Lekkerland boekt meer winst door stijging tabaksverkoop

De Nederlandse tak van Lekkerland zag zijn omzet over het boekjaar 2015 stijgen, nadat over het jaar ervoor een daling was gerapporteerd. De omzet steeg in Nederland met 4,4 procent tot 2,4 miljard euro. Dit was voornamelijk te danken aan hogere omzetten in rookwaren (plus 80,8 miljoen) en food/non-food (22,6 miljoen). De omzet in beltegoeden, cadeaukaarten en diverse producten daalde met 1,8 miljoen euro.

Het bedrijf meldt dat in het voorbije jaar een transformatieprogramma is ontwikkeld voor Nederland, dat momenteel wordt geïmplementeerd. Tot dusver zijn circa vijftig grote en kleinere projecten vastgesteld om verdere groei te bevorderen en kosten terug te dringen. Deze projecten zijn vergelijkbaar met de activiteiten in andere landen waar de Lekkerland Groep actief is.

Nieuwe bakeries

Vorig jaar plaatste Lekkerland in ons land 21 nieuwe bakeries, waarvan enkele in nieuwe segmenten, zoals bouwmarkten. Daarnaast konden 33 Nederlandse tankshops als klant verwelkomd worden. Tevens werd de klantenbasis in het buitenland verbreed, Het bedrijf wijst in dit verband onder meer op het binnenhalen van de Amerikaanse koffieretailer Starbucks als eerste grote internationale ‘quick service’ restaurantketen in Duitsland.

Country Manager Nederland Henk-Jan Peterse licht toe: “De cijfers zijn duidelijk een eerste resultaat van de implementatie van onze Convenience 2020-strategie. Zoals we vorig jaar in onze prognoses hebben verklaard, staan we nog maar aan het begin van een lange-termijn-heroriëntatie.”

Internationaal

Internationaal gezien steeg de omzet van de multinational met 4,2 procent tot 12,48 miljard euro. De opbrengst vóór aftrek van interest en belasting (Ebit) verbeterde met 12,9 miljoen euro tot 66,5 miljoen.

Het bedrijf levert onder meer aan tankstations, fastfoodketens, tabaksspeciaalzaken en warenhuizen. De totale klantengroep heeft meer dan negentigduizend verkooppunten in zes Europese landen.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Lekkerland boekt meer winst door stijging tabaksverkoop | TankPro.nl

Lekkerland boekt meer winst door stijging tabaksverkoop

De Nederlandse tak van Lekkerland zag zijn omzet over het boekjaar 2015 stijgen, nadat over het jaar ervoor een daling was gerapporteerd. De omzet steeg in Nederland met 4,4 procent tot 2,4 miljard euro. Dit was voornamelijk te danken aan hogere omzetten in rookwaren (plus 80,8 miljoen) en food/non-food (22,6 miljoen). De omzet in beltegoeden, cadeaukaarten en diverse producten daalde met 1,8 miljoen euro.

Het bedrijf meldt dat in het voorbije jaar een transformatieprogramma is ontwikkeld voor Nederland, dat momenteel wordt geïmplementeerd. Tot dusver zijn circa vijftig grote en kleinere projecten vastgesteld om verdere groei te bevorderen en kosten terug te dringen. Deze projecten zijn vergelijkbaar met de activiteiten in andere landen waar de Lekkerland Groep actief is.

Nieuwe bakeries

Vorig jaar plaatste Lekkerland in ons land 21 nieuwe bakeries, waarvan enkele in nieuwe segmenten, zoals bouwmarkten. Daarnaast konden 33 Nederlandse tankshops als klant verwelkomd worden. Tevens werd de klantenbasis in het buitenland verbreed, Het bedrijf wijst in dit verband onder meer op het binnenhalen van de Amerikaanse koffieretailer Starbucks als eerste grote internationale ‘quick service’ restaurantketen in Duitsland.

Country Manager Nederland Henk-Jan Peterse licht toe: “De cijfers zijn duidelijk een eerste resultaat van de implementatie van onze Convenience 2020-strategie. Zoals we vorig jaar in onze prognoses hebben verklaard, staan we nog maar aan het begin van een lange-termijn-heroriëntatie.”

Internationaal

Internationaal gezien steeg de omzet van de multinational met 4,2 procent tot 12,48 miljard euro. De opbrengst vóór aftrek van interest en belasting (Ebit) verbeterde met 12,9 miljoen euro tot 66,5 miljoen.

Het bedrijf levert onder meer aan tankstations, fastfoodketens, tabaksspeciaalzaken en warenhuizen. De totale klantengroep heeft meer dan negentigduizend verkooppunten in zes Europese landen.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.