hybride, elektrische auto, brandstof

Duitsland gokt op elektrische auto’s voor halen klimaatnorm

In Duitsland moeten in 2020 tenminste 1 miljoen elektrisch aangedreven auto’s (e-auto’s) rondrijden, anders wordt de door Europa opgelegde uitstootnorm niet gehaald. Dat zegt Matthias Wissmann, voorzitter van de belangenvereniging voor de Duitse autoindustrie, VDA. Wissmann vindt bovendien dat Duitsland, net als in Nederland, het elektrisch rijden via belastingvoordelen moet bevorderen.

Met de opmerkingen van de topman lijkt de Duitse auto-industrie zich vast te leggen op het cijfer van 1 miljoen elektrische auto’s in 2020. Een getal dat eerder door sceptici naar het land der fabelen werd verwezen. Maar volgens Wissmann worden na de hype van twee jaar geleden omtrent de elektrische ‘auto-boost’ in Duitsland nu de ontwikkelingen op dit gebied systematisch doodgezwegen.

Slechte verkoop

In totaal zijn er het afgelopen jaar 27.416 elektrische personenauto’s verkocht in de EU. Dat is een stijging van 109 procent vergeleken met 2011. Ondanks die toename is het aandeel van de elektrische auto in de totale EU-markt van 12 miljoen voertuigen nog klein met minder dan 0,25 procent. Frankrijk was goed voor de verkoop van de meeste elektrische auto’s met een aantal van 6.323 stuks, gevolgd door Nederland met 5.155 elektrische auto’s.

Duitsland neemt binnen de verkoopstatistiek van de EU de derde plek in met 4.157 elektrische auto’s. Een van de redenen voor de slechte verkoop in Duitsland is het beperkt aantal oplaadpunten.

Lange adem

De Duitse autofabrikanten zijn nog steeds overtuigd dat 1 miljoen e-auto’s op de Duitse wegen in het jaar 2020 een haalbare target is. Het zal volgens de VDA een proces van de lange adem worden. Voor de branche is de ontwikkeling en het succes van alternatieve aandrijvingen op de lange termijn essentieel en Wissmann is er zeker van dat de krachttoer tot een goed einde zal worden gebracht.

In 2020 moeten er in Duitsland een miljoen elektrische auto’s rijden omdat men anders niet zal kunnen voldoen aan de uitstootnorm voor vloten van gemiddeld 95 gram per km. Zonder vol-elektrische auto’s of auto’s (met of zonder kleine range-extender) of plug-ins kunnen deze normen nooit worden gehaald.

Stimuleren

Wissmann vindt dat de politiek voor de nodige stimulansen moet zorgen. VDA wil geen geld van de staat maar er moet ondersteuning komen voor de verkoop van de vaak dure e-auto’s.  Vooral op het terrein van de zakenauto zou de e-auto niet in het nadeel moeten zijn door zijn hogere prijs – men wil dus fiscale stimulering zoals in Nederland.

In 2013 en 2014 zullen 14 Duitse modellen van elektrische auto’s van de band rollen. Volgens Wissmann een bewijs dat het de autofabrikanten ernst is. “Bovendien zal een volle inzet op elektrisch auto’s vele duizenden banen opleveren, niet alleen bij de autofabrieken maar ook bij de toeleveranciers  en de onderzoekscentra.”

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Duitsland gokt op elektrische auto’s voor halen klimaatnorm | TankPro.nl
hybride, elektrische auto, brandstof

Duitsland gokt op elektrische auto’s voor halen klimaatnorm

In Duitsland moeten in 2020 tenminste 1 miljoen elektrisch aangedreven auto’s (e-auto’s) rondrijden, anders wordt de door Europa opgelegde uitstootnorm niet gehaald. Dat zegt Matthias Wissmann, voorzitter van de belangenvereniging voor de Duitse autoindustrie, VDA. Wissmann vindt bovendien dat Duitsland, net als in Nederland, het elektrisch rijden via belastingvoordelen moet bevorderen.

Met de opmerkingen van de topman lijkt de Duitse auto-industrie zich vast te leggen op het cijfer van 1 miljoen elektrische auto’s in 2020. Een getal dat eerder door sceptici naar het land der fabelen werd verwezen. Maar volgens Wissmann worden na de hype van twee jaar geleden omtrent de elektrische ‘auto-boost’ in Duitsland nu de ontwikkelingen op dit gebied systematisch doodgezwegen.

Slechte verkoop

In totaal zijn er het afgelopen jaar 27.416 elektrische personenauto’s verkocht in de EU. Dat is een stijging van 109 procent vergeleken met 2011. Ondanks die toename is het aandeel van de elektrische auto in de totale EU-markt van 12 miljoen voertuigen nog klein met minder dan 0,25 procent. Frankrijk was goed voor de verkoop van de meeste elektrische auto’s met een aantal van 6.323 stuks, gevolgd door Nederland met 5.155 elektrische auto’s.

Duitsland neemt binnen de verkoopstatistiek van de EU de derde plek in met 4.157 elektrische auto’s. Een van de redenen voor de slechte verkoop in Duitsland is het beperkt aantal oplaadpunten.

Lange adem

De Duitse autofabrikanten zijn nog steeds overtuigd dat 1 miljoen e-auto’s op de Duitse wegen in het jaar 2020 een haalbare target is. Het zal volgens de VDA een proces van de lange adem worden. Voor de branche is de ontwikkeling en het succes van alternatieve aandrijvingen op de lange termijn essentieel en Wissmann is er zeker van dat de krachttoer tot een goed einde zal worden gebracht.

In 2020 moeten er in Duitsland een miljoen elektrische auto’s rijden omdat men anders niet zal kunnen voldoen aan de uitstootnorm voor vloten van gemiddeld 95 gram per km. Zonder vol-elektrische auto’s of auto’s (met of zonder kleine range-extender) of plug-ins kunnen deze normen nooit worden gehaald.

Stimuleren

Wissmann vindt dat de politiek voor de nodige stimulansen moet zorgen. VDA wil geen geld van de staat maar er moet ondersteuning komen voor de verkoop van de vaak dure e-auto’s.  Vooral op het terrein van de zakenauto zou de e-auto niet in het nadeel moeten zijn door zijn hogere prijs – men wil dus fiscale stimulering zoals in Nederland.

In 2013 en 2014 zullen 14 Duitse modellen van elektrische auto’s van de band rollen. Volgens Wissmann een bewijs dat het de autofabrikanten ernst is. “Bovendien zal een volle inzet op elektrisch auto’s vele duizenden banen opleveren, niet alleen bij de autofabrieken maar ook bij de toeleveranciers  en de onderzoekscentra.”

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.