Nederlanders mijden Duitsland bij invoering van tolvignet

Meer dan de helft van de Nederlanders die nu in Duitsland tanken, doen dat minder vaak als ze tol moeten betalen. Ook overige uitgaven nemen af als de oosterburen doorzetten met de plannen voor ’Maut’. Dat blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau I&O Research. De organisatie bevroeg 5.025 Nederlanders van achttien jaar en ouder naar hun huidige koopgedrag in Duitsland en de gevolgen als ze tol moeten betalen. 57 procent van de ondervraagden gaf aan minder vaak te gaan tanken. Een iets groter deel (64 procent) zou niet of minder vaak winkelen.

Volgens het onderzoek besteden Nederlanders nu zo’n 3,8 miljard euro in Duitsland. Dat bedrag zou met 1 miljard euro afnemen. Het gaat hierbij zowel om tanken als om overige uitgaven, bijvoorbeeld het kopen van tabak of een bezoek aan een restaurant.

Tanken

De onderzoekers concluderen bovendien dat ongeveer 1,4 miljoen Nederlanders jaarlijks minimaal één keer in het buitenland tankt. Al die tankbeurten bij elkaar leveren de oosterburen een omzet op van zo’n 711 miljoen euro. Daarvan zou ruim tweehonderd miljoen euro brandstofopbrengst weer terugvloeien naar Nederland als de tolplannen worden ingevoerd.

De Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt lanceerde onlangs zijn plannen voor het heffen van tol. De maatregel blijft niet beperkt tot snelwegen. Ook voor de overige wegen zou een vignet verplicht worden. Daarmee wil de bewindsman ervoor zorgen dat buitenlandse weggebruikers ook bijdragen aan het wegenonderhoud bij de oosterburen. In 2016 zou de tol moeten worden ingevoerd.

Belasting

Wie met de auto de oostgrens wil passeren, betaalt tien euro voor een vignet dat tien dagen geldig is. Voor twintig euro krijgen weggebruikers een vignet dat twee maanden mag worden gebruikt. Voor een bedrag tussen de 24 en de 100 euro, afhankelijk van de auto, mag een jaar lang onbeperkt gebruik worden gemaakt van de Duitse wegen. Duitsers moeten zelf ook betalen voor het vignet, maar krijgen dat wellicht terug via een andere belastingmaatregel.

Of het allemaal werkelijkheid wordt, is afwachten. Diverse partijen uit de Duitse politiek zijn tegen. Ze verwachten dat het nauwelijks extra inkomsten oplevert, omdat veel buitenlanders Duitsland mijden en hun geld elders uitgeven. Ook betwijfelen sommigen of er geen Europese wetten worden overtreden, omdat Duitsers worden bevoordeeld ten opzichte van buitenlandse weggebruikers. In Nederland is ook protest losgebarsten. De ANWB startte een petitie en verzamelde ruim veertigduizend handtekeningen, terwijl diverse gemeenten aan de Nederlandse en de Duitse grens de tolplannen ook niet zien zitten.

Grensstreek

Voor pomphouders in de grensstreek zijn de plannen van Dobrindt goed nieuws. Momenteel lijden ze veel verlies, doordat hun voormalige klanten naar het buitenland gaan om daar benzine en diesel te kopen. Ook tabak en andere shopproducten raken sommige tankstation-ondernemers aan de straatstenen niet meer kwijt door de Duitse concurrentie.

Tom van Gurp

Lees ook: Grenstanken minder voordelig door Duits tolvignet

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nederlanders mijden Duitsland bij invoering van tolvignet | TankPro.nl

Nederlanders mijden Duitsland bij invoering van tolvignet

Meer dan de helft van de Nederlanders die nu in Duitsland tanken, doen dat minder vaak als ze tol moeten betalen. Ook overige uitgaven nemen af als de oosterburen doorzetten met de plannen voor ’Maut’. Dat blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau I&O Research. De organisatie bevroeg 5.025 Nederlanders van achttien jaar en ouder naar hun huidige koopgedrag in Duitsland en de gevolgen als ze tol moeten betalen. 57 procent van de ondervraagden gaf aan minder vaak te gaan tanken. Een iets groter deel (64 procent) zou niet of minder vaak winkelen.

Volgens het onderzoek besteden Nederlanders nu zo’n 3,8 miljard euro in Duitsland. Dat bedrag zou met 1 miljard euro afnemen. Het gaat hierbij zowel om tanken als om overige uitgaven, bijvoorbeeld het kopen van tabak of een bezoek aan een restaurant.

Tanken

De onderzoekers concluderen bovendien dat ongeveer 1,4 miljoen Nederlanders jaarlijks minimaal één keer in het buitenland tankt. Al die tankbeurten bij elkaar leveren de oosterburen een omzet op van zo’n 711 miljoen euro. Daarvan zou ruim tweehonderd miljoen euro brandstofopbrengst weer terugvloeien naar Nederland als de tolplannen worden ingevoerd.

De Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt lanceerde onlangs zijn plannen voor het heffen van tol. De maatregel blijft niet beperkt tot snelwegen. Ook voor de overige wegen zou een vignet verplicht worden. Daarmee wil de bewindsman ervoor zorgen dat buitenlandse weggebruikers ook bijdragen aan het wegenonderhoud bij de oosterburen. In 2016 zou de tol moeten worden ingevoerd.

Belasting

Wie met de auto de oostgrens wil passeren, betaalt tien euro voor een vignet dat tien dagen geldig is. Voor twintig euro krijgen weggebruikers een vignet dat twee maanden mag worden gebruikt. Voor een bedrag tussen de 24 en de 100 euro, afhankelijk van de auto, mag een jaar lang onbeperkt gebruik worden gemaakt van de Duitse wegen. Duitsers moeten zelf ook betalen voor het vignet, maar krijgen dat wellicht terug via een andere belastingmaatregel.

Of het allemaal werkelijkheid wordt, is afwachten. Diverse partijen uit de Duitse politiek zijn tegen. Ze verwachten dat het nauwelijks extra inkomsten oplevert, omdat veel buitenlanders Duitsland mijden en hun geld elders uitgeven. Ook betwijfelen sommigen of er geen Europese wetten worden overtreden, omdat Duitsers worden bevoordeeld ten opzichte van buitenlandse weggebruikers. In Nederland is ook protest losgebarsten. De ANWB startte een petitie en verzamelde ruim veertigduizend handtekeningen, terwijl diverse gemeenten aan de Nederlandse en de Duitse grens de tolplannen ook niet zien zitten.

Grensstreek

Voor pomphouders in de grensstreek zijn de plannen van Dobrindt goed nieuws. Momenteel lijden ze veel verlies, doordat hun voormalige klanten naar het buitenland gaan om daar benzine en diesel te kopen. Ook tabak en andere shopproducten raken sommige tankstation-ondernemers aan de straatstenen niet meer kwijt door de Duitse concurrentie.

Tom van Gurp

Lees ook: Grenstanken minder voordelig door Duits tolvignet

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.