’20 procent meer liters door omkleuring naar Peut’

Door over te stappen naar het Peut-merk pluste de literafzet zo’n twintig procent bij tankstation-ondernemer Caroline Koks. Vooral door het spaarprogramma Tank & Schenk wist ze veel nieuwe klanten naar haar locatie in Velsen te krijgen. Ook de twee andere vrouwelijke Peut’ers, Rosan Kreijne en Annemarie van Wijk, merken door de switch een forse stijging in een dalende markt.

Peut is een tankstationmerk dat in november 2014 werd gelanceerd door inkoopcoöperatie De Vrije Pomp (DVP). De eerste vestiging werd destijds geopend in Moordrecht en recentelijk werd de nieuwe website gelanceerd. Sindsdien sloten diverse andere ondernemers aan bij het initiatief. Ook Koks, Kreijne en Van Wijk maakten dus de overstap.

Overstappen

“De Peut-uitstraling en huisstijl spraken me meteen aan”, vertelt de Velsense ondernemer. “Ik wilde overstappen omdat ik bij mijn toenmalige brandstofleverancier nauwelijks nog ruimte had om met mijn verkochte liters iets te verdienen. Dat is nu stukken beter.”

Caroline Koks. Tekst loopt door onder foto.

caroline-koks

“Ik kocht voorheen in door middel van een korting op de adviesprijs. Nu koop ik in op basis van Platts-noteringen. De marges zijn daardoor ruimer. We hebben in de omgeving ook onbemande stations die flink met de prijs stunten. Dan is het prettig als je met die prijzen mee kunt.”

Door de overstap steeg de literverkoop in Velsen fors. “Dan moet je denken aan een plus van zo’n twintig procent.” Belangrijke oorzaken daarvan zijn de ruimere inkoopmarges waardoor lagere prijzen kunnen worden gehanteerd, bijvoorbeeld tijdens de Happy Days-acties waarbij klanten extra pompkorting krijgen. Ook het spaarprogramma Tank & Schenk draagt bij aan de toename.

Bij dit programma kunnen tankende klanten sparen voor een goed doel of een lokale vereniging, bijvoorbeeld een sportvereniging waar ze zelf lid van zijn. In praktijk worden vooral de lokale clubs gesteund. Per liter kunnen deelnemers een cent doneren aan de vereniging van hun eigen keuze.

Betrokkenheid van klanten

“Daardoor is er veel meer betrokkenheid van de klanten”, merkt Van Wijk. “In het verleden sponsorden we ook sportclubs, maar ik zag niemand van die clubs bij mij op het voorterrein. Nu de clubleden kunnen sparen voor hun eigen vereniging, komen ze in groten getale naar mijn station. En ze sporen elkaar ook aan om bij Peut te tanken. Dat is immers voordelig voor de club.”

De Noordwijkse ondernemer stapte twee jaar geleden met twee locaties over naar Peut, zowel een bemand als een onbemand station, en merkt ook een verkoopstijging. “Terwijl ik per liter meer overhoud. Dat komt door de gunstigere inkoopvoorwaarden. Als ik nu dertien cent korting geef per liter houd ik nog steeds meer dan genoeg marge over.”

Annemarie van Wijk. Tekst loopt door onder foto.

annemarie-van-wijk

Van Wijk merkte ook een opvallende verschuiving van literafzet. “In het verleden waren de weekenddagen de rustigste momenten. Nu de drukste. Dat komt door de Happy Days-actie. Dan geven we extra pompkorting en daar komen klanten op af. De ruimte voor dergelijke acties heb ik nu, terwijl dat in het verleden niet kon.”

Vóór de omkleuring waren er bij de bemande locatie in Noordwijk veel tientjesrijders of klanten die voor nóg kleinere bedragen tankten, terwijl medewerkers aan de kassa continu opmerkingen kregen over de hoge prijzen. “Dat is voor het personeel ook niet leuk. Nu komen er juist enthousiaste klanten die blij zijn met de lagere brandstofprijs en weer weggaan met een goed gevoel omdat ze konden schenken aan een goed doel. En daardoor gunnen de klanten je ook meer.”

De ruimte om individueel acties te ondernemen is nu groter voor de betrokken ondernemers. Dat merkt Koks ook. “Wij kunnen nu acties ontwikkelen samen met andere lokale ondernemers die niet actief zijn in de petrolbranche, bijvoorbeeld supermarkten. Dat was in het verleden toch een stuk lastiger. Ik heb dan ook geen moment spijt gehad van de overstap.”

