Verhouding inkomen-benzinekosten volledig mank

De verhouding tussen inkomen en de kosten voor benzine lopen volledig mank. Nooit eerder zijn Nederlanders zo’n groot deel van hun inkomen kwijt geweest aan het voltanken van hun auto. Dat Nederlanders toch gewoon blijven rijden blijkt mede uit de aanschaf van zeer zuinige auto’s die de klap enigszins opvangen.

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en berekeningen van het Financieele Daglad blijkt dat wie nu tankt bijna 25% meer kwijt is dan in tijden dat inkomen en uitgaven voor brandstof enigszins synchroon liepen. Meer dan 35 jaar is die verhouding niet verstoort geweest maar daar is nu een einde aangekomen. De benzineprijs breekt record op record en lijkt met 1,887 toe te kruipen naar de magische grens van twee euro.

In Noorwegen is die grens met 2,07 euro voor een liter Euro95 allang bereikt maar daar heeft het geen enkel effect gehad op het rijgedrag van de bevolking.

Vraag

Reden voor de alsmaar stijgende prijzen is de groeiende vraag van opkomende landen als India en China; de spanningen in het Midden-Oosten maar vooral ook de zwakke euro draagt bij. De tankende automobilist krijgt simpelweg minder waar voor zijn geld aan de pomp. De gestegen olieprijs heeft flink bijgedragen aan de gestegen benzineprijzen van de laatste tijd. Een vat North Sea Brent kostte vrijdag 30 maart 92 euro. Dat is 10 euro meer dan een jaar geleden.

Schatkist

Ook de accijnsverhoging per 1 januari 2012 droeg bij aan de gestegen benzineprijs. Voor een tankbeurt van 40 liter Euro95 ging de accijns met bijna 50 eurocent omhoog.Daarbij komt dat Nederland de hoogste belastingdruk kent als het om brandstof gaat. Ongeveer 66 procent van het geld dat aan de pomp wordt betaald komt in de schatkist terecht.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Verhouding inkomen-benzinekosten volledig mank | TankPro.nl

Verhouding inkomen-benzinekosten volledig mank

De verhouding tussen inkomen en de kosten voor benzine lopen volledig mank. Nooit eerder zijn Nederlanders zo’n groot deel van hun inkomen kwijt geweest aan het voltanken van hun auto. Dat Nederlanders toch gewoon blijven rijden blijkt mede uit de aanschaf van zeer zuinige auto’s die de klap enigszins opvangen.

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en berekeningen van het Financieele Daglad blijkt dat wie nu tankt bijna 25% meer kwijt is dan in tijden dat inkomen en uitgaven voor brandstof enigszins synchroon liepen. Meer dan 35 jaar is die verhouding niet verstoort geweest maar daar is nu een einde aangekomen. De benzineprijs breekt record op record en lijkt met 1,887 toe te kruipen naar de magische grens van twee euro.

In Noorwegen is die grens met 2,07 euro voor een liter Euro95 allang bereikt maar daar heeft het geen enkel effect gehad op het rijgedrag van de bevolking.

Vraag

Reden voor de alsmaar stijgende prijzen is de groeiende vraag van opkomende landen als India en China; de spanningen in het Midden-Oosten maar vooral ook de zwakke euro draagt bij. De tankende automobilist krijgt simpelweg minder waar voor zijn geld aan de pomp. De gestegen olieprijs heeft flink bijgedragen aan de gestegen benzineprijzen van de laatste tijd. Een vat North Sea Brent kostte vrijdag 30 maart 92 euro. Dat is 10 euro meer dan een jaar geleden.

Schatkist

Ook de accijnsverhoging per 1 januari 2012 droeg bij aan de gestegen benzineprijs. Voor een tankbeurt van 40 liter Euro95 ging de accijns met bijna 50 eurocent omhoog.Daarbij komt dat Nederland de hoogste belastingdruk kent als het om brandstof gaat. Ongeveer 66 procent van het geld dat aan de pomp wordt betaald komt in de schatkist terecht.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.