Verkoopverbod van nieuwe benzine- en dieselauto’s ver weg

Minister Henk Kamp weigert om vanaf 2025 alleen nog de verkoop van uitstootvrije nieuwe auto’s toe te staan. Een meerderheid van de Tweede Kamer wilde een dergelijke maatregel, maar de bewindsman wil geen invulling geven aan die wens. Hij vindt het een onhaalbaar voorstel en benadrukt dat het kabinet zich hiermee een onbetrouwbare partner toont, omdat eerder gemaakte afspraken uit het Energieakkoord zouden moeten worden aangepast.

De PvdA kwam vorige maand met een voorstel om over negen jaar uitsluitend nog de verkoop van nieuwe personenauto’s op elektriciteit, waterstof en groengas toe te staan. Nieuwe voertuigen op bijvoorbeeld diesel, benzine en ‘grijze’ cng zouden dan niet meer mogen worden verkocht. Over vrachtwagens wordt niets gezegd.

Nadat het voorstel was afgezwakt tot: het kabinet moet ‘streven’ naar emissievrije nieuwverkopen, was een meerderheid het ermee eens. Tijdens het debat hierover gaf Kamp al aan niets te zien in het voorstel en in een recente brief aan de Tweede Kamer blijft hij bij dat standpunt.

Niet realistisch

De minister vindt het niet realistisch dat vanaf 2025 alleen nog zero-emissie auto’s in de showroom staan, gezien het beperkte aandeel van e-voertuigen in het huidige wagenpark. Momenteel zijn er ongeveer negentigduizend stekkerauto’s, waarvan het merendeel semi-elektrisch is.

Daarnaast is het volgens hem juridisch onhaalbaar, omdat alle voertuigen die in een EU-lidstaat een typegoedkeuring hebben gekregen, mogen worden verkocht in Nederland. Daar zitten veel voertuigen op traditionele brandstoffen bij. Een verbod op de verkoop daarvan, is dus onhaalbaar.

Afspraken

Ook vindt de bewindsman dat de overheid zich een onbetrouwbare gesprekspartner toont, als afspraken uit het Energieakkoord worden verbroken. Daarin staat namelijk dat vanaf 2035 alleen nog nieuwe auto’s mogen worden verkocht die in staat zijn om uitstootvrij te rijden. Een meerderheid in de Tweede Kamer wilde dat moment dus tien jaar vervroegen. Het is nog niet duidelijk wat de PvdA gaat doen, nu er een ‘nee’ is gekomen van de minister.

Lees ook: Tweede Kamer steunt PvdA-plan voor stimulering e-auto’s

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Verkoopverbod van nieuwe benzine- en dieselauto’s ver weg | TankPro.nl

Verkoopverbod van nieuwe benzine- en dieselauto’s ver weg

Minister Henk Kamp weigert om vanaf 2025 alleen nog de verkoop van uitstootvrije nieuwe auto’s toe te staan. Een meerderheid van de Tweede Kamer wilde een dergelijke maatregel, maar de bewindsman wil geen invulling geven aan die wens. Hij vindt het een onhaalbaar voorstel en benadrukt dat het kabinet zich hiermee een onbetrouwbare partner toont, omdat eerder gemaakte afspraken uit het Energieakkoord zouden moeten worden aangepast.

De PvdA kwam vorige maand met een voorstel om over negen jaar uitsluitend nog de verkoop van nieuwe personenauto’s op elektriciteit, waterstof en groengas toe te staan. Nieuwe voertuigen op bijvoorbeeld diesel, benzine en ‘grijze’ cng zouden dan niet meer mogen worden verkocht. Over vrachtwagens wordt niets gezegd.

Nadat het voorstel was afgezwakt tot: het kabinet moet ‘streven’ naar emissievrije nieuwverkopen, was een meerderheid het ermee eens. Tijdens het debat hierover gaf Kamp al aan niets te zien in het voorstel en in een recente brief aan de Tweede Kamer blijft hij bij dat standpunt.

Niet realistisch

De minister vindt het niet realistisch dat vanaf 2025 alleen nog zero-emissie auto’s in de showroom staan, gezien het beperkte aandeel van e-voertuigen in het huidige wagenpark. Momenteel zijn er ongeveer negentigduizend stekkerauto’s, waarvan het merendeel semi-elektrisch is.

Daarnaast is het volgens hem juridisch onhaalbaar, omdat alle voertuigen die in een EU-lidstaat een typegoedkeuring hebben gekregen, mogen worden verkocht in Nederland. Daar zitten veel voertuigen op traditionele brandstoffen bij. Een verbod op de verkoop daarvan, is dus onhaalbaar.

Afspraken

Ook vindt de bewindsman dat de overheid zich een onbetrouwbare gesprekspartner toont, als afspraken uit het Energieakkoord worden verbroken. Daarin staat namelijk dat vanaf 2035 alleen nog nieuwe auto’s mogen worden verkocht die in staat zijn om uitstootvrij te rijden. Een meerderheid in de Tweede Kamer wilde dat moment dus tien jaar vervroegen. Het is nog niet duidelijk wat de PvdA gaat doen, nu er een ‘nee’ is gekomen van de minister.

Lees ook: Tweede Kamer steunt PvdA-plan voor stimulering e-auto’s

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.