Total gooit shopconcept volledig om in vernieuwd station Zaandam

Oliemaatschappij Total heeft in de pompshop bij haar station in Zaandam een volledig nieuw concept neergezet. Een bakery-eiland in het midden van de winkel vormt het hart van de tankshop, die woensdag de deuren opende. Daar vinden klanten onder meer vers brood, warme en koude dranken en koeken. In de shop zijn opvallend weinig producten aanwezig. Shop-artikelen zijn alleen in de schil van de winkel te vinden.

Het gaat hierbij vrijwel uitsluitend om snoep, zoute snacks, drank en voorverpakte broodjes. Voor non-food is nauwelijks nog ruimte. In de shop zijn de tijdschriften en de cadeau-artikelen verdwenen, met uitzondering van de bloemen. Wel is er nog twee strekkende meter autobenodigdheden overgebleven.

Tankstations

Februari volgend jaar gaat de tweede locatie ’om’ naar het nieuwe concept, namelijk Total Aurora langs de A4 bij Leiderdorp. Daarna volgen andere vestigingen. Total Nederland heeft de vrijheid gekregen van het hoofdkantoor in Parijs om dit concept te testen. De vestiging in Zaandam is dan ook de eerste ter wereld, die volgens deze nieuwe indeling opereert. Hoeveel tankstations in Nederland, en misschien ook in het buitenland, worden omgebouwd, wordt in een later stadium bepaald.

Wat meteen opvalt bij het station in Zaandam is de ruimte die is gecreëerd, Behalve het eiland in het midden staat er niets op de winkelvloer, behalve tegen de wanden. Die opzet is een bewuste keuze. Het Total-station van de toekomst moet klanten rust bieden en een plek zijn waar mensen bijvoorbeeld even hun mail checken of zich bezighouden met social media. Ook zijn er kranten aanwezig, die bezoekers gratis kunnen inkijken, al zijn ze ter plekke ook te koop.

Wifi

Op diverse plekken zijn stopcontacten en usb-aansluitingen, zodat klanten hun laptop aan kunnen sluiten en de telefoon kunnen opladen. Ook is wifi in de shop aanwezig. Bij het eiland zijn aan de buitenkant barkrukken geplaatst, wat de sfeer en gezelligheid moet bevorderen.

“De tankshop van de toekomst moet een bestemming worden waar het gezellig vertoeven is”, verklaart Vincent Leroy, retaildirecteur bij Total Nederland. “Met een assortiment dat aansluit bij behoeften van de klant, met natuurlijke en lokale producten, vers bereid waar de klant bij staat. Kortom, een hele andere beleving.”

Lokale producten

De lokale producten zijn nog niet aanwezig, maar komen op korte termijn. Net als een gedurende de dag veranderend assortiment. ”We moeten ervoor zorgen dat het personeel eerst de basis onder de knie heeft”, legt Frits Morrema uit. Hij is manager shop, food en services bij Total Nederland. ”Daarna gaan we pas werken met assortiment dat gedurende de dag verandert.”

De bedoeling is dat op termijn in de ochtend klanten vooral zoete producten kunnen vinden in de shop. Later op de dag maakt dat plaats voor brood en nog weer later worden de warme producten prominenter gepresenteerd. ”En dat willen we elke dag doen. Zeven dagen per week”, aldus Morrema.

Kassa

Net zoals bij de Texaco aan de A2 bij Beesd, is de traditionele glazen kassa-kooi tot negen uur ’s avonds dicht. Vanaf dat tijdstip, tot aan zes uur ’s ochtends, is de kooi wel bemand en mogen medewerkers deze niet verlaten. Dit zijn wettelijke voorschriften. Dat klanten ook hun tabak en brandstof overdag bij de bakery moeten afrekenen, is uiteraard een bewuste keuze van Total. Al moest een aantal bezoekers daar nog wel even aan wennen op de eerste dag.

De verkoop van tabak bij het eiland is opvallend ingericht. De sigaretten en shag zijn aan het zicht onttrokken en bevinden zich in een kast onder de kassa. Op een beeldscherm bij de kassa staan de afbeeldingen van de tabaksproducten, De medewerker kan het gewenste artikel aanklikken, dat vervolgens in een klepje valt dat aan de buitenkant van de kast is bevestigd.

