Nestlé en Mars ruziën over schapruimte in tankstations

Gepubliceerd op 15-07-2011 om 15:31
mars

Nestlé en Mars hebben ruzie over de schapruimte in Nederlandse tankstations. De Zwitserse producent van candybars als Nuts, Lion, KitKat en Toblerone beschuldigt de Amerikaanse concurrent van M&M’s, Milky Way, Twix en Snickers van ongeoorloofde leveringsafspraken.

Volgens Nestlé zorgen deze afspraken er voor dat de markt voor chocoladerepen in Nederlandse tankstations wordt afgeschermd. Mars betaalt de Nederlandse tankstations een extra vergoeding wanneer ze producten van Mars goed positioneren in de winkel.

Extra inkomsten

De stationhouders kunnen tot wel 5% extra verdienen bovenop hun totale omzet op Mars-producten. Het enige wat ze daarvoor moeten doen is het plaatsen van een verkoopmeubel met alleen Mars-producten op de toonbank én een exclusief Mars-meubel boven het chocoladeschap.

Volgens Nestlé verkrijgt Mars door de extra vergoedingen een oneerlijke machtspositie in de Nederlandse petrolmarkt. De Zwitserse candybarfabrikant beweert dat Mars nu al een marktaandeel van 67% heeft in chocoladerepen bij tankstations.

Onafhankelijke pompstations

Nestlé is van mening dat Mars dit grote marktaandeel misbruikt door de extra vergoedingen te hanteren. Het zou om mededingingsbeperkende afspraken gaan. Nestlé heeft er niet voor gekozen naar de Nederlandse Mededingingsautoriteit te gaan, maar direct naar de rechter.

Overigens richt de strijd zich vooral op tankstations die geen eigendom zijn van grote oliemaatschappijen. In totaal telt Nederland zo`n 2.000 van deze tankstations. Van de totale omzet van zo`n 20 miljoen euro aan chocoladerepen in tankstations zijn onafhankelijke stations goed voor 42% aan omzetaandeel.

Reageer ook

Nog maximaal tekens.

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Meer nieuws

Gratis nieuwsbrief

Partners

Facebook

Twitter

916 followers
Volg ons op Twitter