Hoogland

Ook Rosan Kreijne heeft dat niet. Zij beheert een station in Hoogland en kleurde begin dit jaar om naar Peut. Ze legt uit waarom: “Wij merkten dat onze liters de afgelopen jaren bleven afnemen. De concurrentie om ons heen stond absoluut niet stil en wij wel. Supermarkten zijn langer open dan wij, onbemande tankstations stunten met prijzen en klanten worden via apps naar scherp geprijsde tankstations geleid. Wij raakten ons onderscheidend vermogen kwijt.”

Rosan Kreijne. Tekst loopt door onder foto.

rosan-kreijne

“Dit heeft ons aan het denken gezet en we zijn gaan zoeken naar een nieuwe strategie om onze continuïteit te waarborgen en weer onderscheidend te zijn. Peut gaf ons de mogelijkheid om weer zelf te ondernemen, zelf te bepalen en ons te verbinden met een groep enthousiaste Peut-ondernemers die hetzelfde meemaken. De kracht van het merk is dat het een tankformule is van en voor zelfstandige ondernemers.

Voordelen zijn volgens Kreijne onder meer de ruimere marge door het inkopen op wereldmarktprijs en de langere betalingstermijnen. “Maar ook de kans om ons tankstation, ons bedrijf opnieuw in ons dorp te presenteren. Wie zijn wij? Waar staan we voor?”

Knokken

Vóór de omkleuring stond er Esso op de luifel. “Vroeger hadden we daarmee ook een goed verhaal. Een ondernemer en zijn twee zoons die dagelijks aan de pomp stonden om klanten te helpen en die de klanten kenden. Zij gunden het de familie, omdat het dorp veel terugkreeg. Met Peut konden wij ons verhaal weer vertellen. Ondernemers, zelf knokken, iets terug kunnen doen, geen poespas, maar gewoon echte mensen.”

“Er zijn dagen dat de marges lager zijn, maar dan weet je dat de rest van Nederland dezelfde lage marges heeft. Dat voelt toch een stuk beter dan jarenlang vastzitten aan dezelfde marge, terwijl de marges eigenlijk groter zijn. Wij geven daarentegen op zaterdag en zondag extra hoge pompkorting. Daardoor leveren we een extra stukje marge in. Maar doordat we meer marge hebben, hebben we wel de mogelijkheid om deze dagen extra scherp te zijn.”

18 procent groei

Voor de brandstofverkoop legde de overstap geen windeieren. Het station in Hoogland zag een fikse groei van de benzineliters van in totaal ongeveer achttien procent. “Dat is in een dalende markt behoorlijk goed. Voor diesel moeten we harder vechten. Onze Esso-kaartliters hebben we verloren, maar we zijn hard op weg om die terug te winnen via onze eigen kaart.”

Wat Kreijne ook opvalt, is dat personeelsleden de overstap waarderen. “Klanten praten weer positief over ons, ze gunnen het ons weer. Dat is prettig voor de werknemers. De blije gezichten en het goede gevoel wat wij krijgen als we bij de lokale muziekvereniging een cheque ter waarde van ruim 850 euro mogen uitreiken, is zoveel waard.”

Eigen tankpas

De Vrije Pomp richt zich niet alleen op brandstofinkoop. Er is ook een eigen tankpas. “Met deze pas kan de klant in heel Nederland tanken op het station van zijn of haar keuze en ook daar pakken leden de volle marge. Er gaat geen cent naar de oliemaatschappij”, legt Emma Haakman van DVP uit.

“Tevens hebben we onze eigen ruitensproeiervloeistof en smeermiddelen. Hier zit geen groothandel meer tussen waardoor de marge in zijn geheel richting de leden gaat.” Tevens richt het inkoopverbond zich op andere zaken, zoals onderhoudscontracten. Doordat namens meerdere tankstations kan worden onderhandeld, worden betere contractvoorwaarden afgesproken.

Van Wijk: “in het begin had ik twijfels of klanten niet huiverig zouden zijn voor Peut-motorolie. Maar de kwaliteit wijkt niet af van andere producten en bij brandstof ook niet. In het begin kregen we wel wat vragen, maar de kwaliteit is hetzelfde als van A-merk brandstoffen. Er zijn tenslotte maar enkele raffinaderijen in Nederland. En de klant vindt het prima. We krijgen geen klachten, terwijl de verkoop prima loopt, ook van de motorolie.” Ze is dan ook enthousiast over de switch. “Dit had er tien jaar eerder moeten zijn.”

