Verkoop benzine- en dieselauto’s stijgt ten koste van elektrisch

De verkoop van nieuwe personenauto’s op traditionele brandstoffen is toegenomen ten koste van elektrische voertuigen. In vergelijking met 2013 werden auto’s op benzine afgelopen jaar populairder in het particuliere segment, terwijl diesel terrein won in het zakelijke deel van de markt. Dat blijkt uit cijfers van Bovag, Rai Vereniging en RDC/Centraal Bureau Mobiliteit Informatie.

In de particuliere markt was het afgelopen jaar 88 procent van de nieuwe auto’s een benzinevoertuig. Daarmee is de stijging van benzine uit de twee voorgaande jaren doorgezet. In 2011 kon namelijk ’slechts’ 79 procent van de nieuwe auto’s op Euro 95 rijden (bekijk grafiek I onderaan dit artikel voor de exacte verkooppercentages van de afgelopen acht jaar in de particuliere markt).

Waar de stijging van nieuwe benzinevoertuigen in de particuliere markt de laatste jaren vooral ten koste ging van dieselauto’s, daalde in 2014 juist het elektrische segment: van zeven naar vier procent.

Zakelijk

In de zakelijke markt voor nieuwe personenauto’s is sinds 2012 juist diesel dominant. Ook in het afgelopen jaar was dit het geval. Zo reed 51 procent van de nieuwe auto’s op diesel, terwijl het aandeel benzinevoertuigen bleef steken op 35 procent (bekijk grafiek II onderaan dit artikel voor de exacte verkooppercentages van de afgelopen acht jaar in de zakelijke markt).

Ook hier moesten auto’s met stekker terrein prijsgeven. Was in 2013 nog achttien procent van de nieuwe zakelijke auto’s een semi- of volledig elektrisch voertuig. In het afgelopen jaar liep dat percentage terug naar twaalf procent.

Belangrijke oorzaak van het veranderde koopgedrag zijn de gewijzigde fiscale maatregelen voor auto’s met stekker. Zo veranderde de bijtelling voor elektrische voertuigen begin vorig jaar, waardoor de verkoophausse van stekkerauto’s van eind 2013 geen gevolg kreeg. Die verkooppiek ging toen ten koste van diesel en lpg.

Hybride

Voor degenen die kiezen voor auto’s met stekker blijft de hybride variant veruit het populairste. Alleen in de zakelijke markt wisten de volledig elektrische voertuigen enig marktaandeel te veroveren vorig jaar. Ongeveer 1 procent van de nieuwe auto’s kan uitsluitend op elektriciteit rijden.

De toenames van voertuigen op traditionele brandstoffen zijn relatief. Het absolute aantal nieuwe auto’s daalde vorig jaar, met bijna zeven procent. In het afgelopen jaar werden 387.835 stuks verkocht tegenover 416.674 het jaar ervoor. Het totale wagenpark voor personenauto’s in Nederland steeg vorig jaar wél, naar een recordhoogte van bijna 8,2 miljoen voertuigen.

Cijfers over het vrachtwagensegment zijn niet gepubliceerd. Ook informatie over personenauto’s op andere brandstoffen en energiedragers, zoals lpg, cng en waterstof zijn niet bekendgemaakt. Al zal het aandeel waterstof ongetwijfeld minimaal zijn. Dergelijke voertuigen zijn nog nauwelijks beschikbaar voor het grote publiek.

Lpg-auto

Lpg-auto’s zijn dat wel, maar vinden desondanks hun weg naar de klant maar mondjesmaat. In het najaar maakten cijfers van brancheorganisatie Bovag al duidelijk dat het aantal voertuigen op lpg fors afneemt. In de eerste tien maanden van 2014 daalde het aantal, van 191.000 in januari naar 173.000 eind oktober. Dat is een daling van bijna tien procent.

Belangrijkste oorzaak voor de afname is een wijziging van de regels voor oldtimers. Veel van deze voertuigen hadden een lpg-tank, maar bestuurders besloten deze eruit te laten halen. Op die manier hoeven ze minder wegenbelasting te betalen. Ook de forse accijns op lpg doet een duit in het zakje.

