‘Het wordt middeleeuws om met geld of creditcard rond te zeulen’

Door de opkomst van moderne technologie gaan traditionele betaalmiddelen steeds verder verdwijnen. Door bijvoorbeeld de scantechnologie van een volledig automatische supermarkt in Seattle, worden contant geld en creditcards wellicht overbodig in de toekomst. Dat betoogt Steven van Belleghem, die één van de sprekers is op de zevende editie van de Benelux Benzinedag op donderdag 23 maart in Ede.

Tankstations zouden zich volgens Van Belleghem moeten richten op gemak voor de consument. Gemak betekent voor hem dat iets automatisch gebeurt, zonder dat de klant daar iets voor hoeft te doen. “En daar zijn we steeds dichterbij aan het komen met technologieën en concepten als de zelfrijdende auto, ‘touch and go’ en kunstmatige intelligentie.”

“Dit laatste kun je zien als een computer, die voorspelt wat er gaat gebeuren en daar uit zichzelf naar handelt. Het is eigenlijk een soort voorspel-systeem. Je kunt er bijvoorbeeld mee voorspellen hoeveel benzine of elektriciteit een auto nog heeft. En of deze gaat stoppen bij jouw tankstation of niet.”

Algoritmes

“Beeld je eens in: heel binnenkort hebben we allemaal een persoonlijke ‘virtual assistant’. Ook aan boord van een auto. Een soort Siri 2.0 die jou heel goed kent en diensten automatisch aanbiedt, op basis van eerdere aankopen, zogenaamde algoritmes. Deze algoritmes worden steeds belangrijker voor aankoopbeslissingen dan ‘gut feeling’. Een voorbeeld: maar liefst 33 procent van de omzet van Amazon komt uit de aanbevelingen die het bedrijf zelf doet.”

Succes gaat volgens Van Belleghem steeds meer afhangen van de user interface; de webshop, app, platform of touchpoint waarmee bedrijven met hun klanten in contact komen. Die user interface moet leuk en gemakkelijk zijn. Dát levert loyaliteit op. Een bedrijf of merk is zo succesvol als zijn interface, denkt hij.

Gezamenlijk platform

“Hier ligt een mooie uitdaging voor de tankstationbranche om een gezamenlijk platform te ontwikkelen. Want de reiziger gaat nooit allemaal verschillende apps op zijn telefoon zetten. Zo’n ‘onderweg app’ leidt mensen naar het station waar ze vinden wat ze zoeken, bijvoorbeeld schoon sanitair of een glutenvrij broodje.”

Betaalgemak wordt een must, denkt Van Belleghem. “Bekijk het filmpje eens van de volledig geautomatiseerde supermarkt Amazon Go, die eind 2016 in Seattle opende. Je komt binnen, scant met je telefoon aan het poortje en kunt daarna alles meenemen, zonder dat je hoeft te scannen of af te rekenen. Medewerkers kunnen zich honderd procent focussen op de dienstverlening. Waarom zou datzelfde concept niet kunnen bij tankstations? Het wordt middeleeuws om met geld of een creditcard rond te zeulen.”

Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden voor de Benelux Benzinedag op www.benzinedag.com.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Het wordt middeleeuws om met geld of creditcard rond te zeulen’ | TankPro.nl

‘Het wordt middeleeuws om met geld of creditcard rond te zeulen’

Door de opkomst van moderne technologie gaan traditionele betaalmiddelen steeds verder verdwijnen. Door bijvoorbeeld de scantechnologie van een volledig automatische supermarkt in Seattle, worden contant geld en creditcards wellicht overbodig in de toekomst. Dat betoogt Steven van Belleghem, die één van de sprekers is op de zevende editie van de Benelux Benzinedag op donderdag 23 maart in Ede.

Tankstations zouden zich volgens Van Belleghem moeten richten op gemak voor de consument. Gemak betekent voor hem dat iets automatisch gebeurt, zonder dat de klant daar iets voor hoeft te doen. “En daar zijn we steeds dichterbij aan het komen met technologieën en concepten als de zelfrijdende auto, ‘touch and go’ en kunstmatige intelligentie.”

“Dit laatste kun je zien als een computer, die voorspelt wat er gaat gebeuren en daar uit zichzelf naar handelt. Het is eigenlijk een soort voorspel-systeem. Je kunt er bijvoorbeeld mee voorspellen hoeveel benzine of elektriciteit een auto nog heeft. En of deze gaat stoppen bij jouw tankstation of niet.”

Algoritmes

“Beeld je eens in: heel binnenkort hebben we allemaal een persoonlijke ‘virtual assistant’. Ook aan boord van een auto. Een soort Siri 2.0 die jou heel goed kent en diensten automatisch aanbiedt, op basis van eerdere aankopen, zogenaamde algoritmes. Deze algoritmes worden steeds belangrijker voor aankoopbeslissingen dan ‘gut feeling’. Een voorbeeld: maar liefst 33 procent van de omzet van Amazon komt uit de aanbevelingen die het bedrijf zelf doet.”

Succes gaat volgens Van Belleghem steeds meer afhangen van de user interface; de webshop, app, platform of touchpoint waarmee bedrijven met hun klanten in contact komen. Die user interface moet leuk en gemakkelijk zijn. Dát levert loyaliteit op. Een bedrijf of merk is zo succesvol als zijn interface, denkt hij.

Gezamenlijk platform

“Hier ligt een mooie uitdaging voor de tankstationbranche om een gezamenlijk platform te ontwikkelen. Want de reiziger gaat nooit allemaal verschillende apps op zijn telefoon zetten. Zo’n ‘onderweg app’ leidt mensen naar het station waar ze vinden wat ze zoeken, bijvoorbeeld schoon sanitair of een glutenvrij broodje.”

Betaalgemak wordt een must, denkt Van Belleghem. “Bekijk het filmpje eens van de volledig geautomatiseerde supermarkt Amazon Go, die eind 2016 in Seattle opende. Je komt binnen, scant met je telefoon aan het poortje en kunt daarna alles meenemen, zonder dat je hoeft te scannen of af te rekenen. Medewerkers kunnen zich honderd procent focussen op de dienstverlening. Waarom zou datzelfde concept niet kunnen bij tankstations? Het wordt middeleeuws om met geld of een creditcard rond te zeulen.”

Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden voor de Benelux Benzinedag op www.benzinedag.com.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.