Accijnsverhoging levert helft minder op dan gedacht

De verhoging van de brandstofaccijns levert veel minder op dan de staat denkt. Het Rijk verwacht 280 miljoen euro aan inkomsten, maar uit onderzoek van Ecorys blijkt dat de verhoging slechts 127 miljoen euro oplevert. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van brancheverenigingen Bovag en Nove.

Naast tegenvallende belastingopbrengsten resulteert de accijnsverhoging ook in een omzetdaling van 560 miljoen euro bij tankstations. Ook loopt volgens Bovag het Rijk nu al ruim 1 miljard euro mis doordat bewoners in de grensstreken massaal in het buitenland tanken. Daarnaast wordt het buitenland steeds aantrekkelijk voor transportbedrijven. Belangenverenigng voor de transportsector Transport en Logistiek Nederland (TLN) gaf eerder al aan dat de helft van de truckers in het buitenland tankt.

Cijfers

“We hebben het initiatief genomen voor een onderzoek, omdat de landelijke politiek aangaf niet over cijfers te beschikken”, vertelt Bovag-woordvoerder Tom Huyskens. “Daarom hebben we de handschoen zelf opgepakt.” Uit het onderzoek blijkt wat Bovag betreft duidelijk dat verhoging van de belastingen op brandstof geen zin heeft. “Je hoeft geen wiskundige te zijn om te snappen dat de begrote cijfers niet gehaald worden.”

De politiek heeft plannen om per 1 januari 2014 de accijnzen te verhogen van diesel (3 cent) en lpg (7 cent). De accijnzen op benzine worden gecorrigeerd voor inflatie. Daarbovenop komt nog 21 % BTW. Een doorn in het oog van de branche en vooral van pomphouders in de grensstreek. Zij geven aan veel omzet mis te lopen door het prijsverschil met Duitsland en België.

Verschillen

“De verschillen in literprijzen Euro95 zijn momenteel gemiddeld 14 cent met Duitsland en 18 cent met België. Er tanken nu al zoveel klanten in het buitenland dat je bij een aantal pomphouders in de grensstreek een kanon kan afschieten”, aldus Huyskens. “De buurlanden hebben geen plannen om de accijnzen te verhogen. Het prijsverschil wordt door de overheidsmaatregelen dus alleen maar groter”

Beide initiatiefnemers van het onderzoek lobbyen om de geplande verhoging op brandstofaccijnzen (per 2014) en tabaksaccijnzen (per 2015) van tafel te krijgen. Momenteel wordt in Den Haag onderhandeld over de begroting voor 2014, waarin de accijnsverhoging is opgenomen. Verantwoordelijk minister Jeroen Dijsselbloem heeft in een recent verleden aangegeven dat over het wijzigen van de verhoging te praten valt.

Tweede Kamer

Naast hun lobbywerk lanceerde Bovag recentelijk een actie waarbij grenspomphouders werden opgeroepen contact te zoeken met Tweede Kamerleden uit hun eigen regio, om bij de parlementariërs de problemen van het brandstoftoerisme aan te kaarten. Ook belangenvereniging Beta zette eerder al een actie op om handtekeningen te verzamelen tegen de geplande accijnsverhoging. Pomphouders werd opgeroepen zoveel mogelijk steunbetuigingen van klanten te vergaren.

Beta houdt ook een grensmonitor bij. Daarin worden omzetten van tankstations in de grensstreek vergeleken met landelijke gemiddelden. De omzetverschillen lopen in sommige gevallen op tot bijna 20 %, uiteraard in het nadeel van de grenspomphouders.

Tom van Gurp

Lees ook: Bovag roept leden op te ageren tegen accijnsbeleid

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

 
 
 
 
 

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Accijnsverhoging levert helft minder op dan gedacht | TankPro.nl

Accijnsverhoging levert helft minder op dan gedacht

De verhoging van de brandstofaccijns levert veel minder op dan de staat denkt. Het Rijk verwacht 280 miljoen euro aan inkomsten, maar uit onderzoek van Ecorys blijkt dat de verhoging slechts 127 miljoen euro oplevert. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van brancheverenigingen Bovag en Nove.

Naast tegenvallende belastingopbrengsten resulteert de accijnsverhoging ook in een omzetdaling van 560 miljoen euro bij tankstations. Ook loopt volgens Bovag het Rijk nu al ruim 1 miljard euro mis doordat bewoners in de grensstreken massaal in het buitenland tanken. Daarnaast wordt het buitenland steeds aantrekkelijk voor transportbedrijven. Belangenverenigng voor de transportsector Transport en Logistiek Nederland (TLN) gaf eerder al aan dat de helft van de truckers in het buitenland tankt.

Cijfers

“We hebben het initiatief genomen voor een onderzoek, omdat de landelijke politiek aangaf niet over cijfers te beschikken”, vertelt Bovag-woordvoerder Tom Huyskens. “Daarom hebben we de handschoen zelf opgepakt.” Uit het onderzoek blijkt wat Bovag betreft duidelijk dat verhoging van de belastingen op brandstof geen zin heeft. “Je hoeft geen wiskundige te zijn om te snappen dat de begrote cijfers niet gehaald worden.”

De politiek heeft plannen om per 1 januari 2014 de accijnzen te verhogen van diesel (3 cent) en lpg (7 cent). De accijnzen op benzine worden gecorrigeerd voor inflatie. Daarbovenop komt nog 21 % BTW. Een doorn in het oog van de branche en vooral van pomphouders in de grensstreek. Zij geven aan veel omzet mis te lopen door het prijsverschil met Duitsland en België.

Verschillen

“De verschillen in literprijzen Euro95 zijn momenteel gemiddeld 14 cent met Duitsland en 18 cent met België. Er tanken nu al zoveel klanten in het buitenland dat je bij een aantal pomphouders in de grensstreek een kanon kan afschieten”, aldus Huyskens. “De buurlanden hebben geen plannen om de accijnzen te verhogen. Het prijsverschil wordt door de overheidsmaatregelen dus alleen maar groter”

Beide initiatiefnemers van het onderzoek lobbyen om de geplande verhoging op brandstofaccijnzen (per 2014) en tabaksaccijnzen (per 2015) van tafel te krijgen. Momenteel wordt in Den Haag onderhandeld over de begroting voor 2014, waarin de accijnsverhoging is opgenomen. Verantwoordelijk minister Jeroen Dijsselbloem heeft in een recent verleden aangegeven dat over het wijzigen van de verhoging te praten valt.

Tweede Kamer

Naast hun lobbywerk lanceerde Bovag recentelijk een actie waarbij grenspomphouders werden opgeroepen contact te zoeken met Tweede Kamerleden uit hun eigen regio, om bij de parlementariërs de problemen van het brandstoftoerisme aan te kaarten. Ook belangenvereniging Beta zette eerder al een actie op om handtekeningen te verzamelen tegen de geplande accijnsverhoging. Pomphouders werd opgeroepen zoveel mogelijk steunbetuigingen van klanten te vergaren.

Beta houdt ook een grensmonitor bij. Daarin worden omzetten van tankstations in de grensstreek vergeleken met landelijke gemiddelden. De omzetverschillen lopen in sommige gevallen op tot bijna 20 %, uiteraard in het nadeel van de grenspomphouders.

Tom van Gurp

Lees ook: Bovag roept leden op te ageren tegen accijnsbeleid

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.