Vakantieperiode ideaal voor verkoop telefoon- en tablet-accessoires

Nu de vakantieperiode is aangebroken, groeit de vraag naar benodigdheden voor mobiele apparaten. Opladers voor smartphones, tablets en navigatieapparatuur van bijvoorbeeld AllRide Connect worden goed verkocht op menig tankstation. Dat merkt non-food leverancier Newco Europe BV, die inspeelt op de vakantieperiode met nieuwe displays voor op de winkelvloer en de toonbank.

Automobilisten en truckers gebruiken hun tablets en smartphones steeds vaker onderweg, waardoor ook de bijbehorende accessoires steeds belangrijker zijn geworden. Maar men is vaak geneigd deze te vergeten. Daardoor is een markt ontstaan voor het aanbieden van dit soort producten voor mensen die onderweg zijn.

Het gaat dan om de eerdergenoemde opladers, maar ook om adapters, audiokabels, koptelefoons en houders voor onder meer mobiele telefoons. Voor vakantiegangers is dit assortiment zeer handig, zowel voor gebruik in de auto als op de vakantiebestemming. Tankstations kunnen hierop inspelen door deze productgroep in hun assortiment op te nemen. Bedrijven die dit al deden, zien een verkoopstijging in dit segment.

Esso

Eén van hen is de snelweg-Esso aan de A2 in het Limburgse Eijsden, die een fikse klantengroep aan zich weet te binden door een uitgebreid aanbod van AllRide Connect-elektronica. “We hebben veel vrachtwagenchauffeurs die hier langskomen en dat zijn vaste klanten geworden. Zij hebben dit type producten vaak nodig en zeggen dat we één van de weinige bedrijven zijn die dit aanbieden. Daarom komen ze naar ons toe en komen ze er ook voor terug”, legt stationsmanager Michelle van Heusden uit. Niet toevallig is het assortiment vorig jaar uitgebreid. In het station staat nu een carrousel én een wanddisplay.

Hardlopers in dit segment zijn met name de USB-adapters voor in de sigarettenaansteker, vooral de varianten met meerdere USB-poorten. “Truckers hebben tegenwoordig een tolkastje nodig in België. Daar gebruiken ze de eerste poort voor. En voor de navigatie is de tweede noodzakelijk. Ook de telefoonladers zijn populair, net als de audiokabels. Daarmee kun je muziek die op je telefoon staat, afspelen op de autoradio.”

Doelgroep

Mensen van vrijwel alle leeftijden behoren tot de doelgroep voor deze producten. “Kinderen vanaf ongeveer elf jaar gebruiken al koptelefoons. En 70-plussers die op vakantie gaan, hebben telefoonkabels nodig.” De klanten zijn tevreden, merkt Van Heusden. “Ze brengen zelden iets terug, ook de vaste klanten niet. Als ze bijvoorbeeld een oplader hebben gekocht, proberen ze het natuurlijk meteen uit voordat ze weer verder rijden. Dus als het niet werkt, komen ze meteen weer terug. Dit zien we echter nauwelijks gebeuren.”

Aanvankelijk wilde de stationsmanager de hardlopers in het segment behouden en de minder verkochte producten uit het assortiment halen. “Maar er zaten geen artikelen bij die slechts één of twee keer werden verkocht. Dus we hebben het assortiment alleen maar uitgebreid en geen producten uit het assortiment gehaald.”

Ondersteuning

De ondersteuning vanuit Newco bevalt Van Heusden goed. “Ten eerste ziet het uiterlijk van de productlijn er goed uit. En het assortiment gaat mee met de ontwikkelingen op de mobiele telefoonmarkt. Daardoor heb je altijd producten die geschikt zijn voor de nieuwste modellen telefoons en tablets.”

Ook Nico Botha (zie foto) is te spreken over de ondersteuning vanuit de leverancier. Hij heeft een Q8-station met een Delhaize Shop & Go in het Belgische Kortrijk. “Ze komen regelmatig langs en geven mij advies over hoe ik bepaalde zaken aan moet pakken. Ook de facturatie is in orde en er wordt altijd binnen twee dagen geleverd.”

In het zicht

Enkele maanden geleden plaatste de ondernemer een groot display. “En sindsdien zijn de verkopen van AllRide Connect vervijfvoudigd. We hebben het display vlakbij de kassa gezet, zodat het goed in het zicht staat van alle bezoekers. Kort na de plaatsing moest ik al een nieuwe bestelling doen, want de producten waren heel snel weg.”

Botha merkt dat vooral de laders het goed doen. De iPhone-laders staan bij hem op 1, de Samsung-laders op 2 en de USB-laders op 3, terwijl ook de back-up batterijen (de zogenaamde Powerbanks) veel worden verkocht. De belangrijkste klantengroep voor dit segment wordt bij het Kortrijkse Q8-station gevormd door mensen tussen de 25 en 45 jaar. “Dat zijn namelijk degenen die het meeste gebruikmaken van iPhones en Samsungs.”

De verkoop van benodigdheden voor mobiele apparaten is bij de Belgische ondernemer inmiddels over de eerste groeispurt heen, maar blijft wel gestaag groeien. “Ik merk dat de omzet nog steeds met tien tot vijftien procent stijgt. Er zit een mooie marge op en de producten zijn van goede kwaliteit, want ik merk dat de klanten tevreden zijn.”