Tom van Gurp

Lees ook: Diesel en lpg verliezen terrein door opkomst van hybrides

Grafiek I (de afkorting FEV staat voor volledig elektrisch voertuig):

Grafiek II (de afkorting FEV staat voor volledig elektrisch voertuig):

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Verkoop benzine- en dieselauto’s stijgt ten koste van elektrisch | TankPro.nl

Verkoop benzine- en dieselauto’s stijgt ten koste van elektrisch

De verkoop van nieuwe personenauto’s op traditionele brandstoffen is toegenomen ten koste van elektrische voertuigen. In vergelijking met 2013 werden auto’s op benzine afgelopen jaar populairder in het particuliere segment, terwijl diesel terrein won in het zakelijke deel van de markt. Dat blijkt uit cijfers van Bovag, Rai Vereniging en RDC/Centraal Bureau Mobiliteit Informatie.

In de particuliere markt was het afgelopen jaar 88 procent van de nieuwe auto’s een benzinevoertuig. Daarmee is de stijging van benzine uit de twee voorgaande jaren doorgezet. In 2011 kon namelijk ’slechts’ 79 procent van de nieuwe auto’s op Euro 95 rijden (bekijk grafiek I onderaan dit artikel voor de exacte verkooppercentages van de afgelopen acht jaar in de particuliere markt).

Waar de stijging van nieuwe benzinevoertuigen in de particuliere markt de laatste jaren vooral ten koste ging van dieselauto’s, daalde in 2014 juist het elektrische segment: van zeven naar vier procent.

Zakelijk

In de zakelijke markt voor nieuwe personenauto’s is sinds 2012 juist diesel dominant. Ook in het afgelopen jaar was dit het geval. Zo reed 51 procent van de nieuwe auto’s op diesel, terwijl het aandeel benzinevoertuigen bleef steken op 35 procent (bekijk grafiek II onderaan dit artikel voor de exacte verkooppercentages van de afgelopen acht jaar in de zakelijke markt).

Ook hier moesten auto’s met stekker terrein prijsgeven. Was in 2013 nog achttien procent van de nieuwe zakelijke auto’s een semi- of volledig elektrisch voertuig. In het afgelopen jaar liep dat percentage terug naar twaalf procent.

Belangrijke oorzaak van het veranderde koopgedrag zijn de gewijzigde fiscale maatregelen voor auto’s met stekker. Zo veranderde de bijtelling voor elektrische voertuigen begin vorig jaar, waardoor de verkoophausse van stekkerauto’s van eind 2013 geen gevolg kreeg. Die verkooppiek ging toen ten koste van diesel en lpg.

Hybride

Voor degenen die kiezen voor auto’s met stekker blijft de hybride variant veruit het populairste. Alleen in de zakelijke markt wisten de volledig elektrische voertuigen enig marktaandeel te veroveren vorig jaar. Ongeveer 1 procent van de nieuwe auto’s kan uitsluitend op elektriciteit rijden.

De toenames van voertuigen op traditionele brandstoffen zijn relatief. Het absolute aantal nieuwe auto’s daalde vorig jaar, met bijna zeven procent. In het afgelopen jaar werden 387.835 stuks verkocht tegenover 416.674 het jaar ervoor. Het totale wagenpark voor personenauto’s in Nederland steeg vorig jaar wél, naar een recordhoogte van bijna 8,2 miljoen voertuigen.

Cijfers over het vrachtwagensegment zijn niet gepubliceerd. Ook informatie over personenauto’s op andere brandstoffen en energiedragers, zoals lpg, cng en waterstof zijn niet bekendgemaakt. Al zal het aandeel waterstof ongetwijfeld minimaal zijn. Dergelijke voertuigen zijn nog nauwelijks beschikbaar voor het grote publiek.

Lpg-auto

Lpg-auto’s zijn dat wel, maar vinden desondanks hun weg naar de klant maar mondjesmaat. In het najaar maakten cijfers van brancheorganisatie Bovag al duidelijk dat het aantal voertuigen op lpg fors afneemt. In de eerste tien maanden van 2014 daalde het aantal, van 191.000 in januari naar 173.000 eind oktober. Dat is een daling van bijna tien procent.

Belangrijkste oorzaak voor de afname is een wijziging van de regels voor oldtimers. Veel van deze voertuigen hadden een lpg-tank, maar bestuurders besloten deze eruit te laten halen. Op die manier hoeven ze minder wegenbelasting te betalen. Ook de forse accijns op lpg doet een duit in het zakje.

Tom van Gurp

Lees ook: Diesel en lpg verliezen terrein door opkomst van hybrides

Grafiek I (de afkorting FEV staat voor volledig elektrisch voertuig):

Grafiek II (de afkorting FEV staat voor volledig elektrisch voertuig):

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.