Shell stapt in grootste groene waterstofproject van Europa

Shell Hydrogen Station Germany 2015

Shell Nederland, Gasunie en Groningen Seaports willen gezamenlijk de grootste Europese fabriek voor de productie van groene waterstof gaan bouwen in de Eemshaven in Groningen. De elektriciteit waarmee de drie partijen duurzame waterstof willen produceren, moet opgewekt worden in een windpark op zee. Op dit moment wordt waterstof voornamelijk geproduceerd uit aardgas, wat op het gebied van CO2-reductie niet heel veel zoden aan de dijk zet.

Waterstof is een van de speerpunten uit het Klimaatakkoord en wordt gezien als een belangrijke energiedrager om de uitstoot fors terug te dringen. Ook voor vervoer biedt waterstof volop mogelijkheden. Duurzame, groene waterstof is misschien wel een van de gouden recepten voor de tankstation-sector: geen vervuiling, geen lawaai en een royale actieradius. Bovendien neemt het tanken van de brandstof/energiedrager niet langer dan een paar minuten in beslag.

Het grootschalige project, dat de naam NortH2 heeft gekregen, voorziet in de bouw van enorme windparken in de Noordzee. Die kunnen volgens de drie initiatiefnemers stapsgewijs uitgroeien tot een uiteindelijke capaciteit van zo’n 10 gigawatt. Dat is omgerekend goed voor het elektriciteitsgebruik van circa 12,5 miljoen Nederlandse huishoudens. Hiervoor is een flink aantal windturbines nodig. De eerste kunnen al in 2027 gereed zijn en worden ingezet voor groene waterstofproductie. Daarnaast voorziet het plan in een grote elektrolyser, waar de windenergie wordt omgezet in groene waterstof.

Aardgasinfrastructuur

Ook is een slim transportnetwerk in Nederland en Noordwest-Europa nodig om de 800.000 ton groene waterstof naar de industrie, maar later mogelijk ook naar de consument te brengen. Hiermee kan rond 2040 naar schatting zeven megaton CO2-uitstoot per jaar worden bespaard. Met dit project wordt de aardgasinfrastructuur van Gasunie, die nu nog vooral wordt ingezet voor aardgas en groen gas, ook gebruikt voor de opslag en het transport van waterstof.

“We zetten hier met elkaar een ambitie neer die Nederland wereldwijd in de koplopersgroep plaatst op het gebied van waterstof”, benadrukt Marjan van Loon van Shell Nederland. “Dit project biedt kansen in de gehele waterstofketen. Daarnaast past het goed bij onze New Energies-aspiraties en bij onze ambities om steeds weer nieuwe manieren te vinden om CO2-uitstoot te verminderen en meer en schonere energie te leveren, thuis, onderweg en op het werk. Om dit project te realiseren zullen er verschillende nieuwe partners nodig zijn.”

“Nederland heeft een toppositie om de omslag naar een waterstofeconomie te leiden”, vindt Han Fennema van Gasunie. “We hebben de Noordzee voor de productie van wind, de havens als logistieke hubs, de industrieclusters die de overstap willen maken naar groene moleculen én een prima transportnet. Dit komt in het noorden mooi bij elkaar met Groningen Seaports waar de conversie naar waterstof plaatsvindt, opslag in Zuidwending en een ambitieuze provincie.”

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Shell stapt in grootste groene waterstofproject van Europa | TankPro.nl

Shell stapt in grootste groene waterstofproject van Europa

Shell Hydrogen Station Germany 2015

Shell Nederland, Gasunie en Groningen Seaports willen gezamenlijk de grootste Europese fabriek voor de productie van groene waterstof gaan bouwen in de Eemshaven in Groningen. De elektriciteit waarmee de drie partijen duurzame waterstof willen produceren, moet opgewekt worden in een windpark op zee. Op dit moment wordt waterstof voornamelijk geproduceerd uit aardgas, wat op het gebied van CO2-reductie niet heel veel zoden aan de dijk zet.

Waterstof is een van de speerpunten uit het Klimaatakkoord en wordt gezien als een belangrijke energiedrager om de uitstoot fors terug te dringen. Ook voor vervoer biedt waterstof volop mogelijkheden. Duurzame, groene waterstof is misschien wel een van de gouden recepten voor de tankstation-sector: geen vervuiling, geen lawaai en een royale actieradius. Bovendien neemt het tanken van de brandstof/energiedrager niet langer dan een paar minuten in beslag.

Het grootschalige project, dat de naam NortH2 heeft gekregen, voorziet in de bouw van enorme windparken in de Noordzee. Die kunnen volgens de drie initiatiefnemers stapsgewijs uitgroeien tot een uiteindelijke capaciteit van zo’n 10 gigawatt. Dat is omgerekend goed voor het elektriciteitsgebruik van circa 12,5 miljoen Nederlandse huishoudens. Hiervoor is een flink aantal windturbines nodig. De eerste kunnen al in 2027 gereed zijn en worden ingezet voor groene waterstofproductie. Daarnaast voorziet het plan in een grote elektrolyser, waar de windenergie wordt omgezet in groene waterstof.

Aardgasinfrastructuur

Ook is een slim transportnetwerk in Nederland en Noordwest-Europa nodig om de 800.000 ton groene waterstof naar de industrie, maar later mogelijk ook naar de consument te brengen. Hiermee kan rond 2040 naar schatting zeven megaton CO2-uitstoot per jaar worden bespaard. Met dit project wordt de aardgasinfrastructuur van Gasunie, die nu nog vooral wordt ingezet voor aardgas en groen gas, ook gebruikt voor de opslag en het transport van waterstof.

“We zetten hier met elkaar een ambitie neer die Nederland wereldwijd in de koplopersgroep plaatst op het gebied van waterstof”, benadrukt Marjan van Loon van Shell Nederland. “Dit project biedt kansen in de gehele waterstofketen. Daarnaast past het goed bij onze New Energies-aspiraties en bij onze ambities om steeds weer nieuwe manieren te vinden om CO2-uitstoot te verminderen en meer en schonere energie te leveren, thuis, onderweg en op het werk. Om dit project te realiseren zullen er verschillende nieuwe partners nodig zijn.”

“Nederland heeft een toppositie om de omslag naar een waterstofeconomie te leiden”, vindt Han Fennema van Gasunie. “We hebben de Noordzee voor de productie van wind, de havens als logistieke hubs, de industrieclusters die de overstap willen maken naar groene moleculen én een prima transportnet. Dit komt in het noorden mooi bij elkaar met Groningen Seaports waar de conversie naar waterstof plaatsvindt, opslag in Zuidwending en een ambitieuze provincie.”

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.