‘Shell wil waterstoffabrieken maken van platformen Noordzee’

Shell wil van boorplatformen op de Noordzee waterstoffabrieken maken. De bedrijfsonderdelen die ter plekke worden gebruikt, moeten in de toekomst worden omgebouwd tot productie-eenheden voor waterstof, zodra de olie- en gasvelden uitgeput zijn. Dat concludeert dagblad De Telegraaf uit een document van het energieconcern. Welke investeringen en welk tijdspad hiermee zijn gemoeid, is niet duidelijk.

Het idee is om stroom die wordt opgewekt door windparken op zee te gebruiken voor de productie van de alternatieve energiedrager. Na de ombouw van de diverse installaties zou per dag een hoeveelheid waterstof kunnen worden geproduceerd, die gelijk is aan de energie van ruim twee miljoen vaten olie. Shell meldt dat het met interesse kijkt naar de technologie van TNO om een boorplatform om te bouwen tot een productiefaciliteit voor waterstof (bekijk onderaan dit artikel een video over deze techniek).

De multinational ziet in waterstof een belangrijk alternatief voor benzine en diesel, voor zowel het personenautosegment als het wegtransport. Zo werkt het bedrijf in Duitsland aan de realisatie van een landelijk dekkend netwerk van honderden waterstofvulpunten. Deze punten moeten komen bij bestaande tankstations. In 2023 moet dit netwerk operationeel zijn. Ook in Engeland zet Shell stappen. Het heeft in het zuiden van het land drie locaties geopend waar de alternatieve brandstof kan worden getankt.

Nederland

In Nederland heeft Shell er ook al eens aan geproefd. Bij een tankstation in Arnhem, destijds geëxploiteerd door ondernemer Petra van Stijn, konden klanten ook waterstof tanken. Door tegenvallende verkoopcijfers bestaat dat punt niet meer. Toch wordt momenteel gewerkt aan de realisatie van een nieuwe waterstofinstallatie op het Arnhemse station. De exploitatie is echter niet in handen van de Brits-Nederlandse energiereus, maar van een derde partij.

Het aantal auto’s in Nederland dat kan rijden op waterstof is nog zeer beperkt. Het gaat slechts om hooguit enkele tientallen. Zij kunnen tanken op stations in Rhoon en Helmond. Daar moeten de komende jaren diverse locaties bij komen. Naast Arnhem gaat het onder meer om vestigingen in Breda en Den Haag.

Lees ook: Forse uitbreiding van aantal waterstoftankstations in Nederland

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Shell wil waterstoffabrieken maken van platformen Noordzee’ | TankPro.nl

‘Shell wil waterstoffabrieken maken van platformen Noordzee’

Shell wil van boorplatformen op de Noordzee waterstoffabrieken maken. De bedrijfsonderdelen die ter plekke worden gebruikt, moeten in de toekomst worden omgebouwd tot productie-eenheden voor waterstof, zodra de olie- en gasvelden uitgeput zijn. Dat concludeert dagblad De Telegraaf uit een document van het energieconcern. Welke investeringen en welk tijdspad hiermee zijn gemoeid, is niet duidelijk.

Het idee is om stroom die wordt opgewekt door windparken op zee te gebruiken voor de productie van de alternatieve energiedrager. Na de ombouw van de diverse installaties zou per dag een hoeveelheid waterstof kunnen worden geproduceerd, die gelijk is aan de energie van ruim twee miljoen vaten olie. Shell meldt dat het met interesse kijkt naar de technologie van TNO om een boorplatform om te bouwen tot een productiefaciliteit voor waterstof (bekijk onderaan dit artikel een video over deze techniek).

De multinational ziet in waterstof een belangrijk alternatief voor benzine en diesel, voor zowel het personenautosegment als het wegtransport. Zo werkt het bedrijf in Duitsland aan de realisatie van een landelijk dekkend netwerk van honderden waterstofvulpunten. Deze punten moeten komen bij bestaande tankstations. In 2023 moet dit netwerk operationeel zijn. Ook in Engeland zet Shell stappen. Het heeft in het zuiden van het land drie locaties geopend waar de alternatieve brandstof kan worden getankt.

Nederland

In Nederland heeft Shell er ook al eens aan geproefd. Bij een tankstation in Arnhem, destijds geëxploiteerd door ondernemer Petra van Stijn, konden klanten ook waterstof tanken. Door tegenvallende verkoopcijfers bestaat dat punt niet meer. Toch wordt momenteel gewerkt aan de realisatie van een nieuwe waterstofinstallatie op het Arnhemse station. De exploitatie is echter niet in handen van de Brits-Nederlandse energiereus, maar van een derde partij.

Het aantal auto’s in Nederland dat kan rijden op waterstof is nog zeer beperkt. Het gaat slechts om hooguit enkele tientallen. Zij kunnen tanken op stations in Rhoon en Helmond. Daar moeten de komende jaren diverse locaties bij komen. Naast Arnhem gaat het onder meer om vestigingen in Breda en Den Haag.

Lees ook: Forse uitbreiding van aantal waterstoftankstations in Nederland

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.