Schappen

Dat alles afgerekend moet worden op één plek, moet ervoor zorgen dat elke klant in aanraking komt met het eten en drinken en met de impuls-schappen die in het eiland zijn verwerkt. Deze schappen zijn trouwens uitneembaar, waardoor ook het impuls-assortiment gedurende de dag gemakkelijk gewijzigd kan worden.

Als na negen uur de medewerkers niet meer in het eiland mogen staan, moet het beleg voor de broodjes plaatsmaken voor kant-en-klare producten. De vitrine waar deze broodjes in komen te liggen, is zo gemaakt dat klanten ’s nachts zelf de broodjes eruit kunnen pakken.

Interieur

In het interieur is veel hout verwerkt, een ontwikkeling die je de laatste tijd tegenkomt bij veel vernieuwde stations. Tussen het hout door is de nieuwe Total-kleurstelling van de shop terug te vinden, met veel geelgroen en kleurrijke strepen.  Ook is er aan de achterwand een levensgrote foto bevestigd van een oude houtzagerij uit de Zaan-streek om het geheel een lokale sfeer te geven. De buitenkant is uiteraard ook geüpdatet naar de T-Air-kleuren, waarbij bruin een centrale rol speelt.

Er is qua inrichting gekozen voor een ‘modulaire’ opzet, wat betekent dat de omvang van de shop en de verschillende categorieën per tankstation kunnen verschillen. “We willen een overzichtelijk aanbod dat we zelfs per dag kunnen aanpassen. Het tijdperk van meters schappen standaard volladen met alleen maar snoep is echt voorbij. De klant van vandaag is veeleisender en verwacht ook in het tankstation kwaliteitsproducten. Zoals koffie die minstens net zo lekker is als thuis en brood dat kan wedijveren met dat van de bakker om de hoek”, aldus Leroy.

Total

In Nederland telt het netwerk van Total op dit moment zo’n 360 stations. Hoeveel van deze locaties in de toekomst gaan werken volgens het nieuwe concept, is nog niet duidelijk.

Tom van Gurp

Lees ook: Total-directeur: bemande stations zijn prioriteit

Auteur: Tom van Gurp

1 reactie op “Total gooit shopconcept volledig om in vernieuwd station Zaandam”

Bas Laurense|19.11.14|20:31

De markt ontwikkeld door.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Total gooit shopconcept volledig om in vernieuwd station Zaandam | TankPro.nl

Total gooit shopconcept volledig om in vernieuwd station Zaandam

Oliemaatschappij Total heeft in de pompshop bij haar station in Zaandam een volledig nieuw concept neergezet. Een bakery-eiland in het midden van de winkel vormt het hart van de tankshop, die woensdag de deuren opende. Daar vinden klanten onder meer vers brood, warme en koude dranken en koeken. In de shop zijn opvallend weinig producten aanwezig. Shop-artikelen zijn alleen in de schil van de winkel te vinden.

Het gaat hierbij vrijwel uitsluitend om snoep, zoute snacks, drank en voorverpakte broodjes. Voor non-food is nauwelijks nog ruimte. In de shop zijn de tijdschriften en de cadeau-artikelen verdwenen, met uitzondering van de bloemen. Wel is er nog twee strekkende meter autobenodigdheden overgebleven.

Tankstations

Februari volgend jaar gaat de tweede locatie ’om’ naar het nieuwe concept, namelijk Total Aurora langs de A4 bij Leiderdorp. Daarna volgen andere vestigingen. Total Nederland heeft de vrijheid gekregen van het hoofdkantoor in Parijs om dit concept te testen. De vestiging in Zaandam is dan ook de eerste ter wereld, die volgens deze nieuwe indeling opereert. Hoeveel tankstations in Nederland, en misschien ook in het buitenland, worden omgebouwd, wordt in een later stadium bepaald.

Wat meteen opvalt bij het station in Zaandam is de ruimte die is gecreëerd, Behalve het eiland in het midden staat er niets op de winkelvloer, behalve tegen de wanden. Die opzet is een bewuste keuze. Het Total-station van de toekomst moet klanten rust bieden en een plek zijn waar mensen bijvoorbeeld even hun mail checken of zich bezighouden met social media. Ook zijn er kranten aanwezig, die bezoekers gratis kunnen inkijken, al zijn ze ter plekke ook te koop.

Wifi

Op diverse plekken zijn stopcontacten en usb-aansluitingen, zodat klanten hun laptop aan kunnen sluiten en de telefoon kunnen opladen. Ook is wifi in de shop aanwezig. Bij het eiland zijn aan de buitenkant barkrukken geplaatst, wat de sfeer en gezelligheid moet bevorderen.

