Europa dwingt Argos om brandstof Blue One ’vuiler’ te maken

Brandstofleverancier Argos moet sinds begin dit jaar het ethanolpercentage in de brandstof Blue One 95 terugschroeven. Vóór de jaarwisseling mocht nog vijftien procent ethanol worden toegevoegd. Europese regels staan echter sinds 1 januari een percentage van maximaal tien procent toe. Daarom is sinds begin dit jaar vijf procent minder ethanol verwerkt in Blue One, waardoor de brandstof minder milieuvriendelijk is geworden.

Het Rotterdamse Argos heeft het product in november 2012 op de markt gebracht, als duurzaam alternatief voor reguliere benzine. Met vijftien procent ethanol stootte het product elf procent minder CO2 uit dan volledig fossiele Euro 95. De nieuwe variant met tien procent bijmenging is weliswaar nog steeds schoner, maar stoot nu slechts zeven procent minder uit. Opvallend, omdat overheidsregels meestal duurzaamheid proberen te bevorderen. Voor Blue One geldt echter het omgekeerde.

Duurder

De nieuwe Europese regels hebben ook gevolgen voor de prijs. De brandstof is ongeveer twee cent per liter duurder om te maken, maar kreeg tot 31 december een accijnskorting van vier cent. Daardoor stond de adviesprijs van een liter Blue One standaard twee cent onder die van Euro 95.

Nu het ethanolpercentage noodgedwongen is verlaagd, is de accijnskorting vervallen. Daardoor wordt de brandstof nu hetzelfde belast als reguliere benzine. Argos heeft er voor gekozen om de adviesprijs toch één cent onder die van Euro 95 te houden. ”Uit commercieel oogpunt”, laat een woordvoerder weten. “Daardoor kan de kostprijs hoger zijn dan de verkoopprijs.”

Tankstations

Het product is te koop bij zo’n 180 tankstations in Nederland. Niet alleen bij Argos-locaties, maar ook bij stations van onder andere SO Retail, BrandOil en Haan. Autorijders maken er volop gebruik van. Volgens het Rotterdamse bedrijf vinden er zo’n vijfduizend tankbeurten per dag plaats. Of de verkoop daalt, nu het voordeel ten opzichte van benzine kleiner is geworden, kan Argos niet meedelen.

”Daarvoor is het nog te vroeg”, aldus de zegsman. ”Maar over het algemeen worden de volumes sterk beïnvloed door de productprijs. Een verlaging van het financiële voordeel ten opzichte van Euro 95 heeft ongetwijfeld invloed op de verkoop.”

Europa

Een woordvoerder van de Europese Unie geeft aan dat vijftien procent ethanol inderdaad niet meer is toegestaan. ”Het maximum van tien procent is ingevoerd vanwege milieu-aspecten, toepasbaarheid in voertuigen en vanwege harmonisatie van de verschillende nationale markten van lidstaten.”

Momenteel vindt Europees onderzoek plaats naar de mogelijkheden om in de toekomst hogere bijmengpercentages toe te staan. Aan de hand van de resultaten van dit onderzoek wordt bepaald of de regels kunnen worden aangepast.

SO Retail

SO Retail is één van de brandstofhandelaren die Blue One verkoopt, op diverse AVIA-stations. Zij hebben besloten om het product ook in zijn nieuwe vorm te blijven aanbieden. ”Het succes van Blue One is indrukwekkend”, zegt algemeen directeur Jacco Schouten. ”Op een goede dag kan het 20 tot 25 procent van je benzine-omzet zijn.”

”Het is afwachten hoe de consument gaat reageren. Het is namelijk niet geheel duidelijk waarom klanten Blue One kopen. Is dat vanwege het milieu-aspect of puur vanwege het financiële voordeel? Wel krijgen we op diverse stations opmerkingen van klanten over het feit dat de prijs is veranderd.” Wat de definitieve prijsstelling wordt, heeft Schouten nog niet bepaald.

BrandOil

BrandOil heeft ook besloten om het product in het assortiment te houden. Onder andere bij de nieuwe vestiging in Zutphen biedt de Gelderse brandstofhandelaar het aan. ”We willen het goedkoper houden dan normale benzine. Daarom ligt de pompprijs standaard één cent lager. Dit we op die manier marge inleveren, accepteren we”, vertelt mede-eigenaar Arjen Sietsma.

Producent Argos heeft goede hoop dat in de toekomst hogere percentages ethanol weer worden toegestaan. Om de CO2-uitstoot terug te brengen, is het verhogen van het aandeel biobrandstoffen in benzine en diesel onvermijdelijk volgens het bedrijf.

Benzine

”In Europa wordt gesproken over het toelaten van mengsels tot 25 procent. Met onze marktintroductie laten wij zien dat het in praktijk goed werkt en dat kan helpen om de introductie van nieuwe regelgeving te versnellen.” Op dit moment is het echter nog niet zover, al zijn mengsels van benzine met dertig procent of meer ethanol wél toegestaan.

