BOVAG: politiek mist lef, leiderschap en draagvlak

COLUMN- Voorzitter BOVAG Tankstations, Clemens van Hulten, buigt zich in het zicht van de verkiezingen over de keuzes die de politici maken of juist niet over mobiliteit en tankstation aanverwante zaken. Hij zoekt naar een lange termijnvisie met durf, leiderschap en draagvlak  maar kan deze nog maar weinig ontdekken bij elkaar vliegen afvangende politici. Lees hieronder zijn column.

BOVAG organiseerde afgelopen week het politieke debat voor de mobiliteitsbranche. Alle grote politieke partijen mochten daarbij hun zegje doen. Er werd een hoop gezegd, en hoe!

Ik had me voorbereid op een avondje bonje, want de debatten lopen de laatste tijd vaak over de flank van de persoonlijke aanval, en gaan nauwelijks over de inhoud. Ik weet dat deze wijze van debatteren de aandacht trekt en populair maakt, maar onze politici zouden toch eerst en vooral druk moeten maken over de inhoud , nietwaar?

Idealen

Ik kom uit een tijd, dat politieke idealen werden gedragen. Keurige debatten en verzuilde kiezers bepaalden de stabiele richting van ons land. Een beetje van links en een beetje van rechts, dat zette de koers uit. De vuisten spraken toen nog niet en de gemene kopstoten bleven achterwege. Wat is ons land sinds de aanslag op Pim Fortuyn toch gepolariseerd en instabiel geworden!

Waarom is amoreel gedrag zo aantrekkelijk geworden? Is dat binnen een generatie onze volksaard binnengeslopen? Zitten we nu werkelijk te wachten op die alfa-aap, welke met autoritair leiderschap ons een verkeerde richting uitstuurt?

Inhoudelijk

En dus was ik blij verrast met de goede voorbereiding en de inhoudelijke discussies van nagenoeg alle partijen tijdens het BOVAG-debat. Jammer alleen dat autootje pesten nog steeds hoge ogen gooit in Politiek Den Haag. Hoe de melkkoe van de Nederlandse Belastingheffing in ere wordt gehouden door “progressief ” Nederland, vond ik spraakmakend knap. Houd lekker vast aan je vastgeroeste dogma’s, zou ik willen zeggen, dan staan we straks allemaal vanzelf stil.

Nog zo’n stilstand-idee: brandstofaccijnzen verhogen om de automobilist zogenaamd de trein in te krijgen. Ja ja. Om vervolgens met droge ogen vast te stellen dat dit beleid al decennia niet werkt – behalve voor ’s lands schatkist.

Succes

Wij tankstationondernemers krijgen de klachten aan de pomp, terwijl er in de verkoopprijs meer dan een euro belasting zit verstopt. Nog zo eentje: de mobiele werknemer straffen met de forensentaks. Een maatregel waardoor de arbeidsmarkt en de woningmarkt nog vaster dan een muur komen zitten. En dat in crisistijd, beste politici?

Ik zou juist willen uitspreken waar iedereen tijdens het debat angstvallig over zweeg: over de politieke initiatieven die wel succes hebben geoogst. De aanpak van de rijkswegen de laatste jaren, die in augustus tot 40% minder files. !

Alternatieve brandstoffen

De twijfelachtige effectiviteit van alternatieve brandstoffen op ons milieu is politiek onbespreekbaar. Dit terwijl we inmiddels elektrisch rijden op steenkolenstroom en biobijmenging leidt tot hoge landbouwprijzen, ontbossing van onze aardkloot en voedselschaarste in de arme landen. Buurland Duitsland zet gelukkig in op LPG, de schoonste brandstof van dit moment, met een bestaande infrastructuur en direct inzetbaar. En dat doet ze met een betrouwbaar fiscaal lange termijnbeleid.

Natuurlijk moeten wij ook werken aan de transitie naar een duurzamere energiemarkt, maar laten we het met beleid op de lange termijn doen, in plaats van al die korte termijn misstappen, die we in Den Haag het liefst zo snel mogelijk vergeten.

Stokpaardjes

Ik hoop stiekem dat onze politiek haar verouderde stokpaardjes opgeeft en aan werkelijke oplossingen gaat werken. Een daarvan is de zorg voor een goede infrastructuur, een adequaat wegennet, dat stimuleert onze mobiliteit en onze vervoerseconomie. En kom nou eens met een accijnsstructuur die in lijn is met die van onze buren, dat beperkt de belastingvlucht naar het buitenland. En als je je dan toch met de energiemarkt wilt bemoeien, doe dat dan met een duurzaam plan voor de lange termijn en niet met eendagsvliegjes.

Wat is het toch leuk om ondernemer/columnist te zijn. Je dealt met onmogelijke overheidsmaatregelen, je maakt er melding van en je mag het beschrijven.

Lef, leiderschap en draagvlak

Ik ga niet mijn politieke voorkeur uitspreken. Ik zal waarschijnlijk op een politieke partij stemmen die de nieuwe duurzaamheidsinitiatieven vanuit de markt stimuleert en dapper genoeg is om het huidige economisch verlammende mobiliteitsbeleid te doorbreken. Dat vraagt lef en leiderschap en draagvlak. Dat is wat we nu nodig hebben om ons door de crisis heen te slepen. We moeten vooruit!

