Adblue voor personenauto’s is groeimarkt voor tankstations

Adblue wint gestaag terrein in de markt voor personenauto’s. Steeds meer fabrikanten ontwikkelen personenauto’s die de brandstoftoevoeging kunnen tanken. Daardoor wordt het voor tankstation-uitbaters interessant om het product ook voor dat segment in het assortiment op te nemen. Bram en Roy Reijnen zijn twee tankstation-ondernemers uit Venlo die de stap al hebben gezet. “Want deze markt heeft absoluut veel potentie.”

Adblue is een vloeistof die bij dieselvoertuigen kan worden gebruikt om de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. Voor het trucksegment is het al gemeengoed geworden en is een volwassen afzetmarkt ontstaan. Niet toevallig is het product voor vrachtauto’s bij veel tankstations verkrijgbaar.

Autofabrikanten

Beetje bij beetje vindt het ook zijn weg naar de personenautomarkt. Door steeds strenger wordende uitstootnormen wordt de brandstoftoevoeging voor veel autofabrikanten een aantrekkelijke manier om de schadelijke uitstoot van hun voertuigen terug te dringen. Zo hebben onder meer Volkswagen, BMW en Mercedes en Peugeot auto’s ontwikkeld die er geschikt voor zijn.

Diverse pompenproducenten hebben dan ook recentelijk dispensers op de markt gebracht, waarmee ook personenauto-bezitters Adblue kunnen tanken. Eén van die fabrikanten is Gilbarco, wiens producten in Nederland door Mokobouw worden gedistribueerd.

“Wij zien dat er steeds meer personenauto’s worden verkocht die Adblue kunnen tanken”, zegt Leon Jeekel van de pompendistributeur. “En dat worden er de komende jaren waarschijnlijk alleen maar meer. Al is het ook afhankelijk van de autofabrikanten of het echt een grote vlucht gaat nemen. Want zo ver is het nog niet.”

Venlo

Toch hebben diverse tankstation-uitbaters al stappen gezet in deze markt. Onder meer OK biedt het aan voor personenautorijders en ook de broers Reijnen besloten er alvast mee aan de slag te gaan. Ze plaatsten eerdergenoemde dispensers van Mokobouw op het voorterrein van hun Venlose snelwegstation.

“We hebben veel Duitse klanten, omdat we vlakbij de grens zitten. En doordat veel Duitse auto’s Adblue kunnen tanken, is het voor ons een aantrekkelijke optie. We zien daar duidelijk een groeimarkt in.” Dat er al op korte termijn een enorme literafzet te noteren valt, verwachten ze niet. De broers zien het vooral als voorbereiding op de toekomst. “Daarom zijn we er nu alvast mee begonnen.”

Zo was in het begin Adblue voor vrachtauto’s ook nog klein. Maar dat nam de laatste jaren snel toe. Daardoor hebben veel snelwegstation en ook veel vestigingen aan het onderliggende wegennet het product in hun assortiment opgenomen.

Voorterrein

Bij het BP-station aan de A67 is het gehele voorterrein op de schop gegaan, waarbij alle brandstofpompen door Mokobouw zijn vervangen. “De laatste keer dat we nieuwe pompen hebben geïnstalleerd, is al bijna vijftien jaar geleden. Die waren dus aan vervanging toe.”

Op het station zijn nu veertien opstelplaatsen waarvan zes plaatsen bij ‘high-speed’ dieselpompen, elk met een eigen Adblue-slang. Twee meer dan er voorheen op het station aanwezig waren. Deze uitbreiding heeft gezorgd voor een fikse omzetstijging in de verkoop van het product aan het vrachtverkeer.

Verder zijn er acht opstelplaatsen met multidispensers, met daarbij een AdBlue-tankinstallatie. Naar eigen zeggen zijn ze daarmee de eersten aan de Nederlandse snelweg. Daarnaast zijn er twee plekken voor lpg. “Maar dat zie je echt zienderogen achteruit lopen”, aldus de broers.

Laadpaal

Diverse maatschappijen en ondernemers proeven momenteel aan exploitatie van een laadpaal. Bram en Roy Reijnen besloten om dat nog niet te doen. “Voorlopig zien we in de brandstofmix nog niet veel veranderen. Benzine en diesel blijven dominant. Alleen Adblue zal de komende jaren een belangrijkere rol gaan spelen.”

