Grenspomphouders verliezen kwart van afzet diesel in januari

Ondernemers in de grensstreek zijn een kwart van hun diesel en lpg-afzet kwijtgeraakt in de eerste maand van dit jaar. Belangrijkste oorzaak daarvan is het prijsverschil tussen Nederland en de buurlanden. Dat blijkt uit verkoopcijfers van 37 tankstations van Beta-leden in de grensregio. De branchevereniging hoopt op een snelle evaluatie van de gevolgen van de recente accijnsverhoging en blijft hameren op een compensatieregeling voor grenspomphouders. Bovag, VNPI en Nove komen later deze week met de omzetten van januari. De organisaties geven aan de cijfers van vijfhonderd stations te monitoren. De nieuwe staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes heeft inmiddels aangegeven dat het grensdossier een van de eerste zaken is die hij op gaat pakken.

Beta heeft vooral gekeken naar de ontwikkelingen van diesel en lpg. De stations verkochten in januari van dit jaar gemiddeld ruim 23 procent minder liters diesel dan in dezelfde periode vorig jaar. In vergelijking met januari 2012 is de daling zelfs meer dan 43 procent. Prijsverschillen met Duitsland en België kunnen door de dieselaccijns oplopen tot ongeveer vijftien cent per liter.

Daling

Ook bij lpg is een fikse afzetdaling te zien. In januari van dit jaar kelderden de verkopen bij de stations in de grensstreek met ruim 27 procent in vergelijking met vorig jaar. Vergeleken met de cijfers van twee jaar terug daalden de literverkoop met 37 procent. De prijsverschillen met het buitenland liggen sinds begin dit jaar grofweg tussen de 20 en 25 cent per liter. Verlies op benzine- en shopomzet is buiten beschouwing gelaten.

Dramatische cijfers, vindt Petra van Stijn van Beta. ”Een accijnsverlaging zou zeer op zijn plaats zijn. Maar als dat niet lukt, willen we ons toch hard maken voor de de-minimusregeling.” Die staat het de overheid toe om gedupeerde bedrijven te compenseren voor maximaal tweehonderdduizend euro per geval. ”Hopelijk staat de nieuwe staatssecretaris van Financiën er wel open voor.” In tegenstelling tot ex-bewindsman Frans Weekers, die geen mogelijkheid zag voor een dergelijke regeling.

Politiek

Later deze week komen branchevereniging Bovag, Nove en VNPI met cijfers. Zij monitoren gezamenlijk bij vijfhonderd stations. ”Het aantal aanmeldingen overtreft onze verwachtingen ruimschoots. Nu is het aan ons om de cijfers voor het voetlicht te brengen bij de politiek en dat gaan we razendsnel doen. We wisten dat dit onderwerp veel ondernemers in gevaar brengt, maar zo’n grote respons mag een absoluut record worden genoemd”, aldus Jan Bessembinders van Bovag. De verenigingen roepen pomphouders dan ook op om cijfers te blijven aanleveren. ”Ook niet-leden zijn welkom.”

De verenigingen hebben besloten niet gezamenlijk op te trekken in hun strijd tegen de accijnsverhogingen. Volgens Beta willen Bovag en Nove dat niet. ”Het waarom is ons niet helemaal duidelijk”, aldus Petra van Stijn. ”We betreuren het wel, want veel ondernemers snappen niet waarom er geen samenwerking is.”

Grensproblemen

Nove-directeur Erik de Vries reageert: ”Toen de grensproblematiek begon te spelen, zaten Bovag, VNPI en wij snel op een lijn. Met Beta is toen wel contact geweest, maar ze zijn niet aangehaakt. Wij hebben nu ook een iets andere insteek. We zetten in op het terugdraaien van de accijnsverhoging van begin dit jaar. Beta focust vooral op de compensatieregeling.”

Tom van Gurp

Lees ook: Provincies starten eigen onderzoek naar grenseffecten

Auteur: Tom van Gurp

2 reacties op “Grenspomphouders verliezen kwart van afzet diesel in januari”

Rob van Gestel|06.02.14|11:19

En hoe gaat iemand in Den Haag iets voor elkaar krijgen als alle drie de brancheorganisaties andere doelen hebben? Op deze manier weet je in elk geval zeker dat je niets krijgt. Steek de koppen nou bij elkaar, en kom samen tot een compromis en dus één gezicht en plan naar het kabinet!

