rabobank, kantoor

Rabobank: ’Innovatie bij tankstations belangrijker dan ooit’

Vernieuwing van het business model is voor tankstations van levensbelang. Door dalende brandstofverkopen zijn andere bronnen van inkomsten steeds belangrijker. Innovatie op een wijze die voor de klant relevant is en toegevoegde waarde biedt, is het devies. Dat zegt Rabobank in het brancherapport voor tankstations.

De bank ziet ook dat het petrolkanaal in zwaar weer zit. Schonere auto’s, prijsbewuste consumenten en een zuinigere manier van rijden zorgen voor dalende brandstofverkopen. In de grensstreek doet het accijnsverschil daar nog een schepje bovenop. De bank verwacht dat dit jaar de omzet van de branche(inclusief shop en andere activiteiten) met twee procent daalt. Daar staat tegenover dat de autorijder steeds vaker stopt bij tankstations, terwijl het aantal voertuigen in Nederland nauwelijks afneemt.

Tankstations

Andere bedrijfsactiviteiten zijn vanwege de dalende brandstofverkopen van groot belang. En daar liggen zeker kansen voor tankstations. Als voorbeeld noemt het rapport het feit dat automobilisten waarde hechten aan gezonde voedingsproducten en gemak onderweg. Ook de toevoeging van ’groene’  brandstoffen biedt de pomphouder de mogelijkheid om zich te onderscheiden, zegt de bank.

”Het is de hoogste tijd om initiatief en lef te tonen”, aldus het rapport. ”Samen met andere ondernemers werken aan ideeën om klanten te werven en te behouden. De consument is moeilijker te verleiden met traditionele loyaliteitsprogramma’s. Hij wil verrast worden. De klant verandert en er is een noodzaak om daar als ondernemer op in te spelen, toegevoegde waarde te bieden en daarbij keuzes te maken.”

Bemand

Voor bemande stations is het belangrijk om de klant te binden. Locatie is daarbij een voorname factor, net als goede bereikbaarheid, een uitgebreid productaanbod en de kracht van merk en loyaliteitsprogramma. ”Service is belangrijk en personeel speelt daarbij een cruciale rol. De autorijder wil vooral goed en vriendelijk geholpen worden en zeker bij lokale stations gekend zijn.”

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rabobank: ’Innovatie bij tankstations belangrijker dan ooit’ | TankPro.nl
rabobank, kantoor

Rabobank: ’Innovatie bij tankstations belangrijker dan ooit’

Vernieuwing van het business model is voor tankstations van levensbelang. Door dalende brandstofverkopen zijn andere bronnen van inkomsten steeds belangrijker. Innovatie op een wijze die voor de klant relevant is en toegevoegde waarde biedt, is het devies. Dat zegt Rabobank in het brancherapport voor tankstations.

De bank ziet ook dat het petrolkanaal in zwaar weer zit. Schonere auto’s, prijsbewuste consumenten en een zuinigere manier van rijden zorgen voor dalende brandstofverkopen. In de grensstreek doet het accijnsverschil daar nog een schepje bovenop. De bank verwacht dat dit jaar de omzet van de branche(inclusief shop en andere activiteiten) met twee procent daalt. Daar staat tegenover dat de autorijder steeds vaker stopt bij tankstations, terwijl het aantal voertuigen in Nederland nauwelijks afneemt.

Tankstations

Andere bedrijfsactiviteiten zijn vanwege de dalende brandstofverkopen van groot belang. En daar liggen zeker kansen voor tankstations. Als voorbeeld noemt het rapport het feit dat automobilisten waarde hechten aan gezonde voedingsproducten en gemak onderweg. Ook de toevoeging van ’groene’  brandstoffen biedt de pomphouder de mogelijkheid om zich te onderscheiden, zegt de bank.

”Het is de hoogste tijd om initiatief en lef te tonen”, aldus het rapport. ”Samen met andere ondernemers werken aan ideeën om klanten te werven en te behouden. De consument is moeilijker te verleiden met traditionele loyaliteitsprogramma’s. Hij wil verrast worden. De klant verandert en er is een noodzaak om daar als ondernemer op in te spelen, toegevoegde waarde te bieden en daarbij keuzes te maken.”

Bemand

Voor bemande stations is het belangrijk om de klant te binden. Locatie is daarbij een voorname factor, net als goede bereikbaarheid, een uitgebreid productaanbod en de kracht van merk en loyaliteitsprogramma. ”Service is belangrijk en personeel speelt daarbij een cruciale rol. De autorijder wil vooral goed en vriendelijk geholpen worden en zeker bij lokale stations gekend zijn.”

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.