Aantal auto’s met stekker verviervoudigt in vijf jaar tijd

In Nederland werden vorig jaar ongeveer dertigduizend elektrische en semi-elektrische auto’s verkocht. Daarmee komt het totale aantal auto’s met stekker op 156.000. Dat is een verviervoudiging ten opzichte van vijf jaar geleden, toen er ongeveer veertigduizend reden in ons land. Dat meldt het CBS. Tevens blijkt uit cijfers van het statistiekbureau dat elektrische voertuigen (EV’s) gemiddeld meer kilometers afleggen dan voertuigen op benzine. Hoeveel kilometers daadwerkelijk op elektriciteit worden gereden, is niet duidelijk.

Door de toename van het aantal elektrische en hybride auto’s, zoals de Mitsubishi Outlander phev, bestaat een steeds groter deel van het totale Nederlandse wagenpark uit auto’s die geheel of gedeeltelijk op elektriciteit kunnen rijden. Vijf jaar geleden vormde dit segment nog ongeveer een half procent van het totale aantal personenauto’s. In 2014 is dit aandeel gegroeid naar zo’n twee procent.

Fiscale regels

Met een totaal van 47.000 nieuwe verkochte auto’s met stekker was 2013 een topjaar. Door de destijds gunstige fiscale regels voor zuinige auto’s, bijvoorbeeld de nul procent bijtelling en een bpm-vrijstelling, schaften veel bedrijven en particulieren een dergelijk voertuig aan.

In december van dat jaar steeg de verkoop zelfs naar recordhoogte. Aankopen werden naar voren gehaald om nog van de gunstige regelingen te kunnen profiteren. In de laatste maand van 2013 was één op de drie nieuwe auto’s elektrisch of semi-elektrisch, terwijl dat in de voorgaande maanden gemiddeld één op de elf was. Eind 2013 werden de fiscale regels aangescherpt, waardoor de verkoop terugliep met 34 procent terug.

Kilometers

Uit de cijfers blijkt ook dat met stekkerauto’s in 2013 gemiddeld 17.700 kilometer werden afgelegd. Dat is meer dan met auto’s op benzine en lpg, maar minder dan met dieselvoertuigen. Het statistiekbureau merkt hierbij op dat EV’s vaker op naam staan van een bedrijf en gemiddeld jonger zijn dan andere personenvoertuigen. Auto’s met deze kenmerken leggen over het algemeen meer kilometers af.

Het grootste deel van de elektrische auto’s is hybride. Deze kunnen zowel op elektriciteit als op traditionele brandstof rijden. Dit type voertuigen krijgt de laatste tijd veel kritiek. Bezitters profiteren van de fiscale voordelen voor schonere auto’s, maar of er ook daadwerkelijk veel elektrische kilometers mee worden gereden, is niet duidelijk.

Lees ook: 200.000 elektrische voertuigen in 2020, reëel of onhaalbaar?

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Aantal auto’s met stekker verviervoudigt in vijf jaar tijd | TankPro.nl

Aantal auto’s met stekker verviervoudigt in vijf jaar tijd

In Nederland werden vorig jaar ongeveer dertigduizend elektrische en semi-elektrische auto’s verkocht. Daarmee komt het totale aantal auto’s met stekker op 156.000. Dat is een verviervoudiging ten opzichte van vijf jaar geleden, toen er ongeveer veertigduizend reden in ons land. Dat meldt het CBS. Tevens blijkt uit cijfers van het statistiekbureau dat elektrische voertuigen (EV’s) gemiddeld meer kilometers afleggen dan voertuigen op benzine. Hoeveel kilometers daadwerkelijk op elektriciteit worden gereden, is niet duidelijk.

Door de toename van het aantal elektrische en hybride auto’s, zoals de Mitsubishi Outlander phev, bestaat een steeds groter deel van het totale Nederlandse wagenpark uit auto’s die geheel of gedeeltelijk op elektriciteit kunnen rijden. Vijf jaar geleden vormde dit segment nog ongeveer een half procent van het totale aantal personenauto’s. In 2014 is dit aandeel gegroeid naar zo’n twee procent.

Fiscale regels

Met een totaal van 47.000 nieuwe verkochte auto’s met stekker was 2013 een topjaar. Door de destijds gunstige fiscale regels voor zuinige auto’s, bijvoorbeeld de nul procent bijtelling en een bpm-vrijstelling, schaften veel bedrijven en particulieren een dergelijk voertuig aan.

In december van dat jaar steeg de verkoop zelfs naar recordhoogte. Aankopen werden naar voren gehaald om nog van de gunstige regelingen te kunnen profiteren. In de laatste maand van 2013 was één op de drie nieuwe auto’s elektrisch of semi-elektrisch, terwijl dat in de voorgaande maanden gemiddeld één op de elf was. Eind 2013 werden de fiscale regels aangescherpt, waardoor de verkoop terugliep met 34 procent terug.

Kilometers

Uit de cijfers blijkt ook dat met stekkerauto’s in 2013 gemiddeld 17.700 kilometer werden afgelegd. Dat is meer dan met auto’s op benzine en lpg, maar minder dan met dieselvoertuigen. Het statistiekbureau merkt hierbij op dat EV’s vaker op naam staan van een bedrijf en gemiddeld jonger zijn dan andere personenvoertuigen. Auto’s met deze kenmerken leggen over het algemeen meer kilometers af.

Het grootste deel van de elektrische auto’s is hybride. Deze kunnen zowel op elektriciteit als op traditionele brandstof rijden. Dit type voertuigen krijgt de laatste tijd veel kritiek. Bezitters profiteren van de fiscale voordelen voor schonere auto’s, maar of er ook daadwerkelijk veel elektrische kilometers mee worden gereden, is niet duidelijk.

Lees ook: 200.000 elektrische voertuigen in 2020, reëel of onhaalbaar?

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.