Ewout Klok|06.02.14|12:02

Helemaal eens Rob! In ieder geval lijkt het me dat Bovag en BETA hetzelfde doel nastreven. Raar dat dan gezamenlijke gegevens niet worden gedeeld. Maar ja, samenwerking bleek eerder al moeilijk met Bunnik… Autobedrijven en Oliemaatschappijen hebben daar blijkbaar te veel in de melk te brokkelen. Komt ons zelfstandigen niet ten goede. Ben erg blij dat BETA nu met resultaten komt. ’t Is echt dramatisch. Onze collega’s kunnen en mogen niet wachten tot juni 2014.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Grenspomphouders verliezen kwart van afzet diesel in januari | TankPro.nl

Grenspomphouders verliezen kwart van afzet diesel in januari

Ondernemers in de grensstreek zijn een kwart van hun diesel en lpg-afzet kwijtgeraakt in de eerste maand van dit jaar. Belangrijkste oorzaak daarvan is het prijsverschil tussen Nederland en de buurlanden. Dat blijkt uit verkoopcijfers van 37 tankstations van Beta-leden in de grensregio. De branchevereniging hoopt op een snelle evaluatie van de gevolgen van de recente accijnsverhoging en blijft hameren op een compensatieregeling voor grenspomphouders. Bovag, VNPI en Nove komen later deze week met de omzetten van januari. De organisaties geven aan de cijfers van vijfhonderd stations te monitoren. De nieuwe staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes heeft inmiddels aangegeven dat het grensdossier een van de eerste zaken is die hij op gaat pakken.

Beta heeft vooral gekeken naar de ontwikkelingen van diesel en lpg. De stations verkochten in januari van dit jaar gemiddeld ruim 23 procent minder liters diesel dan in dezelfde periode vorig jaar. In vergelijking met januari 2012 is de daling zelfs meer dan 43 procent. Prijsverschillen met Duitsland en België kunnen door de dieselaccijns oplopen tot ongeveer vijftien cent per liter.

Daling

Ook bij lpg is een fikse afzetdaling te zien. In januari van dit jaar kelderden de verkopen bij de stations in de grensstreek met ruim 27 procent in vergelijking met vorig jaar. Vergeleken met de cijfers van twee jaar terug daalden de literverkoop met 37 procent. De prijsverschillen met het buitenland liggen sinds begin dit jaar grofweg tussen de 20 en 25 cent per liter. Verlies op benzine- en shopomzet is buiten beschouwing gelaten.

Dramatische cijfers, vindt Petra van Stijn van Beta. ”Een accijnsverlaging zou zeer op zijn plaats zijn. Maar als dat niet lukt, willen we ons toch hard maken voor de de-minimusregeling.” Die staat het de overheid toe om gedupeerde bedrijven te compenseren voor maximaal tweehonderdduizend euro per geval. ”Hopelijk staat de nieuwe staatssecretaris van Financiën er wel open voor.” In tegenstelling tot ex-bewindsman Frans Weekers, die geen mogelijkheid zag voor een dergelijke regeling.

Politiek

Later deze week komen branchevereniging Bovag, Nove en VNPI met cijfers. Zij monitoren gezamenlijk bij vijfhonderd stations. ”Het aantal aanmeldingen overtreft onze verwachtingen ruimschoots. Nu is het aan ons om de cijfers voor het voetlicht te brengen bij de politiek en dat gaan we razendsnel doen. We wisten dat dit onderwerp veel ondernemers in gevaar brengt, maar zo’n grote respons mag een absoluut record worden genoemd”, aldus Jan Bessembinders van Bovag. De verenigingen roepen pomphouders dan ook op om cijfers te blijven aanleveren. ”Ook niet-leden zijn welkom.”

De verenigingen hebben besloten niet gezamenlijk op te trekken in hun strijd tegen de accijnsverhogingen. Volgens Beta willen Bovag en Nove dat niet. ”Het waarom is ons niet helemaal duidelijk”, aldus Petra van Stijn. ”We betreuren het wel, want veel ondernemers snappen niet waarom er geen samenwerking is.”

Grensproblemen

Nove-directeur Erik de Vries reageert: ”Toen de grensproblematiek begon te spelen, zaten Bovag, VNPI en wij snel op een lijn. Met Beta is toen wel contact geweest, maar ze zijn niet aangehaakt. Wij hebben nu ook een iets andere insteek. We zetten in op het terugdraaien van de accijnsverhoging van begin dit jaar. Beta focust vooral op de compensatieregeling.”

Tom van Gurp

Lees ook: Provincies starten eigen onderzoek naar grenseffecten

Auteur: Tom van Gurp

2 reacties op “Grenspomphouders verliezen kwart van afzet diesel in januari”

Rob van Gestel|06.02.14|11:19

En hoe gaat iemand in Den Haag iets voor elkaar krijgen als alle drie de brancheorganisaties andere doelen hebben? Op deze manier weet je in elk geval zeker dat je niets krijgt. Steek de koppen nou bij elkaar, en kom samen tot een compromis en dus één gezicht en plan naar het kabinet!

Ewout Klok|06.02.14|12:02

Helemaal eens Rob! In ieder geval lijkt het me dat Bovag en BETA hetzelfde doel nastreven. Raar dat dan gezamenlijke gegevens niet worden gedeeld. Maar ja, samenwerking bleek eerder al moeilijk met Bunnik… Autobedrijven en Oliemaatschappijen hebben daar blijkbaar te veel in de melk te brokkelen. Komt ons zelfstandigen niet ten goede. Ben erg blij dat BETA nu met resultaten komt. ’t Is echt dramatisch. Onze collega’s kunnen en mogen niet wachten tot juni 2014.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.