Tweede Kamer debatteert opnieuw over accijnsbeleid

Het accijnsbeleid van dit kabinet is donderdag weer onderwerp van gesprek in de Tweede Kamer. Oppositiepartijen hebben een debat hierover aangevraagd. Pomphouders grijpen de mogelijkheid aan om weer actie te voeren op het Binnenhof. Het Limburgse ondernemerspaar Lisenka van Oppen en Roger Smeets roept tankstationhouders op om naar Den Haag te komen en daar op een ludieke manier van zich te laten horen.

Oppositiepartijen CDA, PVV, SP en 50Plus willen allemaal dat de accijnsverhoging op lpg en diesel van begin dit jaar wordt teruggedraaid. Diverse malen hebben ze al verzocht om een debat over dit onderwerp, maar dat werd vaak van tafel geveegd door andere partijen. Nu hopen ze donderdag alsnog het kabinet te kunnen overtuigen dat de gewraakte belastingmaatregel ongedaan moet worden gemaakt.

Verlies

Pomphouder Smeets roept zijn collega’s dan ook op om de procenten verlies die hun station lijdt, op een bord te schrijven en mee te nemen naar Den Haag. Of om een klok op de rug te dragen met de tijd vijf na twaalf. Dit omdat het eigenlijk al te laat is voor veel pomphouders. Aanmelden voor de actie kan via het e-mailadres rogetje@gmail.com of via telefoonnummer 06-42203203.

Brancheverenigingen Beta en Bovag zijn allebei aanwezig tijdens het debat. Bovag pleitte onlangs nog voor een regeringsbeleid waarbij de accijnzen en BTW net zo hoog zijn als in België en Duitsland. Financiële meevallers waarover in Den Haag momenteel wordt gepraat, zouden daarvoor kunnen worden gebruikt.

Grensstreek

”Pomphouders in de grensstreek hebben het eerste kwartaal van dit jaar gemiddeld ruim een derde van hun dieselliters verloren aan België en Duitsland”, zegt Bertho Eckhardt, bondsvoorzitter van de branchevereniging. ”Over heel Nederland bezien, kelderde de afzet van brandstof in het eerste kwartaal met liefst 296 miljoen liter, een daling van ruim negen procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.”

Voor de accijnsinkomsten betekent dit een daling van 153 miljoen euro, alleen al over de eerste drie maanden van 2014. Dit terwijl de overheid op basis van de accijnsverhoging rekening houdt met een mééropbrengst van 280 miljoen euro over het gehele jaar.

Compensatie

Ook Beta wil dat de accijnsverhoging van tafel gaat. Daarnaast hamert de vereniging op een compensatie voor gedupeerde pomphouders, zoals eerder al eens plaatsvond in de jaren negentig. Volgens twee juristen is de overheid zelfs verplicht om een compensatieregeling te treffen voor de grenspomphouders.

Door de hoge accijnzen komt het eigendomsrecht van veel bedrijven in gevaar, betogen de juristen. Via accijnzen extra geld voor de schatkist ophalen kan niet zomaar over de ruggen van een specifieke groep, die daardoor bovenmatig wordt gedupeerd. Volgens de wet moet er dan compensatie plaatsvinden, betoogden zij onlangs in een artikel in het FD.

Lees ook: Accijnsverhoging 2013 zorgt voor slechter gevulde schatkist

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Tweede Kamer debatteert opnieuw over accijnsbeleid | TankPro.nl

Tweede Kamer debatteert opnieuw over accijnsbeleid

Het accijnsbeleid van dit kabinet is donderdag weer onderwerp van gesprek in de Tweede Kamer. Oppositiepartijen hebben een debat hierover aangevraagd. Pomphouders grijpen de mogelijkheid aan om weer actie te voeren op het Binnenhof. Het Limburgse ondernemerspaar Lisenka van Oppen en Roger Smeets roept tankstationhouders op om naar Den Haag te komen en daar op een ludieke manier van zich te laten horen.

Oppositiepartijen CDA, PVV, SP en 50Plus willen allemaal dat de accijnsverhoging op lpg en diesel van begin dit jaar wordt teruggedraaid. Diverse malen hebben ze al verzocht om een debat over dit onderwerp, maar dat werd vaak van tafel geveegd door andere partijen. Nu hopen ze donderdag alsnog het kabinet te kunnen overtuigen dat de gewraakte belastingmaatregel ongedaan moet worden gemaakt.

Verlies

Pomphouder Smeets roept zijn collega’s dan ook op om de procenten verlies die hun station lijdt, op een bord te schrijven en mee te nemen naar Den Haag. Of om een klok op de rug te dragen met de tijd vijf na twaalf. Dit omdat het eigenlijk al te laat is voor veel pomphouders. Aanmelden voor de actie kan via het e-mailadres rogetje@gmail.com of via telefoonnummer 06-42203203.

Brancheverenigingen Beta en Bovag zijn allebei aanwezig tijdens het debat. Bovag pleitte onlangs nog voor een regeringsbeleid waarbij de accijnzen en BTW net zo hoog zijn als in België en Duitsland. Financiële meevallers waarover in Den Haag momenteel wordt gepraat, zouden daarvoor kunnen worden gebruikt.

Grensstreek

”Pomphouders in de grensstreek hebben het eerste kwartaal van dit jaar gemiddeld ruim een derde van hun dieselliters verloren aan België en Duitsland”, zegt Bertho Eckhardt, bondsvoorzitter van de branchevereniging. ”Over heel Nederland bezien, kelderde de afzet van brandstof in het eerste kwartaal met liefst 296 miljoen liter, een daling van ruim negen procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.”

Voor de accijnsinkomsten betekent dit een daling van 153 miljoen euro, alleen al over de eerste drie maanden van 2014. Dit terwijl de overheid op basis van de accijnsverhoging rekening houdt met een mééropbrengst van 280 miljoen euro over het gehele jaar.

Compensatie

Ook Beta wil dat de accijnsverhoging van tafel gaat. Daarnaast hamert de vereniging op een compensatie voor gedupeerde pomphouders, zoals eerder al eens plaatsvond in de jaren negentig. Volgens twee juristen is de overheid zelfs verplicht om een compensatieregeling te treffen voor de grenspomphouders.

Door de hoge accijnzen komt het eigendomsrecht van veel bedrijven in gevaar, betogen de juristen. Via accijnzen extra geld voor de schatkist ophalen kan niet zomaar over de ruggen van een specifieke groep, die daardoor bovenmatig wordt gedupeerd. Volgens de wet moet er dan compensatie plaatsvinden, betoogden zij onlangs in een artikel in het FD.

Lees ook: Accijnsverhoging 2013 zorgt voor slechter gevulde schatkist

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.