App, mobiel, broodjes, smartphone

‘Mobiel betalen heeft de toekomst mits eenvoudig’

Volgens een Amerikaans onderzoek over mobiel betalen gaat Google Wallet in de toekomst de markt domineren. Paypal en de EMV-chip die in Europa veel wordt gebruikt krijgen minder vertrouwen van retailers. Wel is er veel scepsis over mobiel betalen als het gaat om privacy van de klant en fraudegevoeligheid. Marcel Cauli van Extendas laat zijn licht schijnen over de toekomst van mobiel betalen.

‘Het is nu nog onduidelijk wie er uiteindelijk als winnaar uit de bus komt als het gaat om mobiel betalen. Daar is het nog te vroeg voor, zeker als je weet dat voor de Google Wallet een betaalterminal nodig is welke NFC (Near Field Communication) ondersteunt. Het principe werkt als volgt: Door met een met NFC uitgeruste telefoon (vooralsnog enkel een paar Android telefoons) tegen een NFC betaalterminal te ’tikken’ kun je betalen.

Een prachtige techniek welke wij hier bij Extendas ook volop aan het testen zijn, alleen is het voor de uitrol ons inziens nog veel te vroeg. In de VS is nog maar 2% van alle betaalterminals met een NFC lezer uitgerust, in Europa nog minder. Voor ons, tankstation ondernemers, betekent dit dat uiteindelijk de betaalterminal gekoppeld aan de POS vervangen zal moeten worden. Met onze EMV ervaringen in het achterhoofd weten we dan dat er dan nog aardig wat water door de zee zal moeten. Dus of het over een paar jaar de Google Wallet wordt, is nog maar de vraag.

Eenvoudiger

Er zijn echter ook andere, eenvoudiger te realiseren, ontwikkelingen. Als we naar de huidige mobiele portemonnee mogelijkheden kijken dan kennen we momenteel 3 smaakjes: Betalingen, Loyaliteit en Promoties. De voorgenoemde NFC ontwikkeling concentreert zich op het betaaldeel. Dus op het middels een telefoon aan de betaalterminal doorgeven van de informatie, die momenteel op de magneet strip of de EMV chip staat van de traditionele creditkaart of pinpas.

Hiermee “de-materialiseren” we uiteindelijk de plastic betaalkaart en kun je elektronisch met je telefoon betalen zonder gebruik te hoeven maken van een bankpas. In een traditionele portemonnee zit echter meer dan enkel bankpasjes, denk maar eens aan bonuskaarten, prepaid pasjes, tegoedbonnen en kassabonnen.

Winst

Hier valt volgens Extendas op korte termijn de winst mee te behalen. Een mobiele elektronische portemonnee die zich concentreert op digitaal asset management gebruikmakende van bestaande infrastructuren. Dus een E-portemonnee waarvoor je als retailer buiten een POS met een barcodelezer geen bijzondere hardware nodig hebt en waarmee de te behalen voordelen voor zowel de retailer als de consument groot zijn.

Neem bijvoorbeeld Apple Passbook of het Extendas SPIN platform (Social Petrol Intelligence), beide mobiele technieken gepositioneerd op het zenden, ontvangen, ordenen en doseren van digitale facsimile’s als klantenpasjes, bonnen en vouchers en het monitoren van individueel consumenten gedrag. Dit type oplossingen biedt consumenten een eenvoudige, efficiënte en nieuwe manier om instapkaarten, tickets, prepaid passen, cadeaubonnen en klantenkaarten op hun telefoon te organiseren.

Tankstations

Als retailer verspreidt je deze elektronische coupons via QR-codes in je shop of online via social media als Facebook, je eigen website, per e-mail of het beste middels integratie in je eigen smartphone app. Daarna kun je op automatisch op basis van locatie, tijd en notificaties de aandacht trekken van je klanten zodra deze in de buurt zijn.

Op het moment dat de gebruiker in de buurt komt van het tankstation dan zal de smartphone de coupon laten zien. Zo weet de klant van de actie en kan de coupon worden gebruikt. Met de barcodescanner van de FuelPOS scan je de code vanaf het scherm van de telefoon en wordt er gebruikt gemaakt van de actie.

Inzicht in klantgedrag

Groot bijkomend voordeel is dat je als retailer de gebruiker van de coupon als het ware in de tanktransactie data ‘vangt’. Je weet dus exact wie wat koopt en hoe vaak de klant je shop bezoekt. Als de gebruiker ook nog eens zijn of haar Facebook of Twitter account aan de app koppelt kun je tevens alle publieke profiel informatie van deze persoon uitvragen. Dit alles gebeurt overigens volledig vrijwillig, de consument kan desgewenst volledig anoniem blijven en toch het systeem gebruiken.