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vakantieperiode ideaal voor verkoop telefoon- en tablet-accessoires | TankPro.nl

Vakantieperiode ideaal voor verkoop telefoon- en tablet-accessoires

Nu de vakantieperiode is aangebroken, groeit de vraag naar benodigdheden voor mobiele apparaten. Opladers voor smartphones, tablets en navigatieapparatuur van bijvoorbeeld AllRide Connect worden goed verkocht op menig tankstation. Dat merkt non-food leverancier Newco Europe BV, die inspeelt op de vakantieperiode met nieuwe displays voor op de winkelvloer en de toonbank.

Automobilisten en truckers gebruiken hun tablets en smartphones steeds vaker onderweg, waardoor ook de bijbehorende accessoires steeds belangrijker zijn geworden. Maar men is vaak geneigd deze te vergeten. Daardoor is een markt ontstaan voor het aanbieden van dit soort producten voor mensen die onderweg zijn.

Het gaat dan om de eerdergenoemde opladers, maar ook om adapters, audiokabels, koptelefoons en houders voor onder meer mobiele telefoons. Voor vakantiegangers is dit assortiment zeer handig, zowel voor gebruik in de auto als op de vakantiebestemming. Tankstations kunnen hierop inspelen door deze productgroep in hun assortiment op te nemen. Bedrijven die dit al deden, zien een verkoopstijging in dit segment.

Esso

Eén van hen is de snelweg-Esso aan de A2 in het Limburgse Eijsden, die een fikse klantengroep aan zich weet te binden door een uitgebreid aanbod van AllRide Connect-elektronica. “We hebben veel vrachtwagenchauffeurs die hier langskomen en dat zijn vaste klanten geworden. Zij hebben dit type producten vaak nodig en zeggen dat we één van de weinige bedrijven zijn die dit aanbieden. Daarom komen ze naar ons toe en komen ze er ook voor terug”, legt stationsmanager Michelle van Heusden uit. Niet toevallig is het assortiment vorig jaar uitgebreid. In het station staat nu een carrousel én een wanddisplay.

Hardlopers in dit segment zijn met name de USB-adapters voor in de sigarettenaansteker, vooral de varianten met meerdere USB-poorten. “Truckers hebben tegenwoordig een tolkastje nodig in België. Daar gebruiken ze de eerste poort voor. En voor de navigatie is de tweede noodzakelijk. Ook de telefoonladers zijn populair, net als de audiokabels. Daarmee kun je muziek die op je telefoon staat, afspelen op de autoradio.”

Doelgroep

Mensen van vrijwel alle leeftijden behoren tot de doelgroep voor deze producten. “Kinderen vanaf ongeveer elf jaar gebruiken al koptelefoons. En 70-plussers die op vakantie gaan, hebben telefoonkabels nodig.” De klanten zijn tevreden, merkt Van Heusden. “Ze brengen zelden iets terug, ook de vaste klanten niet. Als ze bijvoorbeeld een oplader hebben gekocht, proberen ze het natuurlijk meteen uit voordat ze weer verder rijden. Dus als het niet werkt, komen ze meteen weer terug. Dit zien we echter nauwelijks gebeuren.”

Aanvankelijk wilde de stationsmanager de hardlopers in het segment behouden en de minder verkochte producten uit het assortiment halen. “Maar er zaten geen artikelen bij die slechts één of twee keer werden verkocht. Dus we hebben het assortiment alleen maar uitgebreid en geen producten uit het assortiment gehaald.”

Ondersteuning

De ondersteuning vanuit Newco bevalt Van Heusden goed. “Ten eerste ziet het uiterlijk van de productlijn er goed uit. En het assortiment gaat mee met de ontwikkelingen op de mobiele telefoonmarkt. Daardoor heb je altijd producten die geschikt zijn voor de nieuwste modellen telefoons en tablets.”

Ook Nico Botha (zie foto) is te spreken over de ondersteuning vanuit de leverancier. Hij heeft een Q8-station met een Delhaize Shop & Go in het Belgische Kortrijk. “Ze komen regelmatig langs en geven mij advies over hoe ik bepaalde zaken aan moet pakken. Ook de facturatie is in orde en er wordt altijd binnen twee dagen geleverd.”

In het zicht

Enkele maanden geleden plaatste de ondernemer een groot display. “En sindsdien zijn de verkopen van AllRide Connect vervijfvoudigd. We hebben het display vlakbij de kassa gezet, zodat het goed in het zicht staat van alle bezoekers. Kort na de plaatsing moest ik al een nieuwe bestelling doen, want de producten waren heel snel weg.”

Botha merkt dat vooral de laders het goed doen. De iPhone-laders staan bij hem op 1, de Samsung-laders op 2 en de USB-laders op 3, terwijl ook de back-up batterijen (de zogenaamde Powerbanks) veel worden verkocht. De belangrijkste klantengroep voor dit segment wordt bij het Kortrijkse Q8-station gevormd door mensen tussen de 25 en 45 jaar. “Dat zijn namelijk degenen die het meeste gebruikmaken van iPhones en Samsungs.”

De verkoop van benodigdheden voor mobiele apparaten is bij de Belgische ondernemer inmiddels over de eerste groeispurt heen, maar blijft wel gestaag groeien. “Ik merk dat de omzet nog steeds met tien tot vijftien procent stijgt. Er zit een mooie marge op en de producten zijn van goede kwaliteit, want ik merk dat de klanten tevreden zijn.”

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.