Alle nieuwe Nederlandse bussen in 2025 volledig uitstootvrij

Alle nieuwe OV-bussen in Nederland moeten over uiterlijk negen jaar op een uitstootvrije brandstof rijden. Ook moet tegen die tijd alle energie waarop de bussen gaan rijden, worden opgewekt uit zonnepanelen of windmolens uit de eigen regio. Die afspraak hebben staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu en alle vervoerspartijen in Nederland vrijdag gemaakt, door hun handtekening te zetten onder een overeenkomst waarin beschreven is om snel emissievrij busvervoer in te zetten in Nederland.

Het Interprovinciaal Overleg (IPO) en de metropoolregio’s ondertekenden de deal en beloofden voortaan in ieder geval bij het uitschrijven van busconcessies te eisen dat alle nieuwe bussen over negen jaar uitstootvrij zijn. Dijksma zei dat Noord-Brabant en Limburg nu al aantonen dat uitstootvrije bussen een slimme investering zijn, zowel voor het milieu als voor de economie. Bovendien moet 2025 een haalbare grens zijn, want zowel in Brabant als in Limburg worden alle nieuwe bussen al eerder zero-emissie.

Green Deal

Al in 2012 sloot minister Schultz van Infrastructuur en milieu de zogenaamde ‘green deal’, waarin ze ook al aangaf dat alle bussen in 2025 uitstootvrij moesten zijn. Hierbij werkten vijf regionale overheden samen met de betrokkenen rond zero emissie busvoer.

Er ligt nog flink wat werk voor de Nederlandse vervoerders en de provincies om in 2025 de gehele busvloot te laten bestaan uit groene bussen. Op het moment rijden er volgens kennisplatform Crow bijna vijfduizend bussen in Nederland. Daarvan rijden er slechts 52 elektrisch, inclusief de 39 trolleybussen die in en rondom Arnhem rijden. Dit betekent dat nog steeds 99 procent van alle bussen in Nederland op diesel of gas rijdt.

Onlangs werd in de Tweede Kamer ook gesproken over een verbod op de verkoop van personenauto’s op traditionele brandstoffen. Alleen elektrisch, waterstof en groengas is dan nog toegestaan als aandrijving voor personenauto’s. Verantwoordelijk minister Henk Kamp van Economische Zaken weigert echter om tegemoet te komen aan deze wens van de Kamer. Hij noemt het onhaalbaar.

Lees ook: Verkoopverbod van nieuwe auto’s op benzine en diesel ver weg

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Alle nieuwe Nederlandse bussen in 2025 volledig uitstootvrij | TankPro.nl

Alle nieuwe Nederlandse bussen in 2025 volledig uitstootvrij

Alle nieuwe OV-bussen in Nederland moeten over uiterlijk negen jaar op een uitstootvrije brandstof rijden. Ook moet tegen die tijd alle energie waarop de bussen gaan rijden, worden opgewekt uit zonnepanelen of windmolens uit de eigen regio. Die afspraak hebben staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu en alle vervoerspartijen in Nederland vrijdag gemaakt, door hun handtekening te zetten onder een overeenkomst waarin beschreven is om snel emissievrij busvervoer in te zetten in Nederland.

Het Interprovinciaal Overleg (IPO) en de metropoolregio’s ondertekenden de deal en beloofden voortaan in ieder geval bij het uitschrijven van busconcessies te eisen dat alle nieuwe bussen over negen jaar uitstootvrij zijn. Dijksma zei dat Noord-Brabant en Limburg nu al aantonen dat uitstootvrije bussen een slimme investering zijn, zowel voor het milieu als voor de economie. Bovendien moet 2025 een haalbare grens zijn, want zowel in Brabant als in Limburg worden alle nieuwe bussen al eerder zero-emissie.

Green Deal

Al in 2012 sloot minister Schultz van Infrastructuur en milieu de zogenaamde ‘green deal’, waarin ze ook al aangaf dat alle bussen in 2025 uitstootvrij moesten zijn. Hierbij werkten vijf regionale overheden samen met de betrokkenen rond zero emissie busvoer.

Er ligt nog flink wat werk voor de Nederlandse vervoerders en de provincies om in 2025 de gehele busvloot te laten bestaan uit groene bussen. Op het moment rijden er volgens kennisplatform Crow bijna vijfduizend bussen in Nederland. Daarvan rijden er slechts 52 elektrisch, inclusief de 39 trolleybussen die in en rondom Arnhem rijden. Dit betekent dat nog steeds 99 procent van alle bussen in Nederland op diesel of gas rijdt.

Onlangs werd in de Tweede Kamer ook gesproken over een verbod op de verkoop van personenauto’s op traditionele brandstoffen. Alleen elektrisch, waterstof en groengas is dan nog toegestaan als aandrijving voor personenauto’s. Verantwoordelijk minister Henk Kamp van Economische Zaken weigert echter om tegemoet te komen aan deze wens van de Kamer. Hij noemt het onhaalbaar.

Lees ook: Verkoopverbod van nieuwe auto’s op benzine en diesel ver weg

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.