Xximo-directeur: ’Laadpaal negeren is gemiste kans pomphouder’

Het exploiteren van een laadpaal was een prima kans geweest om de omzet van je tankstation te verhogen. Dat denkt directeur Patrick Bunnik van Xximo, aanbieder van mobiliteitspassen. ”Als mensen hun voertuig opladen, zijn ze gedurende langere tijd op je station. Dan kunnen ze mooi in de shop iets meenemen.”

Enkele tankstation-ondernemers hebben wel een laadpunt voor elektrische voertuigen, maar veel exploitanten lieten de laadpalen links liggen. Andere spelers, zoals onder meer The New Motion en Fastned, besloten wel om een netwerk van vulpunten voor elektrische auto’s aan te leggen. Voor pomphouders is dat een gemiste kans, denkt Bunnik, want de bestuurder van een auto met stekker blijft minimaal twintig minuten bij je station. Bovendien vormen elektrische voertuigen een groeimarkt.

Elektriciteit

Het rijden op elektriciteit neemt de laatste tijd namelijk flink toe. Zowel het aantal laadbeurten als de hoeveelheid energie per keer stijgt. “We zien deze trends duidelijk terug in onze cijfers. Wel merken we dat het gros van de laadbeurten thuis plaatsvindt.”

Vooral hybride-auto’s laden aan huis en tanken brandstof onderweg, merkt Bunnik. ”We zien dat 75 procent van de laadbeurten thuis wordt gedaan. De voertuigen die honderd procent elektrisch zijn, tanken wél als ze onderweg zijn. Maar die hebben ook geen andere keuze.”

Tanken

Xximo is een aanbieder van mobiliteitspassen waarmee gebruikers ook kunnen tanken. Niet alleen de traditionele brandstoffen, maar ook bijvoorbeeld cng, lng en laadbeurten kunnen worden afgerekend. Ook andere vormen van vervoer zoals OV en parkeren zijn met de pas mogelijk. Het bedrijf richt zich uitsluitend op zakelijke gebruikers, zoals vlooteigenaren en zzp’ers.

Momenteel kunnen de 45.000 klanten die de Xximo-pas gebruiken om te tanken, terecht bij ongeveer drieduizend Nederlandse stations. De kaartaanbieder heeft zowel contracten met individuele ondernemers als met grote formules, zoals onder meer Tango, Tinq, Texaco en Esso. Het bedrijf heeft de ambitie om dat aantal stations verder uit te breiden.

Shell

Bunnik hierover: ”Het is jammer voor onze kaarthouders dat wij Shell niet hebben kunnen overtuigen en dat zij hun dealers verbieden met ons samen te werken. Onze acceptatie-partners zijn daar natuurlijk wel blij mee; het zakelijk volume van Shell is groot en vindt nu een weg elders met behulp van onze apps.”

Bunnik ziet duidelijk dat onder zijn klanten de alternatieve brandstoffen en energiedragers, zoal elektriciteit, fors terrein winnen, gedreven door fiscale voordelen. Naast laadbeurten merkt hij bijvoorbeeld dat cng (aardgas onder druk) duidelijk groeit. “Consumenten die een auto kopen of leasen, informeren bij ons of ze met een Xximo-pas ook cng kunnen tanken. Ze nemen aardgasvarianten dus mee in hun afwegingen voor een nieuw voertuig.”

Brandstoffen

Toch ziet de directeur de opkomst van alternatieve brandstoffen niet als een bedreiging voor benzine en diesel op korte termijn. “Ik denk het reëel is om te verwachten dat de verkoop van traditionele brandstoffen gaat afnemen de komende jaren. Maar dat komt volgens mij vooral doordat auto’s steeds zuiniger worden. Elke keer als een oude auto wordt ingeruild voor een nieuwe, wordt het wagenpark in Nederland weer een beetje zuiniger. Daarom zie je al enkele jaren dat de brandstofverkopen dalen.”

Ook merkt Bunnik dat werkgevers steeds vaker een brandstofbudget of limiet op privé kilometers instellen voor hun werknemers. Veel personeelsleden reden in hybride voertuigen, terwijl ze gewoon uitsluitend benzine verbruikten. De hybrides zijn qua brandstofverbruik vaak minder efficiënt dan reguliere benzinevoertuigen.

Tankstations

“Wij hebben de tankstations ingedeeld naar prijsniveau en werkgevers kiezen welk niveau stations hun medewerkers kunnen gebruiken. Op die manier kan een werkgever de brandstofkosten drukken. Veel klanten zetten de A-categorie stations uit. Dat zijn locaties waar geen of weinig korting op de adviesprijs wordt gegeven. Dit betekent echter niet dat we snelweglocaties uitsluiten, want ook daar zijn vestigingen met aantrekkelijke tarieven.”

Xximo is momenteel actief in Nederland en België. Begin volgend jaar vindt uitbreiding plaats naar Duitsland. Ook Frankrijk staat op het programma. ”En we hebben inmiddels besloten om in twee andere landen ons product aan te bieden.” Welke landen dat zijn, houd Bunnik nog even voor zich.

