Wiebes: ‘Meer inkomsten schatkist, dus geen accijnsverlaging’

De overheid heeft door de accijnsverhoging van begin dit jaar 54 miljoen euro meer inkomsten gehad. De belastingmaatregel heeft dus een gunstig effect op de staatskas en wordt daarom niet teruggedraaid. Dat schrijft staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes in een brief aan de Tweede Kamer, waarin hij duidelijkheid geeft over de accijnsevaluatie van de afgelopen weken. Wiebes geeft aan dat er wel degelijk sprake is van grenseffecten, maar die zijn niet dusdanig dat de laatste accijnsverhoging op diesel en lpg moet worden aangepast.

De accijnsinkomsten op benzine zijn volgens het onderzoek met drie miljoen euro toegenomen. De inkomsten op diesel en lpg stegen met 51 miljoen euro. Aan de grens is sprake van dalende verkopen, maar daar kunnen meerdere redenen voor zijn denkt Wiebes. De daling past namelijk in een langjarige trend van teruglopende literverkopen, bijvoorbeeld door steeds zuiniger wordende auto’s. Dat tankstations aan de grens meer verliezen dan in de rest van Nederland, kan ook komen door “verschillen in regionale economische ontwikkelingen”. Het grenseffect is slechts één van de oorzaken.

Lpg

Volgens de cijfers is in de eerste drie maanden van dit jaar drie procent minder diesel verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. In de grensstreek is dit verschil opgelopen tot zeven procent minder. Wiebes wijst erop dat dit niet komt door de accijnsverhoging van begin dit jaar. In de laatste maanden van vorig jaar was volgens hem namelijk ook al een dergelijke afname te noteren.

Het verlies op lpg was in de grensstreek maar liefst 37 procent in het eerste kwartaal ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Ook bij stations die wat verder van de grens liggen, maximaal dertig kilometer, liep de lpg-afzet terug. De verschillen in lpg-verkoop moeten volgens Wiebes wél worden toegeschreven aan het grenstanken.

Accijnzen

Ook merkt hij op dat tussen de vier en de tien procent van de dieselafzet van transporteurs is weggelekt naar het buitenland. Daarnaast zijn er steeds meer, in België tankende, transporteurs die gebruikmaken van de mogelijkheid om accijnzen terug te vragen. Dit alles is geen reden voor de bewindsman om de accijnzen aan te passen.

Brancheorganisatie Bovag kondigde mogelijke juridische stappen aan na het bekend worden van het besluit van het kabinet. Volgens de belangenvereniging biedt het Europees recht daar aanknopingspunten voor. Beta maakt zich al enige tijd hard voor compensatie voor pomphouders. Dat Den Haag plannen heeft om een dergelijk maatregel te treffen, blijkt niet uit de brief van Wiebes.

Sigaretten

Voor beging volgend jaar staan opnieuw accijnsverhogingen op stapel, namelijk op sigaretten en shag. Ook worden de tarieven voor brandstoffen gecorrigeerd voor inflatie. Plannen om die verhogingen ongedaan te maken, zijn er niet. De staatssecretaris geeft aan dat hij zijn ogen niet wil sluiten voor problemen in de grensstreek. Maatregelen om de pijn te verlichten, weigert hij echter te nemen.

Lees hier de brief van Wiebes aan de Tweede Kamer.

Tom van Gurp

Lees ook: Wiebes verlaagt accijns niet door onduidelijkheid grenseffect

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Wiebes: ‘Meer inkomsten schatkist, dus geen accijnsverlaging’ | TankPro.nl

Wiebes: ‘Meer inkomsten schatkist, dus geen accijnsverlaging’

De overheid heeft door de accijnsverhoging van begin dit jaar 54 miljoen euro meer inkomsten gehad. De belastingmaatregel heeft dus een gunstig effect op de staatskas en wordt daarom niet teruggedraaid. Dat schrijft staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes in een brief aan de Tweede Kamer, waarin hij duidelijkheid geeft over de accijnsevaluatie van de afgelopen weken. Wiebes geeft aan dat er wel degelijk sprake is van grenseffecten, maar die zijn niet dusdanig dat de laatste accijnsverhoging op diesel en lpg moet worden aangepast.

De accijnsinkomsten op benzine zijn volgens het onderzoek met drie miljoen euro toegenomen. De inkomsten op diesel en lpg stegen met 51 miljoen euro. Aan de grens is sprake van dalende verkopen, maar daar kunnen meerdere redenen voor zijn denkt Wiebes. De daling past namelijk in een langjarige trend van teruglopende literverkopen, bijvoorbeeld door steeds zuiniger wordende auto’s. Dat tankstations aan de grens meer verliezen dan in de rest van Nederland, kan ook komen door “verschillen in regionale economische ontwikkelingen”. Het grenseffect is slechts één van de oorzaken.

Lpg

Volgens de cijfers is in de eerste drie maanden van dit jaar drie procent minder diesel verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. In de grensstreek is dit verschil opgelopen tot zeven procent minder. Wiebes wijst erop dat dit niet komt door de accijnsverhoging van begin dit jaar. In de laatste maanden van vorig jaar was volgens hem namelijk ook al een dergelijke afname te noteren.

Het verlies op lpg was in de grensstreek maar liefst 37 procent in het eerste kwartaal ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Ook bij stations die wat verder van de grens liggen, maximaal dertig kilometer, liep de lpg-afzet terug. De verschillen in lpg-verkoop moeten volgens Wiebes wél worden toegeschreven aan het grenstanken.

Accijnzen

Ook merkt hij op dat tussen de vier en de tien procent van de dieselafzet van transporteurs is weggelekt naar het buitenland. Daarnaast zijn er steeds meer, in België tankende, transporteurs die gebruikmaken van de mogelijkheid om accijnzen terug te vragen. Dit alles is geen reden voor de bewindsman om de accijnzen aan te passen.

Brancheorganisatie Bovag kondigde mogelijke juridische stappen aan na het bekend worden van het besluit van het kabinet. Volgens de belangenvereniging biedt het Europees recht daar aanknopingspunten voor. Beta maakt zich al enige tijd hard voor compensatie voor pomphouders. Dat Den Haag plannen heeft om een dergelijk maatregel te treffen, blijkt niet uit de brief van Wiebes.

Sigaretten

Voor beging volgend jaar staan opnieuw accijnsverhogingen op stapel, namelijk op sigaretten en shag. Ook worden de tarieven voor brandstoffen gecorrigeerd voor inflatie. Plannen om die verhogingen ongedaan te maken, zijn er niet. De staatssecretaris geeft aan dat hij zijn ogen niet wil sluiten voor problemen in de grensstreek. Maatregelen om de pijn te verlichten, weigert hij echter te nemen.

Lees hier de brief van Wiebes aan de Tweede Kamer.

Tom van Gurp

Lees ook: Wiebes verlaagt accijns niet door onduidelijkheid grenseffect

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.