Via je backoffice systeem krijg je als retailer dan zeeën van inzicht in het aankoopgedrag en de specifieke eigenschappen van je klanten, bv. geslacht, leeftijd, woonplaats en alle interessegebieden (likes). Door het aankoopgedrag en klantprofiel te monitoren kun je promotionele activiteiten heel precies op specifieke doelgroepen toespitsen.

Met het Extendas SPIN platform, kun je bijvoorbeeld je vaste klanten na 10 tankbeurten een wasbon geven, enkel voor vrouwen een parfum spaaractie opzetten of iedereen die jarig is een bon sturen voor een gratis broodje en een kop koffie. Zie het systeem als een heel moderne variant van de bonuspas, de retailer leert zijn kanten extreem goed kennen en de consument krijgt de meest persoonlijke voordeelactie op exact het juiste moment.

Eenvoud

De kracht van dit soort systemen zit hem in de eenvoud. Je kunt er als retailer eenvoudig mee starten en het stelt je in staat de mobiele consument gemakkelijk te vinden, te selecteren, te segmenteren en te behouden door de inzet van voorhanden digitale middelen. Consumenten profiteren door tijd te besparen en, in veel gevallen, aanzienlijk veel geld.

Systemen welke zich enkel profileren als betaalsysteem en geen loyalty of promotionele mogelijkheden bieden moeten het enkel van betaalgemak voor de consument hebben. De retailer blijft echter achter met een te betalen transactionele fee terwijl de waardevolle data verdwijnt naar de servers van de zoekmachinegigant…

Wat is de meerwaarde?

Of een E-portemonnee al dan niet slaagt heeft mijn inziens te maken met de eenvoud en de waarneembare waarde voor de consument. Is deze waarde nihil en of moet de consument bijna twee keer het aantal stappen uitvoeren voor de voltrekking van een aankoop… dan gebruiken ze het systeem slechts één keer of al helemaal niet! Hetzelfde zal gelden voor ons tankstationondernemers.  Moeten er bergen voor worden verzet, kost het een kapitaal en levert het niets op… dan kun je het vergeten.

Werkt E-portemonnee daarentegen eenvoudig en is het voordeel voor zowel consument als retailer substantieel dan wordt het vliegensvlug een enorm succes!’

Marcel Cauli, Extendas

Marcel Cauli, directeur Extendas

Voor meer info over het SPIN platform of nadere informatie over elektronische betaal, loyalty of promotiesystemen in de petrolmarkt kun je contact opnemen met Marcel Cauli van Extendas.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Mobiel betalen heeft de toekomst mits eenvoudig’ | TankPro.nl
App, mobiel, broodjes, smartphone

‘Mobiel betalen heeft de toekomst mits eenvoudig’

Volgens een Amerikaans onderzoek over mobiel betalen gaat Google Wallet in de toekomst de markt domineren. Paypal en de EMV-chip die in Europa veel wordt gebruikt krijgen minder vertrouwen van retailers. Wel is er veel scepsis over mobiel betalen als het gaat om privacy van de klant en fraudegevoeligheid. Marcel Cauli van Extendas laat zijn licht schijnen over de toekomst van mobiel betalen.

‘Het is nu nog onduidelijk wie er uiteindelijk als winnaar uit de bus komt als het gaat om mobiel betalen. Daar is het nog te vroeg voor, zeker als je weet dat voor de Google Wallet een betaalterminal nodig is welke NFC (Near Field Communication) ondersteunt. Het principe werkt als volgt: Door met een met NFC uitgeruste telefoon (vooralsnog enkel een paar Android telefoons) tegen een NFC betaalterminal te ’tikken’ kun je betalen.

Een prachtige techniek welke wij hier bij Extendas ook volop aan het testen zijn, alleen is het voor de uitrol ons inziens nog veel te vroeg. In de VS is nog maar 2% van alle betaalterminals met een NFC lezer uitgerust, in Europa nog minder. Voor ons, tankstation ondernemers, betekent dit dat uiteindelijk de betaalterminal gekoppeld aan de POS vervangen zal moeten worden. Met onze EMV ervaringen in het achterhoofd weten we dan dat er dan nog aardig wat water door de zee zal moeten. Dus of het over een paar jaar de Google Wallet wordt, is nog maar de vraag.

Eenvoudiger

Er zijn echter ook andere, eenvoudiger te realiseren, ontwikkelingen. Als we naar de huidige mobiele portemonnee mogelijkheden kijken dan kennen we momenteel 3 smaakjes: Betalingen, Loyaliteit en Promoties. De voorgenoemde NFC ontwikkeling concentreert zich op het betaaldeel. Dus op het middels een telefoon aan de betaalterminal doorgeven van de informatie, die momenteel op de magneet strip of de EMV chip staat van de traditionele creditkaart of pinpas.

Hiermee “de-materialiseren” we uiteindelijk de plastic betaalkaart en kun je elektronisch met je telefoon betalen zonder gebruik te hoeven maken van een bankpas. In een traditionele portemonnee zit echter meer dan enkel bankpasjes, denk maar eens aan bonuskaarten, prepaid pasjes, tegoedbonnen en kassabonnen.

