BP sluit tientallen stations in Spanje

De Britse oliemaatschappij BP heeft tientallen stations gesloten in Spanje in het afgelopen jaar. Ruim veertig locaties stopten, waarmee het aantal vestigingen daalde met ruim zes procent naar 637. Oorzaak hiervan zijn vooral de kelderende verkopen, die naar schatting met dertig procent zijn gedaald in heel Spanje sinds 2007 en het desondanks toenemende aantal stations in het land.

BP was overigens niet de enige die zijn netwerk kleiner zag worden. Ook de Spaanse marktleider Repsol had eind vorig jaar minder locaties dan aan het begin, 3.615 in januari tegenover 3.585 in december. De groei van het totale aantal stations moet dus vooral worden gezocht bij kleinere retailers.

Nieuwe regels

Dat die kleine spelers meer terrein gaan winnen, lijkt aannemelijk. De Spaanse overheid heeft nieuwe wetgeving opgesteld voor de markt van brandstofretail. Deze nieuwe regels moeten ervoor zorgen dat kleine partijen meer kans krijgen, de concurrentie wordt bevorderd en het marktaandeel van vooral de grote drie (BP, Repsol en Cepsa) vermindert.

De Britten zijn niet gelukkig met de maatregelen. Net als in Nederland werkt BP ook in Spanje met franchisers en volgens de nieuwe regels moeten franchisenemer en -gever elk jaar met elkaar om de tafel voor een nieuw contract. Ter indicatie, in Nederland hebben leveringscontracten vaak een looptijd van vijf jaar. Door die jaarlijkse onderhandelingen verwacht BP extra moeilijkheden in een toch al krimpende markt.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

BP sluit tientallen stations in Spanje | TankPro.nl

BP sluit tientallen stations in Spanje

De Britse oliemaatschappij BP heeft tientallen stations gesloten in Spanje in het afgelopen jaar. Ruim veertig locaties stopten, waarmee het aantal vestigingen daalde met ruim zes procent naar 637. Oorzaak hiervan zijn vooral de kelderende verkopen, die naar schatting met dertig procent zijn gedaald in heel Spanje sinds 2007 en het desondanks toenemende aantal stations in het land.

BP was overigens niet de enige die zijn netwerk kleiner zag worden. Ook de Spaanse marktleider Repsol had eind vorig jaar minder locaties dan aan het begin, 3.615 in januari tegenover 3.585 in december. De groei van het totale aantal stations moet dus vooral worden gezocht bij kleinere retailers.

Nieuwe regels

Dat die kleine spelers meer terrein gaan winnen, lijkt aannemelijk. De Spaanse overheid heeft nieuwe wetgeving opgesteld voor de markt van brandstofretail. Deze nieuwe regels moeten ervoor zorgen dat kleine partijen meer kans krijgen, de concurrentie wordt bevorderd en het marktaandeel van vooral de grote drie (BP, Repsol en Cepsa) vermindert.

De Britten zijn niet gelukkig met de maatregelen. Net als in Nederland werkt BP ook in Spanje met franchisers en volgens de nieuwe regels moeten franchisenemer en -gever elk jaar met elkaar om de tafel voor een nieuw contract. Ter indicatie, in Nederland hebben leveringscontracten vaak een looptijd van vijf jaar. Door die jaarlijkse onderhandelingen verwacht BP extra moeilijkheden in een toch al krimpende markt.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.