internetaansluiting in de washal.”

Tankstation

”Stel er is op de noodknop gedrukt, omdat bijvoorbeeld de antenne nog op de auto zit, dan kunnen wij zorgen dat de installatie weer snel kan draaien. Niet elke medewerker van een tankstation weet hoe hij het apparaat moet resetten. Daar kunnen wij dan gemakkelijk aanwijzingen voor geven.”

Dit zorgt er voor dat de machine weer sneller ’up and running’ is en het scheelt voor WashTec reiskosten en -tijd. ”Ook kunnen we sneller zien wat het probleem is als zich een foutmelding voordoet. En als er bijvoorbeeld geen schuim meer is tijdens de wassing, dan kunnen wij zien of dat bijvoorbeeld komt doordat de chemie op is, of omdat de compressor niet meer werkt.”

Food-ondernemer

De brandstoffenhandelaar heeft zestig tankstations in het westen van het land, met een nadruk op Noord-Brabant, Zeeland en Zuid-Holland. Het bedrijf heeft zowel CoCo-, CoDo- als DoDo-locaties en werkt met bemande én onbemande locaties. Voor de toekomst verwacht de Berkman-directeur dat in de petrolmarkt de groei van de onbemande locaties doorzet. ”De marges zijn zo dun, dat je de kosten van de shop ook echt met de shop moet verdienen. De winkel moet zichzelf kunnen bedruipen. Kan de shop dat niet, dan houd je het als bemande locatie niet vol. De tankstation-houder wordt steeds meer een food-ondernemer.”

Het volledig scheiden van brandstof en shop, zoals Tango dat momenteel toepast, ziet Berkman als een interessante ontwikkeling die hij nauwlettend wil volgen. ”Onze locatie in Oosterhout functioneert al ruim tien jaar op deze wijze. Het tankstation is onbemand, de winkel en wassen zijn bemand en full service. We sluiten niet uit dat we dit vaker gaan doen in de toekomst.”

Groei

”Wat we momenteel ook doen, is Berkman-dealers zoveel mogelijk werk uit handen nemen op het gebied van brandstoffen, bijvoorbeeld administratie, betalingsverkeer en voorraadbeheer. Zo heeft de dealer de handen vrij om zich te richten op de lokale markt, de concurrentie en de shop.”

In de afgelopen jaren heeft de handelaar het aantal stations fors uitgebreid. In pakweg drie jaar tijd nam het het aantal vestigingen toe met ruim dertig procent. Verdere groei sluit Berkman niet uit. ”Maar we willen niet groeien om het groeien. De uitbreiding moet wel functioneel zijn.” Het initiatief kan zowel bij de dealers liggen, als bij het bedrijf zelf.

Veiling

Dat er binnenkort een snelweg-Berkman komt, lijkt onwaarschijnlijk. ”We zitten momenteel niet aan de snelweg en dat is een bewuste keuze. Ten eerste is het een heel andere markt dan aan het onderliggende wegennet, met veel zakelijke rijders die tankpassen hebben. Daar verdien je weinig op. Ook staat die markt zwaar onder druk. Bovendien hebben we geen zin om iets op te bouwen, om het na vijftien jaar weer te moeten afgeven vanwege een veiling. En het vervolgens voor de hoofdprijs weer te mogen terugkopen.”

Tom van Gurp

Lees ook: Haan-tankstation opent eerste snelweg-drive-thru

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.