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

’20 procent meer liters door omkleuring naar Peut’ | TankPro.nl

’20 procent meer liters door omkleuring naar Peut’

Door over te stappen naar het Peut-merk pluste de literafzet zo’n twintig procent bij tankstation-ondernemer Caroline Koks. Vooral door het spaarprogramma Tank & Schenk wist ze veel nieuwe klanten naar haar locatie in Velsen te krijgen. Ook de twee andere vrouwelijke Peut’ers, Rosan Kreijne en Annemarie van Wijk, merken door de switch een forse stijging in een dalende markt.

Peut is een tankstationmerk dat in november 2014 werd gelanceerd door inkoopcoöperatie De Vrije Pomp (DVP). De eerste vestiging werd destijds geopend in Moordrecht en recentelijk werd de nieuwe website gelanceerd. Sindsdien sloten diverse andere ondernemers aan bij het initiatief. Ook Koks, Kreijne en Van Wijk maakten dus de overstap.

Overstappen

“De Peut-uitstraling en huisstijl spraken me meteen aan”, vertelt de Velsense ondernemer. “Ik wilde overstappen omdat ik bij mijn toenmalige brandstofleverancier nauwelijks nog ruimte had om met mijn verkochte liters iets te verdienen. Dat is nu stukken beter.”

Caroline Koks. Tekst loopt door onder foto.

caroline-koks

“Ik kocht voorheen in door middel van een korting op de adviesprijs. Nu koop ik in op basis van Platts-noteringen. De marges zijn daardoor ruimer. We hebben in de omgeving ook onbemande stations die flink met de prijs stunten. Dan is het prettig als je met die prijzen mee kunt.”

Door de overstap steeg de literverkoop in Velsen fors. “Dan moet je denken aan een plus van zo’n twintig procent.” Belangrijke oorzaken daarvan zijn de ruimere inkoopmarges waardoor lagere prijzen kunnen worden gehanteerd, bijvoorbeeld tijdens de Happy Days-acties waarbij klanten extra pompkorting krijgen. Ook het spaarprogramma Tank & Schenk draagt bij aan de toename.

Bij dit programma kunnen tankende klanten sparen voor een goed doel of een lokale vereniging, bijvoorbeeld een sportvereniging waar ze zelf lid van zijn. In praktijk worden vooral de lokale clubs gesteund. Per liter kunnen deelnemers een cent doneren aan de vereniging van hun eigen keuze.

Betrokkenheid van klanten

“Daardoor is er veel meer betrokkenheid van de klanten”, merkt Van Wijk. “In het verleden sponsorden we ook sportclubs, maar ik zag niemand van die clubs bij mij op het voorterrein. Nu de clubleden kunnen sparen voor hun eigen vereniging, komen ze in groten getale naar mijn station. En ze sporen elkaar ook aan om bij Peut te tanken. Dat is immers voordelig voor de club.”

De Noordwijkse ondernemer stapte twee jaar geleden met twee locaties over naar Peut, zowel een bemand als een onbemand station, en merkt ook een verkoopstijging. “Terwijl ik per liter meer overhoud. Dat komt door de gunstigere inkoopvoorwaarden. Als ik nu dertien cent korting geef per liter houd ik nog steeds meer dan genoeg marge over.”

Annemarie van Wijk. Tekst loopt door onder foto.

annemarie-van-wijk

Van Wijk merkte ook een opvallende verschuiving van literafzet. “In het verleden waren de weekenddagen de rustigste momenten. Nu de drukste. Dat komt door de Happy Days-actie. Dan geven we extra pompkorting en daar komen klanten op af. De ruimte voor dergelijke acties heb ik nu, terwijl dat in het verleden niet kon.”

Vóór de omkleuring waren er bij de bemande locatie in Noordwijk veel tientjesrijders of klanten die voor nóg kleinere bedragen tankten, terwijl medewerkers aan de kassa continu opmerkingen kregen over de hoge prijzen. “Dat is voor het personeel ook niet leuk. Nu komen er juist enthousiaste klanten die blij zijn met de lagere brandstofprijs en weer weggaan met een goed gevoel omdat ze konden schenken aan een goed doel. En daardoor gunnen de klanten je ook meer.”

De ruimte om individueel acties te ondernemen is nu groter voor de betrokken ondernemers. Dat merkt Koks ook. “Wij kunnen nu acties ontwikkelen samen met andere lokale ondernemers die niet actief zijn in de petrolbranche, bijvoorbeeld supermarkten. Dat was in het verleden toch een stuk lastiger. Ik heb dan ook geen moment spijt gehad van de overstap.”

