Nieuw merk Peut wil op termijn netwerk van honderd stations

Het nieuwe tankstation-merk Peut van coöperatie De Vrije Pomp wil in de toekomst een netwerk optuigen van zo’n honderd stations. ”Hoe meer, hoe beter”, zegt Martijn van der Kolk, één van de initiatiefnemers. Het eerste station is vorige week vrijdag opengegaan in Moordrecht. Ondernemer Pieter van Gennep kleurde zijn vestiging de afgelopen weken om naar het nieuwe merk, met als pay-off ’Anders denken, anders tanken’. Tegelijkertijd werd een eigen brandstofkaart voor zowel lokale als nationale klanten en een eigen lijn Peut-motorolie gepresenteerd.

Het vernieuwde station moet dus op termijn onderdeel uitmaken van een landelijk netwerk. Dat kan nog wel even duren. De komende maanden worden drie locaties omgekleurd naar de groen-wit-zwarte signing. Hoeveel stations daarna volgen is nog onduidelijk (zie foto’s onderaan dit artikel voor een impressie van het station).

Oliemaatschappij

De organisatie achter het nieuwe merk, brandstofcoöperatie De Vrije Pomp (DVP), heeft momenteel zo’n 75 leden. Zij hebben samen ongeveer honderd stations. Deze krijgen beslist niet allemaal Peut op de luifel. Een aantal van hen blijft namelijk het merk voeren van een grote oliemaatschappij en gebruikt DVP alleen om op gunstigere voorwaarden brandstof te kunnen inkopen en samen te werken via de eigen brandstofkaart.

Voor het inkopen sloot De Vrije Pomp vorige maand een contract met Argos voor één jaar. Daarbij zijn de door Beta gehanteerde vier Gouden Regels van toepassing: een korte opzegtermijn, een langere betalingstermijn voor ondernemers, levering van brandstof op vijftien graden en inkopen op basis van wereldmarktprijs in plaats van het gewraakte Adviesprijs-min-systeem.

Ondernemer

Van Gennep is trots op de stap die hij heeft gezet en wil het Peut-merk gebruiken om zich te onderscheiden van de concurrenten in de regio. ”Wij staan dichtbij de buurt en onze familie heeft al 130 jaar een bedrijf in Moordrecht. We willen eigenwijs ons eigen ding doen.” Bij zijn oude formule BP had de Zuid-Hollandse ondernemer niet het gevoel dat er ruimte was voor lokale acties.

”Maar nu heb ik wél een eigen actie kunnen opzetten: Tank en Schenk. Bij iedere tankbeurt kan een klant één cent schenken aan een goed doel of een lokale vereniging, bijvoorbeeld een sportclub. Bij Freebees spaar je voor jezelf. Wij wilden een actie waarbij je kunt sparen voor een ander. Zo kan ik mijn station op de kaart zetten.”

Brandstof

Peut is een oud-Hollandse term voor brandstof en is afgeleid van het woord petroleum. Het merk en de bijbehorende signing heeft DVP samen ontwikkeld met aangesloten leden en reclamebureau Bureau Aan Zee uit Noordwijk.

De kleurstelling is hoofdzakelijk zwart, met de naam Peut in sierlijke, witte letters. De naam van de ondernemer staat op de luifel, in het groen. Van Gennep heeft ervoor gekozen om de naam en de kleuren ook terug te laten komen in zijn shop en zijn carwash.

Tankstation

”We wilden een merk dat een beetje rebels is, lef uitstraalt, ondernemend is, maar ook nuchter en Hollands. Dat is Peut geworden”, legt Van der Kolk uit. Het is geen complete tankstation-formule. Voor de shop en de carwash zijn geen richtlijnen opgesteld en het prijsbeleid wordt niet opgelegd. Ondernemers mogen dat zelf invullen. De Vrije Pomp wil ervoor waken dat het ene stelsel van verplichtingen plaatsmaakt voor het andere.

”We willen bijvoorbeeld geen prijsvechtersformule zijn. De ondernemer kan dat zelf bepalen. Als hij lage prijzen wil hanteren, dan kan dat. Door de gunstige inkoopvoorwaarden heeft een ondernemer die ruimte. Maar als een Peut-pomphouder liever wat hogere prijzen wil hanteren, kan dat ook.”

Prijzen

Dat in de toekomst mogelijk grote verschillen ontstaan tussen de prijzen bij de verschillende Peut-stations, ziet Van der Kolk niet als een probleem. De nieuwe formule moet vooral een synoniem worden voor lokaal ondernemerschap. Pomphouders bepalen zelf welke prijsstrategie ze hanteren.

Bij de officiële opening vorige week vroeg Van Gennep 1,569 euro voor een liter benzine. Een liter diesel of lpg kostte respectievelijk 1,299 euro en 0,649 euro. De adviesprijzen van Van Gennep’s oude maatschappij BP waren op die dag 1,719 (benzine), 1,439 (diesel) en 0.859 (lpg).

Locaties

Acties vanuit het Peut-merk staan momenteel niet op stapel. Voor de toekomst is dit echter wel een optie. ”Eerst moet het aantal locaties verder worden uitgebreid”, legt Van der Kolk uit. ”Bovendien hoeft een actie ook niet altijd vanuit het merk worden georganiseerd. Als één ondernemer een leuke actie heeft bedacht, kunnen de anderen dat overnemen.”