“De tankshop van de toekomst moet een bestemming worden waar het gezellig vertoeven is”, verklaart Vincent Leroy, retaildirecteur bij Total Nederland. “Met een assortiment dat aansluit bij behoeften van de klant, met natuurlijke en lokale producten, vers bereid waar de klant bij staat. Kortom, een hele andere beleving.”

Lokale producten

De lokale producten zijn nog niet aanwezig, maar komen op korte termijn. Net als een gedurende de dag veranderend assortiment. ”We moeten ervoor zorgen dat het personeel eerst de basis onder de knie heeft”, legt Frits Morrema uit. Hij is manager shop, food en services bij Total Nederland. ”Daarna gaan we pas werken met assortiment dat gedurende de dag verandert.”

De bedoeling is dat op termijn in de ochtend klanten vooral zoete producten kunnen vinden in de shop. Later op de dag maakt dat plaats voor brood en nog weer later worden de warme producten prominenter gepresenteerd. ”En dat willen we elke dag doen. Zeven dagen per week”, aldus Morrema.

Kassa

Net zoals bij de Texaco aan de A2 bij Beesd, is de traditionele glazen kassa-kooi tot negen uur ’s avonds dicht. Vanaf dat tijdstip, tot aan zes uur ’s ochtends, is de kooi wel bemand en mogen medewerkers deze niet verlaten. Dit zijn wettelijke voorschriften. Dat klanten ook hun tabak en brandstof overdag bij de bakery moeten afrekenen, is uiteraard een bewuste keuze van Total. Al moest een aantal bezoekers daar nog wel even aan wennen op de eerste dag.

De verkoop van tabak bij het eiland is opvallend ingericht. De sigaretten en shag zijn aan het zicht onttrokken en bevinden zich in een kast onder de kassa. Op een beeldscherm bij de kassa staan de afbeeldingen van de tabaksproducten, De medewerker kan het gewenste artikel aanklikken, dat vervolgens in een klepje valt dat aan de buitenkant van de kast is bevestigd.

Schappen

Dat alles afgerekend moet worden op één plek, moet ervoor zorgen dat elke klant in aanraking komt met het eten en drinken en met de impuls-schappen die in het eiland zijn verwerkt. Deze schappen zijn trouwens uitneembaar, waardoor ook het impuls-assortiment gedurende de dag gemakkelijk gewijzigd kan worden.

Als na negen uur de medewerkers niet meer in het eiland mogen staan, moet het beleg voor de broodjes plaatsmaken voor kant-en-klare producten. De vitrine waar deze broodjes in komen te liggen, is zo gemaakt dat klanten ’s nachts zelf de broodjes eruit kunnen pakken.

Interieur

In het interieur is veel hout verwerkt, een ontwikkeling die je de laatste tijd tegenkomt bij veel vernieuwde stations. Tussen het hout door is de nieuwe Total-kleurstelling van de shop terug te vinden, met veel geelgroen en kleurrijke strepen.  Ook is er aan de achterwand een levensgrote foto bevestigd van een oude houtzagerij uit de Zaan-streek om het geheel een lokale sfeer te geven. De buitenkant is uiteraard ook geüpdatet naar de T-Air-kleuren, waarbij bruin een centrale rol speelt.

Er is qua inrichting gekozen voor een ‘modulaire’ opzet, wat betekent dat de omvang van de shop en de verschillende categorieën per tankstation kunnen verschillen. “We willen een overzichtelijk aanbod dat we zelfs per dag kunnen aanpassen. Het tijdperk van meters schappen standaard volladen met alleen maar snoep is echt voorbij. De klant van vandaag is veeleisender en verwacht ook in het tankstation kwaliteitsproducten. Zoals koffie die minstens net zo lekker is als thuis en brood dat kan wedijveren met dat van de bakker om de hoek”, aldus Leroy.

Total

In Nederland telt het netwerk van Total op dit moment zo’n 360 stations. Hoeveel van deze locaties in de toekomst gaan werken volgens het nieuwe concept, is nog niet duidelijk.

Tom van Gurp

Lees ook: Total-directeur: bemande stations zijn prioriteit

Auteur: Tom van Gurp

1 reactie op “Total gooit shopconcept volledig om in vernieuwd station Zaandam”

Bas Laurense|19.11.14|20:31

De markt ontwikkeld door.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.