Bovag-bestuurslid wil landelijke staking tankstations om accijns

Als de accijnsrechtszaak niets oplevert, moet er een landelijke staking komen van pomphouders waarbij ze hun tankstations tijdelijk sluiten. Als dit grootschalig wordt opgepakt, ook door stations die niet aan de grens liggen, kan daarmee wellicht een belastingverlaging worden geforceerd. Dat zegt Bovag-bestuurslid Peter Sallaerts, tevens grenspomphouder in Brabant. De ondernemer geeft aan dat hij op persoonlijke titel spreekt en niet namens de belangenvereniging.

”Bovag is een organisatie die het op een nette manier wil spelen en natuurlijk hopen we op een gunstige uitspraak van de rechter. Maar mocht het daar onverhoopt niet lukken, dan moet je iets anders verzinnen”, aldus Sallaerts.

Kort geding

Dinsdag diende het kort geding tussen grenspomphouders en de Staat. Daarin eisten twee gedupeerde ondernemers een compensatie voor geleden schade. De uitspraak in die zaak is op 3 februari.

Mocht de uitspraak ongunstig zijn voor de pomphouders, dan is de bereidheid onder collega-ondernemers voor een massastaking groot, meent Sallaerts. ”Van een flink aantal grenspomphouders weet ik zeker dat ze hiertoe bereid is. Het is in het verleden weleens vaker besproken. We willen ons in dit accijnsproces graag op een keurige manier gedragen, maar als dat niets oplevert komen andere maatregelen in beeld.”

Staking

Is hij niet bang dat door de staking nóg meer klanten over de grens gaan tanken? ”Als we de boel niet platgooien, wat kunnen we dan nog doen”, vraagt de ondernemer zich af. ”We moeten gewoon een keer een hoop tamtam maken. Anders verandert er nooit iets.”

Sallaerts heeft drie tankstations, waarvan één in het plaatsje Borkel en Schaft op enkele kilometers van de grens met België. Veel voormalige klanten van dat station trokken de laatste jaren de grens over om daar te tanken. Ook zijn twee andere stations, in Eindhoven en Geldrop, noteren stevige omzetverliezen.

Daling

In vergelijking met 2012 verkocht hij vorig jaar 2,2 miljoen liter brandstof minder bij zijn drie stations tezamen. Ook de tabaksverkopen daalden fors, met 200.000 euro in twee jaar tijd. De ondernemer wijt de verliezen aan het belastingverschil tussen Nederland en België.

”Eén van mijn stations ligt aan de snelweg, op zo’n twintig kilometer van de grens. Maar zelfs bij die vestiging merk ik dat het minder wordt. Vooral truckers tanken nauwelijks nog bij mij. Alleen voor Ad Blue komen ze langs, of misschien nog voor een klein beetje diesel om de grens te halen. Maar daar blijft het bij en ik kan ze geen ongelijk geven.”

Accijnsverhoging

Benzineklanten had Sallaerts toch al nauwelijks, maar door de accijnsverhoging van 1 januari 2014 op diesel en lpg zakte de verkoop daarvan ook in. En daar staat hij bepaald niet alleen in. Honderden pomphouders vlakbij België en Duitsland noteren forse omzetverliezen.

”Als een concurrent meer klanten krijgt, omdat hij bijvoorbeeld een beter spaarsysteem heeft, kan ik daar tegen concurreren. Maar tegen een overheid valt niet op te boksen”, aldus Sallaerts. Een grote landelijke staking van alle tankstations in Nederland zou hij daarom graag zien.

Tankstations

Of de rest van het land ook mee wil doen, is echter de vraag. Zelfs al zouden de niet-grenspomphouders hun tankstations tijdelijk willen sluiten, dan rest nog altijd het gegeven dat veel vestigingen geëxploiteerd worden door grote oliemaatschappijen. En of zij bereid zijn tot publieksonvriendelijke acties, valt te betwijfelen.

Tom van Gurp

Lees ook: Grenspomphouders grijpen laatste strohalm bij rechter

Auteur: Tom van Gurp

3 reacties op “Bovag-bestuurslid wil landelijke staking tankstations om accijns”

Peter Smits|22.01.15|12:21

Ik ( ook pomphouder ) ben het wel eens om landelijk actie te voeren met veel tamtam.
Kijk maar in Belgie, als die het ergens niet mee eens zijn gaan ze op de snelweg liggen, dat moeten wij ook doen.
Om de pomp te sluiten vind ik wel goed, maar dan alles en dat zal niet lukken!

Peter Smits ( Texacostation in Bakel )

Maurice paes|24.01.15|09:26

Ik ben ook Pomphouder in Maastricht, Als er een staking komt is het van belang dat de randstad ook mee gaat doen, alleen dan heeft het effect! Deze mensen kunnen niet de grens over om te tanken!

Marc Verb|27.01.15|15:54

Ik heb mooi verhaal gestuurd, teveel tekst, dus rechtstreeks aan de redactie. Solidariteit in benzineland is onmogelijk!! dat is de strekking van mijn verhaal.

Veel succes allemaal, ik ben in 2009 gestopt, precies op tijd!!