Tom van Gurp

Lees ook: De Vrije Pomp sluit eerste brandstofcontract met Argos

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

 
 
 
 
 

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuw merk Peut wil op termijn netwerk van honderd stations | TankPro.nl

Nieuw merk Peut wil op termijn netwerk van honderd stations

Het nieuwe tankstation-merk Peut van coöperatie De Vrije Pomp wil in de toekomst een netwerk optuigen van zo’n honderd stations. ”Hoe meer, hoe beter”, zegt Martijn van der Kolk, één van de initiatiefnemers. Het eerste station is vorige week vrijdag opengegaan in Moordrecht. Ondernemer Pieter van Gennep kleurde zijn vestiging de afgelopen weken om naar het nieuwe merk, met als pay-off ’Anders denken, anders tanken’. Tegelijkertijd werd een eigen brandstofkaart voor zowel lokale als nationale klanten en een eigen lijn Peut-motorolie gepresenteerd.

Het vernieuwde station moet dus op termijn onderdeel uitmaken van een landelijk netwerk. Dat kan nog wel even duren. De komende maanden worden drie locaties omgekleurd naar de groen-wit-zwarte signing. Hoeveel stations daarna volgen is nog onduidelijk (zie foto’s onderaan dit artikel voor een impressie van het station).

Oliemaatschappij

De organisatie achter het nieuwe merk, brandstofcoöperatie De Vrije Pomp (DVP), heeft momenteel zo’n 75 leden. Zij hebben samen ongeveer honderd stations. Deze krijgen beslist niet allemaal Peut op de luifel. Een aantal van hen blijft namelijk het merk voeren van een grote oliemaatschappij en gebruikt DVP alleen om op gunstigere voorwaarden brandstof te kunnen inkopen en samen te werken via de eigen brandstofkaart.

Voor het inkopen sloot De Vrije Pomp vorige maand een contract met Argos voor één jaar. Daarbij zijn de door Beta gehanteerde vier Gouden Regels van toepassing: een korte opzegtermijn, een langere betalingstermijn voor ondernemers, levering van brandstof op vijftien graden en inkopen op basis van wereldmarktprijs in plaats van het gewraakte Adviesprijs-min-systeem.

Ondernemer

Van Gennep is trots op de stap die hij heeft gezet en wil het Peut-merk gebruiken om zich te onderscheiden van de concurrenten in de regio. ”Wij staan dichtbij de buurt en onze familie heeft al 130 jaar een bedrijf in Moordrecht. We willen eigenwijs ons eigen ding doen.” Bij zijn oude formule BP had de Zuid-Hollandse ondernemer niet het gevoel dat er ruimte was voor lokale acties.

”Maar nu heb ik wél een eigen actie kunnen opzetten: Tank en Schenk. Bij iedere tankbeurt kan een klant één cent schenken aan een goed doel of een lokale vereniging, bijvoorbeeld een sportclub. Bij Freebees spaar je voor jezelf. Wij wilden een actie waarbij je kunt sparen voor een ander. Zo kan ik mijn station op de kaart zetten.”

Brandstof

Peut is een oud-Hollandse term voor brandstof en is afgeleid van het woord petroleum. Het merk en de bijbehorende signing heeft DVP samen ontwikkeld met aangesloten leden en reclamebureau Bureau Aan Zee uit Noordwijk.

De kleurstelling is hoofdzakelijk zwart, met de naam Peut in sierlijke, witte letters. De naam van de ondernemer staat op de luifel, in het groen. Van Gennep heeft ervoor gekozen om de naam en de kleuren ook terug te laten komen in zijn shop en zijn carwash.

Tankstation

”We wilden een merk dat een beetje rebels is, lef uitstraalt, ondernemend is, maar ook nuchter en Hollands. Dat is Peut geworden”, legt Van der Kolk uit. Het is geen complete tankstation-formule. Voor de shop en de carwash zijn geen richtlijnen opgesteld en het prijsbeleid wordt niet opgelegd. Ondernemers mogen dat zelf invullen. De Vrije Pomp wil ervoor waken dat het ene stelsel van verplichtingen plaatsmaakt voor het andere.

”We willen bijvoorbeeld geen prijsvechtersformule zijn. De ondernemer kan dat zelf bepalen. Als hij lage prijzen wil hanteren, dan kan dat. Door de gunstige inkoopvoorwaarden heeft een ondernemer die ruimte. Maar als een Peut-pomphouder liever wat hogere prijzen wil hanteren, kan dat ook.”

Prijzen

Dat in de toekomst mogelijk grote verschillen ontstaan tussen de prijzen bij de verschillende Peut-stations, ziet Van der Kolk niet als een probleem. De nieuwe formule moet vooral een synoniem worden voor lokaal ondernemerschap. Pomphouders bepalen zelf welke prijsstrategie ze hanteren.

Bij de officiële opening vorige week vroeg Van Gennep 1,569 euro voor een liter benzine. Een liter diesel of lpg kostte respectievelijk 1,299 euro en 0,649 euro. De adviesprijzen van Van Gennep’s oude maatschappij BP waren op die dag 1,719 (benzine), 1,439 (diesel) en 0.859 (lpg).

Locaties

Acties vanuit het Peut-merk staan momenteel niet op stapel. Voor de toekomst is dit echter wel een optie. ”Eerst moet het aantal locaties verder worden uitgebreid”, legt Van der Kolk uit. ”Bovendien hoeft een actie ook niet altijd vanuit het merk worden georganiseerd. Als één ondernemer een leuke actie heeft bedacht, kunnen de anderen dat overnemen.”

Tom van Gurp

Lees ook: De Vrije Pomp sluit eerste brandstofcontract met Argos

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.