Shell betaalt bijna 1,4 miljoen voor Rotterdams tankstation

Shell blijft concessiehouder van het tankstation aan de Matlingeweg in Rotterdam. Het onbemande station is eerder dit najaar in de veiling gegaan en het Brits-Nederlandse energieconcern deed het hoogste bod. Voor 1,375 miljoen euro mag het bedrijf de komende vijftien jaar het tankstation blijven uitbaten.

Het bedrag is volgens Peter Waterham van Tankstation Advies aan de hoge kant. “Er is geen woonwijk in de buurt, alleen een bedrijventerrein. Wel zijn vlakbij een BP en een Haan gevestigd. Wellicht dat Shell deze locatie graag wil behouden in zijn netwerk, omdat er veel kaarthouders in deze buurt zijn.”

“Ik heb ook gerekend aan dit station en voor het bedrag dat Shell heeft betaald, kun je er misschien nét winst op maken. Maar dan mag niets tegen zitten en moet de literafzet hoger zijn dan gebruikelijk op een dergelijk station”, licht Waterham toe.

Opstalwaarde

Shell heeft als zittende exploitant het voordeel ten opzichte van een nieuwe partij. Zo hoeft het niet het taxatiebedrag van ruim een ton te betalen voor de opstalwaarde. “Elke andere partij dient te investeren in materialen die Shell mee zou nemen. Hiervoor mag je ook een aanzienlijk bedrag voor reserveren. Kortom voor mij niet verwonderlijk dat Shell deze locatie heeft behouden.”

De gemeente Rotterdam heeft al enige tijd het beleid om de huurrechten voor tankstations via veiling aan te bieden. Vorig jaar werden twee locaties aan de Aveling en aan de Abraham van Stolkweg geveild. Ook toen trok Shell aan het langste eind, al moest het destijds zeer diep in de buidel tasten. Tevens behield Haan vorig jaar voor 2,5 miljoen euro twee vestigingen aan weerszijden van de Groene Kruisweg.

De komende jaren zijn de volgende stations aan de beurt:

2017

  • Adriaan Volkerlaan 8
  • Stadhoudersweg 215
  • Parallelstraat 20

2018

  • Vaanweg 85
  • Molenlaan 330 en 333
  • Goudserijweg / Vredenoordkade

2019

  • Capelseweg 355
  • Vlaardingweg 64
  • Prinsenlaan 987
  • Jac. Dutilhweg 851

Snelwegveilingen

Ook voor tankstations langs rijkswegen zijn er jaarlijks veilingen. De landelijke wetgeving hieromtrent verandert. Bij toekomstige veilingen wordt voortaan in het biedboek opgenomen wat de brandstofverkoop en de kaartliters van een bepaald station zijn. Dat gebeurde tot dusver niet, waardoor zittende partijen een voordeel hadden ten opzichte van andere geïnteresseerde bedrijven. De shopomzet blijft echter buiten de biedboeken.

Bron foto: Google Streetview

Lees ook:

Auteur: Tom van Gurp

1 reactie op “Shell betaalt bijna 1,4 miljoen voor Rotterdams tankstation”

Udo Janssen|07.12.16|01:27

tis algemeen bekend dat de literafzet op t moment dat de locatie onbemand wordt omlaag denderd,uitzonderingen hier in de buurt daargelaten,bv de tango op de kennedylaan in eindhoven loopt erg goed,maar zie wel eens bv een tinq in bakel,daar komt echt geen mens en moeten blij zijn dat ze 1 miljoen liter halen,als ze dat halen.Dus shell heeft nogal wat betaald voor 5 jaar en dat voor dat geld?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Shell betaalt bijna 1,4 miljoen voor Rotterdams tankstation | TankPro.nl

Shell betaalt bijna 1,4 miljoen voor Rotterdams tankstation

Shell blijft concessiehouder van het tankstation aan de Matlingeweg in Rotterdam. Het onbemande station is eerder dit najaar in de veiling gegaan en het Brits-Nederlandse energieconcern deed het hoogste bod. Voor 1,375 miljoen euro mag het bedrijf de komende vijftien jaar het tankstation blijven uitbaten.

Het bedrag is volgens Peter Waterham van Tankstation Advies aan de hoge kant. “Er is geen woonwijk in de buurt, alleen een bedrijventerrein. Wel zijn vlakbij een BP en een Haan gevestigd. Wellicht dat Shell deze locatie graag wil behouden in zijn netwerk, omdat er veel kaarthouders in deze buurt zijn.”

“Ik heb ook gerekend aan dit station en voor het bedrag dat Shell heeft betaald, kun je er misschien nét winst op maken. Maar dan mag niets tegen zitten en moet de literafzet hoger zijn dan gebruikelijk op een dergelijk station”, licht Waterham toe.

Opstalwaarde

Shell heeft als zittende exploitant het voordeel ten opzichte van een nieuwe partij. Zo hoeft het niet het taxatiebedrag van ruim een ton te betalen voor de opstalwaarde. “Elke andere partij dient te investeren in materialen die Shell mee zou nemen. Hiervoor mag je ook een aanzienlijk bedrag voor reserveren. Kortom voor mij niet verwonderlijk dat Shell deze locatie heeft behouden.”

De gemeente Rotterdam heeft al enige tijd het beleid om de huurrechten voor tankstations via veiling aan te bieden. Vorig jaar werden twee locaties aan de Aveling en aan de Abraham van Stolkweg geveild. Ook toen trok Shell aan het langste eind, al moest het destijds zeer diep in de buidel tasten. Tevens behield Haan vorig jaar voor 2,5 miljoen euro twee vestigingen aan weerszijden van de Groene Kruisweg.

De komende jaren zijn de volgende stations aan de beurt:

2017

  • Adriaan Volkerlaan 8
  • Stadhoudersweg 215
  • Parallelstraat 20

2018

  • Vaanweg 85
  • Molenlaan 330 en 333
  • Goudserijweg / Vredenoordkade

2019

  • Capelseweg 355
  • Vlaardingweg 64
  • Prinsenlaan 987
  • Jac. Dutilhweg 851

Snelwegveilingen

Ook voor tankstations langs rijkswegen zijn er jaarlijks veilingen. De landelijke wetgeving hieromtrent verandert. Bij toekomstige veilingen wordt voortaan in het biedboek opgenomen wat de brandstofverkoop en de kaartliters van een bepaald station zijn. Dat gebeurde tot dusver niet, waardoor zittende partijen een voordeel hadden ten opzichte van andere geïnteresseerde bedrijven. De shopomzet blijft echter buiten de biedboeken.

Bron foto: Google Streetview

Lees ook:

Auteur: Tom van Gurp

1 reactie op “Shell betaalt bijna 1,4 miljoen voor Rotterdams tankstation”

Udo Janssen|07.12.16|01:27

tis algemeen bekend dat de literafzet op t moment dat de locatie onbemand wordt omlaag denderd,uitzonderingen hier in de buurt daargelaten,bv de tango op de kennedylaan in eindhoven loopt erg goed,maar zie wel eens bv een tinq in bakel,daar komt echt geen mens en moeten blij zijn dat ze 1 miljoen liter halen,als ze dat halen.Dus shell heeft nogal wat betaald voor 5 jaar en dat voor dat geld?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.