LNG tankstation Ballast Nedam

’Alternatieve brandstof LNG staat op punt van doorbreken’

Volgens directeur Erik Kemink van CNG Net en LNG24 zal vloeibaar aardgas op korte termijn terrein winnen. ”De brandstof staat op het punt van doorbreken”, aldus de topman. Vooral voor ondernemers met trucklocaties is het interessant om nu te investeren in mogelijkheden om het vloeibare aardgas (LNG) te kunnen aanbieden.

LNG is vooral bedoeld voor het zwaardere wegverkeer. Voor die categorie is het een goed alternatief voor het vervuilende diesel. Niet toevallig heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu het gas aangemerkt als een belangrijke pijler voor het verduurzamen van de transportsector.

Pomphouders

Momenteel zijn er nog niet zoveel LNG-stations. Maar Kemink verwacht dat dat op korte termijn wel gaat veranderen. Voor pomphouders ziet hij zeker een belangrijke rol weggelegd. ”Als je een tankstation voor vrachtwagens hebt, kan het zeker rendabel zijn om een gedeelte beschikbaar te stellen voor LNG.”

Voor personenauto’s is het vloeibare aardgas minder interessant. CNG Net zet voor die vorm van wegverkeer in op aardgas onder druk (CNG). De kaap van honderd openbare stations is inmiddels ruimschoots gepasseerd. Ongeveer zestig locaties zijn in handen van CNG Net. Het merendeel is gerealiseerd op het terrein van reguliere tankstations.

Aardgas

”Het aardgas onder druk is nog geen mainstream, maar er is wel een toename van gebruikers en van tanklocaties”, merkt Kemink. ”Voor tankstation-ondernemers is het een makkelijke investering. CNG Net en LNG24 realiseren namelijk voor eigen rekening en risico in LNG- en CNG-locaties. Het merendeel van de vulpunten staat ook op het terrein van ondernemers.”

Kemink gelooft dat er in de toekomst niet één brandstof of energiedrager leidend wordt in het wegverkeer, maar dat er een mix komt van traditionele en alternatieve brandstoffen en energiedragers. ”Voor elke variant is een markt. Ook voor bijvoorbeeld waterstof en elektriciteit. Die kunnen prima naast elkaar bestaan.”

Waterstof

Wat betreft waterstof is het nog wel te vroeg voor pomphouders om te investeren. ”Dat moet je alleen maar doen als je een vaste klant hebt, bijvoorbeeld een transporteur of afvalverwerker. Dan kan het nu al interessant zijn. Anders is het beter om nog even te wachten. De komende vijf jaar verwacht ik nog geen grootschalige uitrol van waterstof-vulpunten.”

Erik Kemink is één van de sprekers op het Nationaal Tankstation Congres op 11 november 2014 in Maarssen. Daar geven diverse topsprekers hun visie op de brandstofmix van de toekomst en welke rol tankstations daarin kunnen spelen. Exploitanten, brandstofhandelaren en oliemaatschappijen krijgen korting op de toegangsprijs. Zij betalen slechts 99 euro voor dit interessante en interactieve congres.

Bekijk het complete congresprogramma via: www.tankpro.nl/tankstation-vakbeurs-2014/congres/
Schrijf je nu in via: www.tankpro.nl/tankstation-vakbeurs-2014/registratie/

Tom van Gurp

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

’Alternatieve brandstof LNG staat op punt van doorbreken’ | TankPro.nl
LNG tankstation Ballast Nedam

’Alternatieve brandstof LNG staat op punt van doorbreken’

Volgens directeur Erik Kemink van CNG Net en LNG24 zal vloeibaar aardgas op korte termijn terrein winnen. ”De brandstof staat op het punt van doorbreken”, aldus de topman. Vooral voor ondernemers met trucklocaties is het interessant om nu te investeren in mogelijkheden om het vloeibare aardgas (LNG) te kunnen aanbieden.

LNG is vooral bedoeld voor het zwaardere wegverkeer. Voor die categorie is het een goed alternatief voor het vervuilende diesel. Niet toevallig heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu het gas aangemerkt als een belangrijke pijler voor het verduurzamen van de transportsector.

Pomphouders

Momenteel zijn er nog niet zoveel LNG-stations. Maar Kemink verwacht dat dat op korte termijn wel gaat veranderen. Voor pomphouders ziet hij zeker een belangrijke rol weggelegd. ”Als je een tankstation voor vrachtwagens hebt, kan het zeker rendabel zijn om een gedeelte beschikbaar te stellen voor LNG.”

Voor personenauto’s is het vloeibare aardgas minder interessant. CNG Net zet voor die vorm van wegverkeer in op aardgas onder druk (CNG). De kaap van honderd openbare stations is inmiddels ruimschoots gepasseerd. Ongeveer zestig locaties zijn in handen van CNG Net. Het merendeel is gerealiseerd op het terrein van reguliere tankstations.

Aardgas

”Het aardgas onder druk is nog geen mainstream, maar er is wel een toename van gebruikers en van tanklocaties”, merkt Kemink. ”Voor tankstation-ondernemers is het een makkelijke investering. CNG Net en LNG24 realiseren namelijk voor eigen rekening en risico in LNG- en CNG-locaties. Het merendeel van de vulpunten staat ook op het terrein van ondernemers.”

Kemink gelooft dat er in de toekomst niet één brandstof of energiedrager leidend wordt in het wegverkeer, maar dat er een mix komt van traditionele en alternatieve brandstoffen en energiedragers. ”Voor elke variant is een markt. Ook voor bijvoorbeeld waterstof en elektriciteit. Die kunnen prima naast elkaar bestaan.”

Waterstof

Wat betreft waterstof is het nog wel te vroeg voor pomphouders om te investeren. ”Dat moet je alleen maar doen als je een vaste klant hebt, bijvoorbeeld een transporteur of afvalverwerker. Dan kan het nu al interessant zijn. Anders is het beter om nog even te wachten. De komende vijf jaar verwacht ik nog geen grootschalige uitrol van waterstof-vulpunten.”

Erik Kemink is één van de sprekers op het Nationaal Tankstation Congres op 11 november 2014 in Maarssen. Daar geven diverse topsprekers hun visie op de brandstofmix van de toekomst en welke rol tankstations daarin kunnen spelen. Exploitanten, brandstofhandelaren en oliemaatschappijen krijgen korting op de toegangsprijs. Zij betalen slechts 99 euro voor dit interessante en interactieve congres.

Bekijk het complete congresprogramma via: www.tankpro.nl/tankstation-vakbeurs-2014/congres/
Schrijf je nu in via: www.tankpro.nl/tankstation-vakbeurs-2014/registratie/

Tom van Gurp

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.