Veel stations in de grensstreek hebben het moeilijk. Maar de klandizie bij de snelweglocatie in Venlo blijft goed, hoewel brandstof tegen adviesprijs wordt verkocht. “Het aantal klanten loopt zelfs iets op. Dat komt onder meer doordat we veel transporteurs en doorgaand verkeer als klanten hebben, ook uit het buitenland.”

Adviesprijs

“Veel particulieren en zakelijke rijders uit de regio tanken in Venlo of gaan naar Duitsland. Daar wordt met de prijs gestunt, waardoor veel stations aan deze kant van de grens onbemand worden. Maar wij hebben van dat grensprobleem weinig last. Door het aantal Adblue-pompen voor trucks te vergroten, weten chauffeurs dat ze bij ons minder lang hoeven te wachten. Dat maakt het voor hen prettiger. We kunnen mede daardoor brandstof tegen adviesprijs verkopen en behouden toch klandizie.”

Mokobouw is met een stand aanwezig op de Tankstation Vakbeurs. Tevens geven zij twee workshops over wetstock management en over milieuzorg. Het evenement vindt plaats op dinsdag 15 november 2016 in Expo Houten. Meld je aan via: www.tankstationvakbeurs.nl/registratie/.

Auteur: Tom van Gurp

2 reacties op “Adblue voor personenauto’s is groeimarkt voor tankstations”

Theo Bruin|20.10.16|13:35

ik vind het vreemd dat er geen waterstof toevoeging wordt ingebouwd wordt op grote schaal ,dit maakt de uitstoot geheel schon zonder fijnstof ,of is dat omdat daar geen omzet inzit voor de overheid.
afz ;Theo.

Leon Nomen|20.10.16|14:06

Verhaal van de klok en de klepel “Adblue is een vloeistof die kan worden toegevoegd aan diesel om de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen.”

Er moet juist voorkomen worden dat Ad Blue in de dezelfde tank verdwijnt als de dieselolie in tegenstelling tot wat in het verhaal is verteld. Ad Blue wordt direct ingespoten in het uitlaatgas waar het als reductiemiddel dient voor de schadelijke stoffen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Adblue voor personenauto’s is groeimarkt voor tankstations | TankPro.nl

Adblue voor personenauto’s is groeimarkt voor tankstations

Adblue wint gestaag terrein in de markt voor personenauto’s. Steeds meer fabrikanten ontwikkelen personenauto’s die de brandstoftoevoeging kunnen tanken. Daardoor wordt het voor tankstation-uitbaters interessant om het product ook voor dat segment in het assortiment op te nemen. Bram en Roy Reijnen zijn twee tankstation-ondernemers uit Venlo die de stap al hebben gezet. “Want deze markt heeft absoluut veel potentie.”

Adblue is een vloeistof die bij dieselvoertuigen kan worden gebruikt om de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. Voor het trucksegment is het al gemeengoed geworden en is een volwassen afzetmarkt ontstaan. Niet toevallig is het product voor vrachtauto’s bij veel tankstations verkrijgbaar.

Autofabrikanten

Beetje bij beetje vindt het ook zijn weg naar de personenautomarkt. Door steeds strenger wordende uitstootnormen wordt de brandstoftoevoeging voor veel autofabrikanten een aantrekkelijke manier om de schadelijke uitstoot van hun voertuigen terug te dringen. Zo hebben onder meer Volkswagen, BMW en Mercedes en Peugeot auto’s ontwikkeld die er geschikt voor zijn.

Diverse pompenproducenten hebben dan ook recentelijk dispensers op de markt gebracht, waarmee ook personenauto-bezitters Adblue kunnen tanken. Eén van die fabrikanten is Gilbarco, wiens producten in Nederland door Mokobouw worden gedistribueerd.

“Wij zien dat er steeds meer personenauto’s worden verkocht die Adblue kunnen tanken”, zegt Leon Jeekel van de pompendistributeur. “En dat worden er de komende jaren waarschijnlijk alleen maar meer. Al is het ook afhankelijk van de autofabrikanten of het echt een grote vlucht gaat nemen. Want zo ver is het nog niet.”

Venlo

Toch hebben diverse tankstation-uitbaters al stappen gezet in deze markt. Onder meer OK biedt het aan voor personenautorijders en ook de broers Reijnen besloten er alvast mee aan de slag te gaan. Ze plaatsten eerdergenoemde dispensers van Mokobouw op het voorterrein van hun Venlose snelwegstation.

