’Kabinet houdt dieselaccijns op hoog niveau in 2015’

Ondanks de protesten van pomphouders blijft de accijns op diesel ook volgend jaar torenhoog. Sterker nog, waarschijnlijk komen er één of enkele centen inflatiecorrectie bij, waar de btw dan nog bovenop komt. Tegelijkertijd is ook bekend geworden dat het kabinet het systeem van autobelastingen omgooit. Vervuilende auto’s worden zwaarder belast.

Dat schrijft de NOS op basis van bronnen in politiek Den Haag. De tankstationbranche hoopt al tijden dat de accijnzen op onder meer brandstoffen omlaag gaan. Vooral in de grensstreek wordt pijn geleden, doordat de prijzen van zowel tabak als brandstoffen een stuk lager zijn in het buitenland. Klanten trekken daarom de grens over om er te tanken en shopaankopen te doen, waardoor Nederlandse ondernemers tientallen procenten omzet zijn kwijtgeraakt.

Belasting

De verliezen lijken voorlopig niet minder te worden. Naast het in stand houden van de dieselheffing, zijn er voor zover bekend ook geen plannen om de belasting op benzine en lpg aan te passen. De accijnsverhoging op tabak van begin volgend jaar staat ook nog steeds op het programma. Net als de jaarlijkse inflatiecorrectie van accijnzen. Hoeveel deze bedraagt, is nog niet bekend.

Daarnaast werd bekend dat het kabinet gaat sleutelen aan het systeem van autobelastingen, zoals de bijtelling en de bpm. De huidige maatregelen zijn bedoeld om weggebruikers te stimuleren voor zuinigere auto’s te kiezen. In praktijk gebeurt dit nog maar mondjesmaat. Daarom gaan gebruikers van een vervuilende auto meer betalen, onder andere doordat Den Haag met minder bijtellingspercentages wil werken.

Prinsjesdag

Als de maatregelen daadwerkelijk worden ingevoerd, worden ze van kracht vanaf 2016. Hoe de plannen er precies uit komen te zien, wordt waarschijnlijk bekend op Prinsjesdag, op dinsdag 16 september.

Lees ook: Politieke druk op Wiebes neemt toe voor accijnsverlaging

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

’Kabinet houdt dieselaccijns op hoog niveau in 2015’ | TankPro.nl

’Kabinet houdt dieselaccijns op hoog niveau in 2015’

Ondanks de protesten van pomphouders blijft de accijns op diesel ook volgend jaar torenhoog. Sterker nog, waarschijnlijk komen er één of enkele centen inflatiecorrectie bij, waar de btw dan nog bovenop komt. Tegelijkertijd is ook bekend geworden dat het kabinet het systeem van autobelastingen omgooit. Vervuilende auto’s worden zwaarder belast.

Dat schrijft de NOS op basis van bronnen in politiek Den Haag. De tankstationbranche hoopt al tijden dat de accijnzen op onder meer brandstoffen omlaag gaan. Vooral in de grensstreek wordt pijn geleden, doordat de prijzen van zowel tabak als brandstoffen een stuk lager zijn in het buitenland. Klanten trekken daarom de grens over om er te tanken en shopaankopen te doen, waardoor Nederlandse ondernemers tientallen procenten omzet zijn kwijtgeraakt.

Belasting

De verliezen lijken voorlopig niet minder te worden. Naast het in stand houden van de dieselheffing, zijn er voor zover bekend ook geen plannen om de belasting op benzine en lpg aan te passen. De accijnsverhoging op tabak van begin volgend jaar staat ook nog steeds op het programma. Net als de jaarlijkse inflatiecorrectie van accijnzen. Hoeveel deze bedraagt, is nog niet bekend.

Daarnaast werd bekend dat het kabinet gaat sleutelen aan het systeem van autobelastingen, zoals de bijtelling en de bpm. De huidige maatregelen zijn bedoeld om weggebruikers te stimuleren voor zuinigere auto’s te kiezen. In praktijk gebeurt dit nog maar mondjesmaat. Daarom gaan gebruikers van een vervuilende auto meer betalen, onder andere doordat Den Haag met minder bijtellingspercentages wil werken.

Prinsjesdag

Als de maatregelen daadwerkelijk worden ingevoerd, worden ze van kracht vanaf 2016. Hoe de plannen er precies uit komen te zien, wordt waarschijnlijk bekend op Prinsjesdag, op dinsdag 16 september.

Lees ook: Politieke druk op Wiebes neemt toe voor accijnsverlaging

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.