Gulf in conflict met twee ondernemers over brandstof

Twee tankstation-ondernemers zijn momenteel in conflict met Gulf over brandstof. Davis Krijnen uit Huizen leeft al enige tijd in onmin over de literprijzen die worden gehanteerd op zijn station. Hij besloot daarom onlangs om te stoppen met de exploitatie van zijn vestiging, terwijl Gulf bij een station in Ootmarsum beslag heeft gelegd op de brandstofvoorraad.

Krijnen exploiteerde tot voor kort een tankstation aan de Ambachtsweg in Huizen (foto). Hij was het echter niet eens met de literprijzen die de maatschappij hanteerde op de betreffende locatie. Die waren hoger dan van de concurrentie, waardoor de brandstofverkopen met ruim de helft afnamen. Ook de shopomzet kende een sterke trend naar beneden, waarbij de tabaksverkopen met bijna twee derde daalden. Langer doorgaan was geen optie meer voor de ondernemer.

Vast bedrag per liter

De brandstoffen werden geleverd door Gulf. Dat merk stond ook op de luifel en het bedrijf bepaalde de brandstofprijzen. Krijnen kreeg een vast bedrag per verkochte liter. Vlakbij het tankstation liggen nog drie andere locaties, die vaak goedkoper waren, oplopend tot een verschil van vijf of zes cent per liter.

Tot ongenoegen van Krijnen, die veel van zijn klanten zag uitwijken naar andere vestigingen, met alle gevolgen van dien voor de omzet. Hij had graag gezien dat Gulf mee was gegaan met de lagere prijzen van de concurrenten, zodat de omzet op peil was gebleven.

De vestiging had veel klanten in zowel de zakelijke als de particuliere markt. Daardoor was het tot enige tijd geleden het gehele jaar druk op het station. De literverkoop daalde echter van zo’n 2,7 miljoen liter per jaar naar ongeveer 1,3 miljoen liter. Die afname is veel sterker dan de gemiddelde daling van de literverkopen in Nederland in dezelfde periode.

Prijsbeleid

Beide partijen waren al enige jaren met elkaar in gesprek over het prijsbeleid. Het kwam vorig jaar zelfs tot een rechtszaak. Krijnen was namelijk gedurende enkele maanden niet in staat om te werken, waardoor het station niet meer open was. Gulf wilde daarom een buitenpaal plaatsen op het voorterrein en wilde dat via de rechter afdwingen, omdat Krijnen weigerde.

De ondernemer wilde wel graag een betaalzuil, maar wilde eerst in overleg met de brandstofleverancier over het prijsbeleid op het station. Dat zag Gulf niet zitten. Uiteindelijk kwam de buitenpaal er toch. Tevens werden diverse afspraken gemaakt over aanpassing van het prijsbeleid en dat Krijnen daar invloed op zou krijgen. Maar deze afspraken werden niet nagekomen, volgens de ondernemer.

Vertrouwen

Hij besloot enige tijd geleden om het aantal openingsuren bijna te halveren, waardoor het station alleen nog open was van 07.00 tot 15.00 uur. Daarvóór was de vestiging open van 06.00 tot 19.00 uur. Uiteindelijk besloot de ondernemer om de deur definitief dicht te doen en zijn contract te laten ontbinden. Hij heeft geen vertrouwen meer dat er nog een oplossing komt en kiest voor zijn gezin.

De tankshop en de carwash zijn nu dus gesloten, terwijl het voorterrein nog open is. Betaling geschiedt bij de buitenpaal. Overstappen naar een ander merk was voor de ondernemer geen optie. Het vastgoed is in handen van een derde partij die het verhuurt aan Gulf, die het op zijn beurt onderverhuurde aan Krijnen.

Ootmarsum

Bij een tankstation aan de Denekamperstraat in het Overijsselse Ootmarsum heeft Gulf beslag laten leggen op de brandstofvoorraad. Ondernemer Boerrigter, die het tankstation uitbaat onder eigen naam, heeft een fikse vordering aan de maatschappij openstaan. Dinsdag vond een kort geding plaats dat Boerrigter had aangespannen tegen de beslaglegging.

De rechtbank in Almelo stelde echter Gulf in het gelijk. Beide partijen zijn nu met elkaar in gesprek om een oplossing te vinden voor het conflict. Hoe de toekomst van het station eruit ziet, is nog niet duidelijk. Betrokken partijen waren niet bereikbaar voor commentaar.

Franchise Code

De laatste tijd is er steeds vaker onenigheid tussen oliemaatschappijen en tankstation-ondernemers, waarbij de zaak zich in veel gevallen toespitst op brandstoffen en bijbehorende prijzen en marges. Omdat dergelijke twisten niet alleen plaatsvinden in de petrolbranche, maar ook in andere sectoren, heeft het ministerie van Economische Zaken een gedragscode opgesteld. Deze beschrijft de rechten en plichten voor franchisegevers en -nemers, waartoe ook tankstationbedrijven worden gerekend. Binnen enkele jaren moet deze code een wettelijk karakter krijgen.

Tom van Gurp

Lees ook: Nieuwe Franchise Code moet macht oliemaatschappij inperken

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.