Oproepen tot landelijke staking is enkel politiek bedrijven bij gebrek aan realiteitszin! Geen CODO of COCO zal meedoen namelijk, en daarnaast zijn er altijd lijkenpikkers! die over de rug van collega’s paar liter meer gaan verkopen. niets meer, niets minder.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bovag-bestuurslid wil landelijke staking tankstations om accijns | TankPro.nl

Bovag-bestuurslid wil landelijke staking tankstations om accijns

Als de accijnsrechtszaak niets oplevert, moet er een landelijke staking komen van pomphouders waarbij ze hun tankstations tijdelijk sluiten. Als dit grootschalig wordt opgepakt, ook door stations die niet aan de grens liggen, kan daarmee wellicht een belastingverlaging worden geforceerd. Dat zegt Bovag-bestuurslid Peter Sallaerts, tevens grenspomphouder in Brabant. De ondernemer geeft aan dat hij op persoonlijke titel spreekt en niet namens de belangenvereniging.

”Bovag is een organisatie die het op een nette manier wil spelen en natuurlijk hopen we op een gunstige uitspraak van de rechter. Maar mocht het daar onverhoopt niet lukken, dan moet je iets anders verzinnen”, aldus Sallaerts.

Kort geding

Dinsdag diende het kort geding tussen grenspomphouders en de Staat. Daarin eisten twee gedupeerde ondernemers een compensatie voor geleden schade. De uitspraak in die zaak is op 3 februari.

Mocht de uitspraak ongunstig zijn voor de pomphouders, dan is de bereidheid onder collega-ondernemers voor een massastaking groot, meent Sallaerts. ”Van een flink aantal grenspomphouders weet ik zeker dat ze hiertoe bereid is. Het is in het verleden weleens vaker besproken. We willen ons in dit accijnsproces graag op een keurige manier gedragen, maar als dat niets oplevert komen andere maatregelen in beeld.”

Staking

Is hij niet bang dat door de staking nóg meer klanten over de grens gaan tanken? ”Als we de boel niet platgooien, wat kunnen we dan nog doen”, vraagt de ondernemer zich af. ”We moeten gewoon een keer een hoop tamtam maken. Anders verandert er nooit iets.”

Sallaerts heeft drie tankstations, waarvan één in het plaatsje Borkel en Schaft op enkele kilometers van de grens met België. Veel voormalige klanten van dat station trokken de laatste jaren de grens over om daar te tanken. Ook zijn twee andere stations, in Eindhoven en Geldrop, noteren stevige omzetverliezen.

Daling

In vergelijking met 2012 verkocht hij vorig jaar 2,2 miljoen liter brandstof minder bij zijn drie stations tezamen. Ook de tabaksverkopen daalden fors, met 200.000 euro in twee jaar tijd. De ondernemer wijt de verliezen aan het belastingverschil tussen Nederland en België.

”Eén van mijn stations ligt aan de snelweg, op zo’n twintig kilometer van de grens. Maar zelfs bij die vestiging merk ik dat het minder wordt. Vooral truckers tanken nauwelijks nog bij mij. Alleen voor Ad Blue komen ze langs, of misschien nog voor een klein beetje diesel om de grens te halen. Maar daar blijft het bij en ik kan ze geen ongelijk geven.”

Accijnsverhoging

Benzineklanten had Sallaerts toch al nauwelijks, maar door de accijnsverhoging van 1 januari 2014 op diesel en lpg zakte de verkoop daarvan ook in. En daar staat hij bepaald niet alleen in. Honderden pomphouders vlakbij België en Duitsland noteren forse omzetverliezen.

”Als een concurrent meer klanten krijgt, omdat hij bijvoorbeeld een beter spaarsysteem heeft, kan ik daar tegen concurreren. Maar tegen een overheid valt niet op te boksen”, aldus Sallaerts. Een grote landelijke staking van alle tankstations in Nederland zou hij daarom graag zien.

Tankstations

Of de rest van het land ook mee wil doen, is echter de vraag. Zelfs al zouden de niet-grenspomphouders hun tankstations tijdelijk willen sluiten, dan rest nog altijd het gegeven dat veel vestigingen geëxploiteerd worden door grote oliemaatschappijen. En of zij bereid zijn tot publieksonvriendelijke acties, valt te betwijfelen.

Tom van Gurp

Lees ook: Grenspomphouders grijpen laatste strohalm bij rechter

Auteur: Tom van Gurp

3 reacties op “Bovag-bestuurslid wil landelijke staking tankstations om accijns”

Peter Smits|22.01.15|12:21

Ik ( ook pomphouder ) ben het wel eens om landelijk actie te voeren met veel tamtam.
Kijk maar in Belgie, als die het ergens niet mee eens zijn gaan ze op de snelweg liggen, dat moeten wij ook doen.
Om de pomp te sluiten vind ik wel goed, maar dan alles en dat zal niet lukken!

Peter Smits ( Texacostation in Bakel )

Maurice paes|24.01.15|09:26

Ik ben ook Pomphouder in Maastricht, Als er een staking komt is het van belang dat de randstad ook mee gaat doen, alleen dan heeft het effect! Deze mensen kunnen niet de grens over om te tanken!

Marc Verb|27.01.15|15:54

Ik heb mooi verhaal gestuurd, teveel tekst, dus rechtstreeks aan de redactie. Solidariteit in benzineland is onmogelijk!! dat is de strekking van mijn verhaal.

Veel succes allemaal, ik ben in 2009 gestopt, precies op tijd!!

Oproepen tot landelijke staking is enkel politiek bedrijven bij gebrek aan realiteitszin! Geen CODO of COCO zal meedoen namelijk, en daarnaast zijn er altijd lijkenpikkers! die over de rug van collega’s paar liter meer gaan verkopen. niets meer, niets minder.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.