Rechtszaak dreigt tussen PostNL en retailers met postpunt

De Vereniging van Postretailers VVP dreigt een rechtszaak te starten tegen PostNL. De belangenorganisatie is namelijk niet te spreken over het plan van het postbedrijf om de vergoeding aan winkels met een postpunt te verlagen. Ook diverse tankstations hebben een postvestiging in hun shop en worden getroffen door de aangekondigde maatregel.

PostNL wil per 1 juli een verlaging van de vergoeding doorvoeren van 25 procent. Dat is tegen het zere been van de VVP, die bovendien becijfert dat de maatregelen zelfs een verlaging kunnen betekenen van veertig procent voor sommige winkeliers. Zo’n 2.500 vestigingen (inclusief tankstations) worden getroffen door de verlaging, die ondernemers gemiddeld negenduizend euro per jaar gaat kosten.

De VVP is van mening dat het postbedrijf, als zij de verlaging daadwerkelijk doorvoert, toerekenbaar tekortschiet en onrechtmatig handelt jegens de winkeliers. Bovendien maakt het misbruik van zijn economische machtspositie. De vereniging heeft dan ook PostNL formeel gesommeerd af te zien van de voorgenomen verlaging van de retailvergoedingen.

Onredelijk

Gerard van Wezenbeek is voorzitter van de belangenvereniging en licht toe: “Het is jammer dat we genoodzaakt zijn deze stap te moeten zetten. Helaas is het niet gelukt om PostNL te laten inzien dat ze onredelijk handelen.” Het advocatenkantoor Van Diepen Van der Kroef heeft het postbedrijf inmiddels dringend verzocht af te zien van de voorgenomen verlaging. Ook het feit dat het postbedrijf vasthoudt aan een exclusiviteitsbeding stuit de VVP tegen de borst. Als PostNL niet uiterlijk 12 mei laat weten het beleid te wijzigen, neemt de vereniging juridische maatregelen.

Een woordvoerder van PostNL laat weten goede gronden te hebben voor de aanpassing van de vergoeding. Het veranderende gedrag van de klant speelt hierin een belangrijke rol.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rechtszaak dreigt tussen PostNL en retailers met postpunt | TankPro.nl

Rechtszaak dreigt tussen PostNL en retailers met postpunt

De Vereniging van Postretailers VVP dreigt een rechtszaak te starten tegen PostNL. De belangenorganisatie is namelijk niet te spreken over het plan van het postbedrijf om de vergoeding aan winkels met een postpunt te verlagen. Ook diverse tankstations hebben een postvestiging in hun shop en worden getroffen door de aangekondigde maatregel.

PostNL wil per 1 juli een verlaging van de vergoeding doorvoeren van 25 procent. Dat is tegen het zere been van de VVP, die bovendien becijfert dat de maatregelen zelfs een verlaging kunnen betekenen van veertig procent voor sommige winkeliers. Zo’n 2.500 vestigingen (inclusief tankstations) worden getroffen door de verlaging, die ondernemers gemiddeld negenduizend euro per jaar gaat kosten.

De VVP is van mening dat het postbedrijf, als zij de verlaging daadwerkelijk doorvoert, toerekenbaar tekortschiet en onrechtmatig handelt jegens de winkeliers. Bovendien maakt het misbruik van zijn economische machtspositie. De vereniging heeft dan ook PostNL formeel gesommeerd af te zien van de voorgenomen verlaging van de retailvergoedingen.

Onredelijk

Gerard van Wezenbeek is voorzitter van de belangenvereniging en licht toe: “Het is jammer dat we genoodzaakt zijn deze stap te moeten zetten. Helaas is het niet gelukt om PostNL te laten inzien dat ze onredelijk handelen.” Het advocatenkantoor Van Diepen Van der Kroef heeft het postbedrijf inmiddels dringend verzocht af te zien van de voorgenomen verlaging. Ook het feit dat het postbedrijf vasthoudt aan een exclusiviteitsbeding stuit de VVP tegen de borst. Als PostNL niet uiterlijk 12 mei laat weten het beleid te wijzigen, neemt de vereniging juridische maatregelen.

Een woordvoerder van PostNL laat weten goede gronden te hebben voor de aanpassing van de vergoeding. Het veranderende gedrag van de klant speelt hierin een belangrijke rol.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.