Tom van Gurp

Lees ook: Biobrandstoffen zijn onmisbaar bij behalen van duurzame doelen

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Europa dwingt Argos om brandstof Blue One ’vuiler’ te maken | TankPro.nl

Europa dwingt Argos om brandstof Blue One ’vuiler’ te maken

Brandstofleverancier Argos moet sinds begin dit jaar het ethanolpercentage in de brandstof Blue One 95 terugschroeven. Vóór de jaarwisseling mocht nog vijftien procent ethanol worden toegevoegd. Europese regels staan echter sinds 1 januari een percentage van maximaal tien procent toe. Daarom is sinds begin dit jaar vijf procent minder ethanol verwerkt in Blue One, waardoor de brandstof minder milieuvriendelijk is geworden.

Het Rotterdamse Argos heeft het product in november 2012 op de markt gebracht, als duurzaam alternatief voor reguliere benzine. Met vijftien procent ethanol stootte het product elf procent minder CO2 uit dan volledig fossiele Euro 95. De nieuwe variant met tien procent bijmenging is weliswaar nog steeds schoner, maar stoot nu slechts zeven procent minder uit. Opvallend, omdat overheidsregels meestal duurzaamheid proberen te bevorderen. Voor Blue One geldt echter het omgekeerde.

Duurder

De nieuwe Europese regels hebben ook gevolgen voor de prijs. De brandstof is ongeveer twee cent per liter duurder om te maken, maar kreeg tot 31 december een accijnskorting van vier cent. Daardoor stond de adviesprijs van een liter Blue One standaard twee cent onder die van Euro 95.

Nu het ethanolpercentage noodgedwongen is verlaagd, is de accijnskorting vervallen. Daardoor wordt de brandstof nu hetzelfde belast als reguliere benzine. Argos heeft er voor gekozen om de adviesprijs toch één cent onder die van Euro 95 te houden. ”Uit commercieel oogpunt”, laat een woordvoerder weten. “Daardoor kan de kostprijs hoger zijn dan de verkoopprijs.”

Tankstations

Het product is te koop bij zo’n 180 tankstations in Nederland. Niet alleen bij Argos-locaties, maar ook bij stations van onder andere SO Retail, BrandOil en Haan. Autorijders maken er volop gebruik van. Volgens het Rotterdamse bedrijf vinden er zo’n vijfduizend tankbeurten per dag plaats. Of de verkoop daalt, nu het voordeel ten opzichte van benzine kleiner is geworden, kan Argos niet meedelen.

”Daarvoor is het nog te vroeg”, aldus de zegsman. ”Maar over het algemeen worden de volumes sterk beïnvloed door de productprijs. Een verlaging van het financiële voordeel ten opzichte van Euro 95 heeft ongetwijfeld invloed op de verkoop.”

Europa

Een woordvoerder van de Europese Unie geeft aan dat vijftien procent ethanol inderdaad niet meer is toegestaan. ”Het maximum van tien procent is ingevoerd vanwege milieu-aspecten, toepasbaarheid in voertuigen en vanwege harmonisatie van de verschillende nationale markten van lidstaten.”

Momenteel vindt Europees onderzoek plaats naar de mogelijkheden om in de toekomst hogere bijmengpercentages toe te staan. Aan de hand van de resultaten van dit onderzoek wordt bepaald of de regels kunnen worden aangepast.

SO Retail

SO Retail is één van de brandstofhandelaren die Blue One verkoopt, op diverse AVIA-stations. Zij hebben besloten om het product ook in zijn nieuwe vorm te blijven aanbieden. ”Het succes van Blue One is indrukwekkend”, zegt algemeen directeur Jacco Schouten. ”Op een goede dag kan het 20 tot 25 procent van je benzine-omzet zijn.”

”Het is afwachten hoe de consument gaat reageren. Het is namelijk niet geheel duidelijk waarom klanten Blue One kopen. Is dat vanwege het milieu-aspect of puur vanwege het financiële voordeel? Wel krijgen we op diverse stations opmerkingen van klanten over het feit dat de prijs is veranderd.” Wat de definitieve prijsstelling wordt, heeft Schouten nog niet bepaald.

BrandOil

BrandOil heeft ook besloten om het product in het assortiment te houden. Onder andere bij de nieuwe vestiging in Zutphen biedt de Gelderse brandstofhandelaar het aan. ”We willen het goedkoper houden dan normale benzine. Daarom ligt de pompprijs standaard één cent lager. Dit we op die manier marge inleveren, accepteren we”, vertelt mede-eigenaar Arjen Sietsma.

Producent Argos heeft goede hoop dat in de toekomst hogere percentages ethanol weer worden toegestaan. Om de CO2-uitstoot terug te brengen, is het verhogen van het aandeel biobrandstoffen in benzine en diesel onvermijdelijk volgens het bedrijf.

Benzine

”In Europa wordt gesproken over het toelaten van mengsels tot 25 procent. Met onze marktintroductie laten wij zien dat het in praktijk goed werkt en dat kan helpen om de introductie van nieuwe regelgeving te versnellen.” Op dit moment is het echter nog niet zover, al zijn mengsels van benzine met dertig procent of meer ethanol wél toegestaan.

Tom van Gurp

Lees ook: Biobrandstoffen zijn onmisbaar bij behalen van duurzame doelen

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.