Winst

Hier valt volgens Extendas op korte termijn de winst mee te behalen. Een mobiele elektronische portemonnee die zich concentreert op digitaal asset management gebruikmakende van bestaande infrastructuren. Dus een E-portemonnee waarvoor je als retailer buiten een POS met een barcodelezer geen bijzondere hardware nodig hebt en waarmee de te behalen voordelen voor zowel de retailer als de consument groot zijn.

Neem bijvoorbeeld Apple Passbook of het Extendas SPIN platform (Social Petrol Intelligence), beide mobiele technieken gepositioneerd op het zenden, ontvangen, ordenen en doseren van digitale facsimile’s als klantenpasjes, bonnen en vouchers en het monitoren van individueel consumenten gedrag. Dit type oplossingen biedt consumenten een eenvoudige, efficiënte en nieuwe manier om instapkaarten, tickets, prepaid passen, cadeaubonnen en klantenkaarten op hun telefoon te organiseren.

Tankstations

Als retailer verspreidt je deze elektronische coupons via QR-codes in je shop of online via social media als Facebook, je eigen website, per e-mail of het beste middels integratie in je eigen smartphone app. Daarna kun je op automatisch op basis van locatie, tijd en notificaties de aandacht trekken van je klanten zodra deze in de buurt zijn.

Op het moment dat de gebruiker in de buurt komt van het tankstation dan zal de smartphone de coupon laten zien. Zo weet de klant van de actie en kan de coupon worden gebruikt. Met de barcodescanner van de FuelPOS scan je de code vanaf het scherm van de telefoon en wordt er gebruikt gemaakt van de actie.

Inzicht in klantgedrag

Groot bijkomend voordeel is dat je als retailer de gebruiker van de coupon als het ware in de tanktransactie data ‘vangt’. Je weet dus exact wie wat koopt en hoe vaak de klant je shop bezoekt. Als de gebruiker ook nog eens zijn of haar Facebook of Twitter account aan de app koppelt kun je tevens alle publieke profiel informatie van deze persoon uitvragen. Dit alles gebeurt overigens volledig vrijwillig, de consument kan desgewenst volledig anoniem blijven en toch het systeem gebruiken.

Via je backoffice systeem krijg je als retailer dan zeeën van inzicht in het aankoopgedrag en de specifieke eigenschappen van je klanten, bv. geslacht, leeftijd, woonplaats en alle interessegebieden (likes). Door het aankoopgedrag en klantprofiel te monitoren kun je promotionele activiteiten heel precies op specifieke doelgroepen toespitsen.

Met het Extendas SPIN platform, kun je bijvoorbeeld je vaste klanten na 10 tankbeurten een wasbon geven, enkel voor vrouwen een parfum spaaractie opzetten of iedereen die jarig is een bon sturen voor een gratis broodje en een kop koffie. Zie het systeem als een heel moderne variant van de bonuspas, de retailer leert zijn kanten extreem goed kennen en de consument krijgt de meest persoonlijke voordeelactie op exact het juiste moment.

Eenvoud

De kracht van dit soort systemen zit hem in de eenvoud. Je kunt er als retailer eenvoudig mee starten en het stelt je in staat de mobiele consument gemakkelijk te vinden, te selecteren, te segmenteren en te behouden door de inzet van voorhanden digitale middelen. Consumenten profiteren door tijd te besparen en, in veel gevallen, aanzienlijk veel geld.

Systemen welke zich enkel profileren als betaalsysteem en geen loyalty of promotionele mogelijkheden bieden moeten het enkel van betaalgemak voor de consument hebben. De retailer blijft echter achter met een te betalen transactionele fee terwijl de waardevolle data verdwijnt naar de servers van de zoekmachinegigant…

Wat is de meerwaarde?

Of een E-portemonnee al dan niet slaagt heeft mijn inziens te maken met de eenvoud en de waarneembare waarde voor de consument. Is deze waarde nihil en of moet de consument bijna twee keer het aantal stappen uitvoeren voor de voltrekking van een aankoop… dan gebruiken ze het systeem slechts één keer of al helemaal niet! Hetzelfde zal gelden voor ons tankstationondernemers.  Moeten er bergen voor worden verzet, kost het een kapitaal en levert het niets op… dan kun je het vergeten.

Werkt E-portemonnee daarentegen eenvoudig en is het voordeel voor zowel consument als retailer substantieel dan wordt het vliegensvlug een enorm succes!’

Marcel Cauli, Extendas

Marcel Cauli, directeur Extendas

Voor meer info over het SPIN platform of nadere informatie over elektronische betaal, loyalty of promotiesystemen in de petrolmarkt kun je contact opnemen met Marcel Cauli van Extendas.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.