“We hebben veel Duitse klanten, omdat we vlakbij de grens zitten. En doordat veel Duitse auto’s Adblue kunnen tanken, is het voor ons een aantrekkelijke optie. We zien daar duidelijk een groeimarkt in.” Dat er al op korte termijn een enorme literafzet te noteren valt, verwachten ze niet. De broers zien het vooral als voorbereiding op de toekomst. “Daarom zijn we er nu alvast mee begonnen.”

Zo was in het begin Adblue voor vrachtauto’s ook nog klein. Maar dat nam de laatste jaren snel toe. Daardoor hebben veel snelwegstation en ook veel vestigingen aan het onderliggende wegennet het product in hun assortiment opgenomen.

Voorterrein

Bij het BP-station aan de A67 is het gehele voorterrein op de schop gegaan, waarbij alle brandstofpompen door Mokobouw zijn vervangen. “De laatste keer dat we nieuwe pompen hebben geïnstalleerd, is al bijna vijftien jaar geleden. Die waren dus aan vervanging toe.”

Op het station zijn nu veertien opstelplaatsen waarvan zes plaatsen bij ‘high-speed’ dieselpompen, elk met een eigen Adblue-slang. Twee meer dan er voorheen op het station aanwezig waren. Deze uitbreiding heeft gezorgd voor een fikse omzetstijging in de verkoop van het product aan het vrachtverkeer.

Verder zijn er acht opstelplaatsen met multidispensers, met daarbij een AdBlue-tankinstallatie. Naar eigen zeggen zijn ze daarmee de eersten aan de Nederlandse snelweg. Daarnaast zijn er twee plekken voor lpg. “Maar dat zie je echt zienderogen achteruit lopen”, aldus de broers.

Laadpaal

Diverse maatschappijen en ondernemers proeven momenteel aan exploitatie van een laadpaal. Bram en Roy Reijnen besloten om dat nog niet te doen. “Voorlopig zien we in de brandstofmix nog niet veel veranderen. Benzine en diesel blijven dominant. Alleen Adblue zal de komende jaren een belangrijkere rol gaan spelen.”

Veel stations in de grensstreek hebben het moeilijk. Maar de klandizie bij de snelweglocatie in Venlo blijft goed, hoewel brandstof tegen adviesprijs wordt verkocht. “Het aantal klanten loopt zelfs iets op. Dat komt onder meer doordat we veel transporteurs en doorgaand verkeer als klanten hebben, ook uit het buitenland.”

Adviesprijs

“Veel particulieren en zakelijke rijders uit de regio tanken in Venlo of gaan naar Duitsland. Daar wordt met de prijs gestunt, waardoor veel stations aan deze kant van de grens onbemand worden. Maar wij hebben van dat grensprobleem weinig last. Door het aantal Adblue-pompen voor trucks te vergroten, weten chauffeurs dat ze bij ons minder lang hoeven te wachten. Dat maakt het voor hen prettiger. We kunnen mede daardoor brandstof tegen adviesprijs verkopen en behouden toch klandizie.”

Mokobouw is met een stand aanwezig op de Tankstation Vakbeurs. Tevens geven zij twee workshops over wetstock management en over milieuzorg. Het evenement vindt plaats op dinsdag 15 november 2016 in Expo Houten. Meld je aan via: www.tankstationvakbeurs.nl/registratie/.

Auteur: Tom van Gurp

2 reacties op “Adblue voor personenauto’s is groeimarkt voor tankstations”

Theo Bruin|20.10.16|13:35

ik vind het vreemd dat er geen waterstof toevoeging wordt ingebouwd wordt op grote schaal ,dit maakt de uitstoot geheel schon zonder fijnstof ,of is dat omdat daar geen omzet inzit voor de overheid.
afz ;Theo.

Leon Nomen|20.10.16|14:06

Verhaal van de klok en de klepel “Adblue is een vloeistof die kan worden toegevoegd aan diesel om de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen.”

Er moet juist voorkomen worden dat Ad Blue in de dezelfde tank verdwijnt als de dieselolie in tegenstelling tot wat in het verhaal is verteld. Ad Blue wordt direct ingespoten in het uitlaatgas waar het als reductiemiddel dient voor de schadelijke stoffen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.