Pomphouders sturen brief naar Tweede Kamer met gevolgen accijnsverhoging

Ruim zestig arbeidsplaatsen verdwenen, vijftien grensstations gesloten en vele vestigingen die op omvallen staan. Dat zijn de treurige cijfers van de verliezen bij tankstations aan de grens, blijkt uit een heel voorzichtige inventarisatie van de Limburgse pomphouders Roger Smeets en Lisenka van Oppen. De werkelijke verliezen zijn ongetwijfeld veel hoger. Smeets van Van Oppen stuurden dit overzicht naar Tweede Kamerleden met het verzoek iets aan de nijpende situatie te doen.

Vooral in Limburg zijn de problemen enorm. Tientallen arbeidsplaatsen gingen al verloren bij stations in onder andere Heerlen, Maastricht, Kerkrade, Venlo en Weert. Ook in diverse dorpen werden forse verliezen genoteerd en sloten vestigingen de deuren, met alle gevolgen van dien voor de werkgelegenheid.

Crisis

Maar ook elders in het land, bijvoorbeeld in de Achterhoek of Groningen, slaat de accijnscrisis hard om zich heen. Een willekeurige greep uit de genoteerde verliezen:

  • sluiting van een station in Winterswijk, drie arbeidsplaatsen weg
  • sluiting van enkele stations in Aalten, acht arbeidsplaatsen weg
  • stations in onder meer Gelderland en Groningen omgebouwd naar onbemand, met alle gevolgen van dien voor de werkgelegenheid

Zelfs diverse onbemande stations konden hun kop niet langer boven water houden en moesten hun activiteiten beëindigen. Als er niet snel iets veranderd, zullen velen hun voorbeeld moeten volgen.

Dieselverkoop

Dat er snel iets veranderd, lijkt niet waarschijnlijk. Het kabinet is van mening dat het allemaal wel meevalt. Ook al bleek vorige week uit CBS-cijfers dat de verkoop van diesel en lpg in het derde kwartaal historisch laag was. In juli, augustus en september van dit jaar werd ruim elf procent minder diesel verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Bij lpg ging het zelfs om dertig procent verlies.

Dat het belastingbeleid van het kabinet daar mede schuldig aan is, lijdt geen twijfel. Sinds de verhoging van de diesel en lpg-accijnzen begin dit jaar daalt het aantal verkochte liters veel harder dan daarvoor. Bovendien blijkt dat in België en Duitsland de dieselverkoop juist toeneemt.

Lees ook: Dieselverkoop in derde kwartaal op laagste niveau sinds 2000

Auteur: Tom van Gurp

2 reacties op “Pomphouders sturen brief naar Tweede Kamer met gevolgen accijnsverhoging”

Nandor Trumpi|02.12.14|10:56

de staatssecretaris heet niet voor niets (k)wiebes

Peter Sallaerts|04.12.14|10:32

Nu Samson van de PvdA zo in ‘paniek’is en vreest voor de komende verkiezingen kan hij eindelijk iets aan het verhogen van zijn populariteit doen. Gewoon accijnsen op brandstoffen en tabak verlagen waardoor de staat uiteindelijk meer geld gaat binnenhalen!
De ‘A ” bij PvdA staat volgens mij voor ‘arbeid’. Door het bovenstaande te doen is er behoud van arbeid bij alle grensstreek ondernemers; wat willen we nog meer?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Pomphouders sturen brief naar Tweede Kamer met gevolgen accijnsverhoging | TankPro.nl

Pomphouders sturen brief naar Tweede Kamer met gevolgen accijnsverhoging

Ruim zestig arbeidsplaatsen verdwenen, vijftien grensstations gesloten en vele vestigingen die op omvallen staan. Dat zijn de treurige cijfers van de verliezen bij tankstations aan de grens, blijkt uit een heel voorzichtige inventarisatie van de Limburgse pomphouders Roger Smeets en Lisenka van Oppen. De werkelijke verliezen zijn ongetwijfeld veel hoger. Smeets van Van Oppen stuurden dit overzicht naar Tweede Kamerleden met het verzoek iets aan de nijpende situatie te doen.

Vooral in Limburg zijn de problemen enorm. Tientallen arbeidsplaatsen gingen al verloren bij stations in onder andere Heerlen, Maastricht, Kerkrade, Venlo en Weert. Ook in diverse dorpen werden forse verliezen genoteerd en sloten vestigingen de deuren, met alle gevolgen van dien voor de werkgelegenheid.

Crisis

Maar ook elders in het land, bijvoorbeeld in de Achterhoek of Groningen, slaat de accijnscrisis hard om zich heen. Een willekeurige greep uit de genoteerde verliezen:

  • sluiting van een station in Winterswijk, drie arbeidsplaatsen weg
  • sluiting van enkele stations in Aalten, acht arbeidsplaatsen weg
  • stations in onder meer Gelderland en Groningen omgebouwd naar onbemand, met alle gevolgen van dien voor de werkgelegenheid

Zelfs diverse onbemande stations konden hun kop niet langer boven water houden en moesten hun activiteiten beëindigen. Als er niet snel iets veranderd, zullen velen hun voorbeeld moeten volgen.

Dieselverkoop

Dat er snel iets veranderd, lijkt niet waarschijnlijk. Het kabinet is van mening dat het allemaal wel meevalt. Ook al bleek vorige week uit CBS-cijfers dat de verkoop van diesel en lpg in het derde kwartaal historisch laag was. In juli, augustus en september van dit jaar werd ruim elf procent minder diesel verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Bij lpg ging het zelfs om dertig procent verlies.

Dat het belastingbeleid van het kabinet daar mede schuldig aan is, lijdt geen twijfel. Sinds de verhoging van de diesel en lpg-accijnzen begin dit jaar daalt het aantal verkochte liters veel harder dan daarvoor. Bovendien blijkt dat in België en Duitsland de dieselverkoop juist toeneemt.

Lees ook: Dieselverkoop in derde kwartaal op laagste niveau sinds 2000

Auteur: Tom van Gurp

2 reacties op “Pomphouders sturen brief naar Tweede Kamer met gevolgen accijnsverhoging”

Nandor Trumpi|02.12.14|10:56

de staatssecretaris heet niet voor niets (k)wiebes

Peter Sallaerts|04.12.14|10:32

Nu Samson van de PvdA zo in ‘paniek’is en vreest voor de komende verkiezingen kan hij eindelijk iets aan het verhogen van zijn populariteit doen. Gewoon accijnsen op brandstoffen en tabak verlagen waardoor de staat uiteindelijk meer geld gaat binnenhalen!
De ‘A ” bij PvdA staat volgens mij voor ‘arbeid’. Door het bovenstaande te doen is er behoud van arbeid bij alle grensstreek ondernemers; wat willen we nog meer?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.