Wie meer wil weten over de brandstoffenmix van de toekomst en welke kansen dit biedt voor tankstation-exploitanten kan zich inschrijven voor het Nationaal Tankstation Congres op 11 november in Maarssen. Bekijk het volledige congresprogramma via: https://www.tankpro.nl/tankstation-vakbeurs-2014/congres/

Tom van Gurp

Lees ook: Firezone start samenwerking met pasaanbieder Xximo

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Xximo-directeur: ’Laadpaal negeren is gemiste kans pomphouder’ | TankPro.nl

Xximo-directeur: ’Laadpaal negeren is gemiste kans pomphouder’

Het exploiteren van een laadpaal was een prima kans geweest om de omzet van je tankstation te verhogen. Dat denkt directeur Patrick Bunnik van Xximo, aanbieder van mobiliteitspassen. ”Als mensen hun voertuig opladen, zijn ze gedurende langere tijd op je station. Dan kunnen ze mooi in de shop iets meenemen.”

Enkele tankstation-ondernemers hebben wel een laadpunt voor elektrische voertuigen, maar veel exploitanten lieten de laadpalen links liggen. Andere spelers, zoals onder meer The New Motion en Fastned, besloten wel om een netwerk van vulpunten voor elektrische auto’s aan te leggen. Voor pomphouders is dat een gemiste kans, denkt Bunnik, want de bestuurder van een auto met stekker blijft minimaal twintig minuten bij je station. Bovendien vormen elektrische voertuigen een groeimarkt.

Elektriciteit

Het rijden op elektriciteit neemt de laatste tijd namelijk flink toe. Zowel het aantal laadbeurten als de hoeveelheid energie per keer stijgt. “We zien deze trends duidelijk terug in onze cijfers. Wel merken we dat het gros van de laadbeurten thuis plaatsvindt.”

Vooral hybride-auto’s laden aan huis en tanken brandstof onderweg, merkt Bunnik. ”We zien dat 75 procent van de laadbeurten thuis wordt gedaan. De voertuigen die honderd procent elektrisch zijn, tanken wél als ze onderweg zijn. Maar die hebben ook geen andere keuze.”

Tanken

Xximo is een aanbieder van mobiliteitspassen waarmee gebruikers ook kunnen tanken. Niet alleen de traditionele brandstoffen, maar ook bijvoorbeeld cng, lng en laadbeurten kunnen worden afgerekend. Ook andere vormen van vervoer zoals OV en parkeren zijn met de pas mogelijk. Het bedrijf richt zich uitsluitend op zakelijke gebruikers, zoals vlooteigenaren en zzp’ers.

Momenteel kunnen de 45.000 klanten die de Xximo-pas gebruiken om te tanken, terecht bij ongeveer drieduizend Nederlandse stations. De kaartaanbieder heeft zowel contracten met individuele ondernemers als met grote formules, zoals onder meer Tango, Tinq, Texaco en Esso. Het bedrijf heeft de ambitie om dat aantal stations verder uit te breiden.

Shell

Bunnik hierover: ”Het is jammer voor onze kaarthouders dat wij Shell niet hebben kunnen overtuigen en dat zij hun dealers verbieden met ons samen te werken. Onze acceptatie-partners zijn daar natuurlijk wel blij mee; het zakelijk volume van Shell is groot en vindt nu een weg elders met behulp van onze apps.”

Bunnik ziet duidelijk dat onder zijn klanten de alternatieve brandstoffen en energiedragers, zoal elektriciteit, fors terrein winnen, gedreven door fiscale voordelen. Naast laadbeurten merkt hij bijvoorbeeld dat cng (aardgas onder druk) duidelijk groeit. “Consumenten die een auto kopen of leasen, informeren bij ons of ze met een Xximo-pas ook cng kunnen tanken. Ze nemen aardgasvarianten dus mee in hun afwegingen voor een nieuw voertuig.”

Brandstoffen

Toch ziet de directeur de opkomst van alternatieve brandstoffen niet als een bedreiging voor benzine en diesel op korte termijn. “Ik denk het reëel is om te verwachten dat de verkoop van traditionele brandstoffen gaat afnemen de komende jaren. Maar dat komt volgens mij vooral doordat auto’s steeds zuiniger worden. Elke keer als een oude auto wordt ingeruild voor een nieuwe, wordt het wagenpark in Nederland weer een beetje zuiniger. Daarom zie je al enkele jaren dat de brandstofverkopen dalen.”

Ook merkt Bunnik dat werkgevers steeds vaker een brandstofbudget of limiet op privé kilometers instellen voor hun werknemers. Veel personeelsleden reden in hybride voertuigen, terwijl ze gewoon uitsluitend benzine verbruikten. De hybrides zijn qua brandstofverbruik vaak minder efficiënt dan reguliere benzinevoertuigen.

Tankstations

“Wij hebben de tankstations ingedeeld naar prijsniveau en werkgevers kiezen welk niveau stations hun medewerkers kunnen gebruiken. Op die manier kan een werkgever de brandstofkosten drukken. Veel klanten zetten de A-categorie stations uit. Dat zijn locaties waar geen of weinig korting op de adviesprijs wordt gegeven. Dit betekent echter niet dat we snelweglocaties uitsluiten, want ook daar zijn vestigingen met aantrekkelijke tarieven.”

Xximo is momenteel actief in Nederland en België. Begin volgend jaar vindt uitbreiding plaats naar Duitsland. Ook Frankrijk staat op het programma. ”En we hebben inmiddels besloten om in twee andere landen ons product aan te bieden.” Welke landen dat zijn, houd Bunnik nog even voor zich.

Wie meer wil weten over de brandstoffenmix van de toekomst en welke kansen dit biedt voor tankstation-exploitanten kan zich inschrijven voor het Nationaal Tankstation Congres op 11 november in Maarssen. Bekijk het volledige congresprogramma via: https://www.tankpro.nl/tankstation-vakbeurs-2014/congres/

Tom van Gurp

Lees ook: Firezone start samenwerking met pasaanbieder Xximo

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.