Duitsland investeert 300 miljoen in laadnetwerk voor e-auto’s

Bron: Tankpro

De Duitse overheid gaat 300 miljoen euro investeren in laadstations. Daarmee moet het landelijk netwerk van laadpalen flink worden uitgebreid bij de oosterburen. De investering wachtte nog op goedkeuring vanuit Brussel, omdat sprake zou kunnen zijn van ongeoorloofde staatssteun. Dat was niet het geval volgens eurocommissaris van mededinging Margrethe Vestager, waardoor het geld kan worden geïnvesteerd.

Vestager heeft toestemming gegeven, omdat er volgens haar geen negatieve gevolgen zijn voor de concurrentie. Ook het feit dat met het geld een tekortkoming in de markt wordt aangepakt, is een belangrijke reden om goedkeuring te verlenen schrijft (betaalde link) het FD.

Permanente afhankelijkheid

De eurocommissaris verwacht niet dat de markt voor elektrisch rijden in de toekomst afhankelijk blijft van staatssteun. Omdat deze markt nog in de ontwikkelingsfase zit, is extra hulp wenselijk. Het besluit leidt echter niet tot een permanente afhankelijkheid van overheidssteun, denkt Vestager.

Daarnaast is het belangrijk dat de markt voor elektrische rijden volwassen wordt, gezien het maatschappelijk belang van de transitie naar alternatieve brandstoffen. Voorwaarde van goedkeuring is wel dat de elektriciteit afkomstig is van duurzame bronnen. Het besluit van Europa kan goed nieuws betekenen voor de Nederlandse laadpaal-aanbieder Allego. Dat bedrijf is al actief op de Duitse markt voor laadpalen en heeft overlegd met andere gemeentebesturen over plaatsing van e-stations.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Duitsland investeert 300 miljoen in laadnetwerk voor e-auto’s | TankPro.nl

Duitsland investeert 300 miljoen in laadnetwerk voor e-auto’s

Bron: Tankpro

De Duitse overheid gaat 300 miljoen euro investeren in laadstations. Daarmee moet het landelijk netwerk van laadpalen flink worden uitgebreid bij de oosterburen. De investering wachtte nog op goedkeuring vanuit Brussel, omdat sprake zou kunnen zijn van ongeoorloofde staatssteun. Dat was niet het geval volgens eurocommissaris van mededinging Margrethe Vestager, waardoor het geld kan worden geïnvesteerd.

Vestager heeft toestemming gegeven, omdat er volgens haar geen negatieve gevolgen zijn voor de concurrentie. Ook het feit dat met het geld een tekortkoming in de markt wordt aangepakt, is een belangrijke reden om goedkeuring te verlenen schrijft (betaalde link) het FD.

Permanente afhankelijkheid

De eurocommissaris verwacht niet dat de markt voor elektrisch rijden in de toekomst afhankelijk blijft van staatssteun. Omdat deze markt nog in de ontwikkelingsfase zit, is extra hulp wenselijk. Het besluit leidt echter niet tot een permanente afhankelijkheid van overheidssteun, denkt Vestager.

Daarnaast is het belangrijk dat de markt voor elektrische rijden volwassen wordt, gezien het maatschappelijk belang van de transitie naar alternatieve brandstoffen. Voorwaarde van goedkeuring is wel dat de elektriciteit afkomstig is van duurzame bronnen. Het besluit van Europa kan goed nieuws betekenen voor de Nederlandse laadpaal-aanbieder Allego. Dat bedrijf is al actief op de Duitse markt voor laadpalen en heeft overlegd met andere gemeentebesturen over plaatsing van e-stations.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.