 

Clemens van Hulten

Voorzitter BOVAG Tankstations

 

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

BOVAG: politiek mist lef, leiderschap en draagvlak | TankPro.nl

BOVAG: politiek mist lef, leiderschap en draagvlak

COLUMN- Voorzitter BOVAG Tankstations, Clemens van Hulten, buigt zich in het zicht van de verkiezingen over de keuzes die de politici maken of juist niet over mobiliteit en tankstation aanverwante zaken. Hij zoekt naar een lange termijnvisie met durf, leiderschap en draagvlak  maar kan deze nog maar weinig ontdekken bij elkaar vliegen afvangende politici. Lees hieronder zijn column.

BOVAG organiseerde afgelopen week het politieke debat voor de mobiliteitsbranche. Alle grote politieke partijen mochten daarbij hun zegje doen. Er werd een hoop gezegd, en hoe!

Ik had me voorbereid op een avondje bonje, want de debatten lopen de laatste tijd vaak over de flank van de persoonlijke aanval, en gaan nauwelijks over de inhoud. Ik weet dat deze wijze van debatteren de aandacht trekt en populair maakt, maar onze politici zouden toch eerst en vooral druk moeten maken over de inhoud , nietwaar?

Idealen

Ik kom uit een tijd, dat politieke idealen werden gedragen. Keurige debatten en verzuilde kiezers bepaalden de stabiele richting van ons land. Een beetje van links en een beetje van rechts, dat zette de koers uit. De vuisten spraken toen nog niet en de gemene kopstoten bleven achterwege. Wat is ons land sinds de aanslag op Pim Fortuyn toch gepolariseerd en instabiel geworden!

Waarom is amoreel gedrag zo aantrekkelijk geworden? Is dat binnen een generatie onze volksaard binnengeslopen? Zitten we nu werkelijk te wachten op die alfa-aap, welke met autoritair leiderschap ons een verkeerde richting uitstuurt?

Inhoudelijk

En dus was ik blij verrast met de goede voorbereiding en de inhoudelijke discussies van nagenoeg alle partijen tijdens het BOVAG-debat. Jammer alleen dat autootje pesten nog steeds hoge ogen gooit in Politiek Den Haag. Hoe de melkkoe van de Nederlandse Belastingheffing in ere wordt gehouden door “progressief ” Nederland, vond ik spraakmakend knap. Houd lekker vast aan je vastgeroeste dogma’s, zou ik willen zeggen, dan staan we straks allemaal vanzelf stil.

Nog zo’n stilstand-idee: brandstofaccijnzen verhogen om de automobilist zogenaamd de trein in te krijgen. Ja ja. Om vervolgens met droge ogen vast te stellen dat dit beleid al decennia niet werkt – behalve voor ’s lands schatkist.

Succes

Wij tankstationondernemers krijgen de klachten aan de pomp, terwijl er in de verkoopprijs meer dan een euro belasting zit verstopt. Nog zo eentje: de mobiele werknemer straffen met de forensentaks. Een maatregel waardoor de arbeidsmarkt en de woningmarkt nog vaster dan een muur komen zitten. En dat in crisistijd, beste politici?

Ik zou juist willen uitspreken waar iedereen tijdens het debat angstvallig over zweeg: over de politieke initiatieven die wel succes hebben geoogst. De aanpak van de rijkswegen de laatste jaren, die in augustus tot 40% minder files. !

Alternatieve brandstoffen

De twijfelachtige effectiviteit van alternatieve brandstoffen op ons milieu is politiek onbespreekbaar. Dit terwijl we inmiddels elektrisch rijden op steenkolenstroom en biobijmenging leidt tot hoge landbouwprijzen, ontbossing van onze aardkloot en voedselschaarste in de arme landen. Buurland Duitsland zet gelukkig in op LPG, de schoonste brandstof van dit moment, met een bestaande infrastructuur en direct inzetbaar. En dat doet ze met een betrouwbaar fiscaal lange termijnbeleid.

Natuurlijk moeten wij ook werken aan de transitie naar een duurzamere energiemarkt, maar laten we het met beleid op de lange termijn doen, in plaats van al die korte termijn misstappen, die we in Den Haag het liefst zo snel mogelijk vergeten.

Stokpaardjes

Ik hoop stiekem dat onze politiek haar verouderde stokpaardjes opgeeft en aan werkelijke oplossingen gaat werken. Een daarvan is de zorg voor een goede infrastructuur, een adequaat wegennet, dat stimuleert onze mobiliteit en onze vervoerseconomie. En kom nou eens met een accijnsstructuur die in lijn is met die van onze buren, dat beperkt de belastingvlucht naar het buitenland. En als je je dan toch met de energiemarkt wilt bemoeien, doe dat dan met een duurzaam plan voor de lange termijn en niet met eendagsvliegjes.

Wat is het toch leuk om ondernemer/columnist te zijn. Je dealt met onmogelijke overheidsmaatregelen, je maakt er melding van en je mag het beschrijven.

Lef, leiderschap en draagvlak

Ik ga niet mijn politieke voorkeur uitspreken. Ik zal waarschijnlijk op een politieke partij stemmen die de nieuwe duurzaamheidsinitiatieven vanuit de markt stimuleert en dapper genoeg is om het huidige economisch verlammende mobiliteitsbeleid te doorbreken. Dat vraagt lef en leiderschap en draagvlak. Dat is wat we nu nodig hebben om ons door de crisis heen te slepen. We moeten vooruit!

 

Clemens van Hulten

Voorzitter BOVAG Tankstations

 

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.