Hoogland

Ook Rosan Kreijne heeft dat niet. Zij beheert een station in Hoogland en kleurde begin dit jaar om naar Peut. Ze legt uit waarom: “Wij merkten dat onze liters de afgelopen jaren bleven afnemen. De concurrentie om ons heen stond absoluut niet stil en wij wel. Supermarkten zijn langer open dan wij, onbemande tankstations stunten met prijzen en klanten worden via apps naar scherp geprijsde tankstations geleid. Wij raakten ons onderscheidend vermogen kwijt.”

Rosan Kreijne. Tekst loopt door onder foto.

rosan-kreijne

“Dit heeft ons aan het denken gezet en we zijn gaan zoeken naar een nieuwe strategie om onze continuïteit te waarborgen en weer onderscheidend te zijn. Peut gaf ons de mogelijkheid om weer zelf te ondernemen, zelf te bepalen en ons te verbinden met een groep enthousiaste Peut-ondernemers die hetzelfde meemaken. De kracht van het merk is dat het een tankformule is van en voor zelfstandige ondernemers.

Voordelen zijn volgens Kreijne onder meer de ruimere marge door het inkopen op wereldmarktprijs en de langere betalingstermijnen. “Maar ook de kans om ons tankstation, ons bedrijf opnieuw in ons dorp te presenteren. Wie zijn wij? Waar staan we voor?”

Knokken

Vóór de omkleuring stond er Esso op de luifel. “Vroeger hadden we daarmee ook een goed verhaal. Een ondernemer en zijn twee zoons die dagelijks aan de pomp stonden om klanten te helpen en die de klanten kenden. Zij gunden het de familie, omdat het dorp veel terugkreeg. Met Peut konden wij ons verhaal weer vertellen. Ondernemers, zelf knokken, iets terug kunnen doen, geen poespas, maar gewoon echte mensen.”

“Er zijn dagen dat de marges lager zijn, maar dan weet je dat de rest van Nederland dezelfde lage marges heeft. Dat voelt toch een stuk beter dan jarenlang vastzitten aan dezelfde marge, terwijl de marges eigenlijk groter zijn. Wij geven daarentegen op zaterdag en zondag extra hoge pompkorting. Daardoor leveren we een extra stukje marge in. Maar doordat we meer marge hebben, hebben we wel de mogelijkheid om deze dagen extra scherp te zijn.”

18 procent groei

Voor de brandstofverkoop legde de overstap geen windeieren. Het station in Hoogland zag een fikse groei van de benzineliters van in totaal ongeveer achttien procent. “Dat is in een dalende markt behoorlijk goed. Voor diesel moeten we harder vechten. Onze Esso-kaartliters hebben we verloren, maar we zijn hard op weg om die terug te winnen via onze eigen kaart.”

Wat Kreijne ook opvalt, is dat personeelsleden de overstap waarderen. “Klanten praten weer positief over ons, ze gunnen het ons weer. Dat is prettig voor de werknemers. De blije gezichten en het goede gevoel wat wij krijgen als we bij de lokale muziekvereniging een cheque ter waarde van ruim 850 euro mogen uitreiken, is zoveel waard.”

Eigen tankpas

De Vrije Pomp richt zich niet alleen op brandstofinkoop. Er is ook een eigen tankpas. “Met deze pas kan de klant in heel Nederland tanken op het station van zijn of haar keuze en ook daar pakken leden de volle marge. Er gaat geen cent naar de oliemaatschappij”, legt Emma Haakman van DVP uit.

“Tevens hebben we onze eigen ruitensproeiervloeistof en smeermiddelen. Hier zit geen groothandel meer tussen waardoor de marge in zijn geheel richting de leden gaat.” Tevens richt het inkoopverbond zich op andere zaken, zoals onderhoudscontracten. Doordat namens meerdere tankstations kan worden onderhandeld, worden betere contractvoorwaarden afgesproken.

Van Wijk: “in het begin had ik twijfels of klanten niet huiverig zouden zijn voor Peut-motorolie. Maar de kwaliteit wijkt niet af van andere producten en bij brandstof ook niet. In het begin kregen we wel wat vragen, maar de kwaliteit is hetzelfde als van A-merk brandstoffen. Er zijn tenslotte maar enkele raffinaderijen in Nederland. En de klant vindt het prima. We krijgen geen klachten, terwijl de verkoop prima loopt, ook van de motorolie.” Ze is dan ook enthousiast over de switch. “Dit had er tien jaar eerder moeten zijn.”

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.