Brandstof Bio-DME als vervanger voor diesel

Bio-DME (Di-Methyl-Ether) is als brandstof een uitstekende vervanger van diesel voor met name het zware vrachtverkeer. Dat blijkt uit een proef van Volvo. Motoren die op Bio-DME lopen zijn stiller, gaan langer mee en hebben een reductie in de C02-uitstoot ten opzichte van diesel van 95 procent.

Tien Volvo Bio-DME trucks zijn in reguliere dienst sinds afgelopen herfst. Halverwege het project overtreffen de resultaten nu al de verwachtingen. Een tijdje geleden braken de eerste vrachtwagens door de 100.000 kilometer barrière. Alles bij elkaar opgeteld, hebben de trucks 400.000 kilometer afgelegd.

Verwachtingen

“Dit is de eerste keer dat Bio-DME wordt gebruikt als voertuigbrandstof op grote schaal”,zegt Per Salomonsson, Project Manager Alternatieve Brandstoffen bij Volvo. “De eerste evaluatie van de praktijktest laat zien dat de Bio-DME trucks zeer goed functioneren, ver boven onze verwachtingen. De technologie is betrouwbaar en het hele proces wordt gekenmerkt door energie-efficiëntie, van productie en distributie tot aan de voertuigen zelf.”

Tevreden

PostNord en DHL zijn twee van de transportbedrijven die deelnemen aan het project. Beide hebben als doel om voor 2020 drastisch te snijden in hun CO2-uitstoot. Voor beide bedrijven was deelname aan de fieldtest een natuurlijke stap.

‘Onze chauffeurs zijn zeer tevreden. Zij melden dat het minstens net zo eenvoudig is om op Bio-DME te rijden, als op gewone diesel. Dit is een geheel nieuwe technologie, desondanks hebben we zeer weinig technische problemen ondervonden. Bovendien zijn de trucks veel stiller met Bio-DME in de tank’, zegt Henrik Boding, Manager Milieuzaken Logistiek bij PostNord.

Beleidsmakers

Volgens Salomonsson heeft Bio-DME de toekomst mits partijen er gezamenlijk echter gaan staan: “De grootste uitdaging voor de toekomst is om een markt en een infrastructuur te ontwikkelen voor de nieuwe brandstof. Dat vergt investeringen. Beleidsmakers spelen hierbij een belangrijke rol bij het creëren van de noodzakelijke voorwaarden door het nemen van lange termijn beslissingen en het ontwikkelen van stimuleringsmaatregelen.”

De fieldtest loopt tot het einde van het jaar, gevolgd door een evaluatie om de levensvatbaarheid van een toekomstige markt voor Bio-DME in kaart te brengen.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Brandstof Bio-DME als vervanger voor diesel | TankPro.nl

Brandstof Bio-DME als vervanger voor diesel

Bio-DME (Di-Methyl-Ether) is als brandstof een uitstekende vervanger van diesel voor met name het zware vrachtverkeer. Dat blijkt uit een proef van Volvo. Motoren die op Bio-DME lopen zijn stiller, gaan langer mee en hebben een reductie in de C02-uitstoot ten opzichte van diesel van 95 procent.

Tien Volvo Bio-DME trucks zijn in reguliere dienst sinds afgelopen herfst. Halverwege het project overtreffen de resultaten nu al de verwachtingen. Een tijdje geleden braken de eerste vrachtwagens door de 100.000 kilometer barrière. Alles bij elkaar opgeteld, hebben de trucks 400.000 kilometer afgelegd.

Verwachtingen

“Dit is de eerste keer dat Bio-DME wordt gebruikt als voertuigbrandstof op grote schaal”,zegt Per Salomonsson, Project Manager Alternatieve Brandstoffen bij Volvo. “De eerste evaluatie van de praktijktest laat zien dat de Bio-DME trucks zeer goed functioneren, ver boven onze verwachtingen. De technologie is betrouwbaar en het hele proces wordt gekenmerkt door energie-efficiëntie, van productie en distributie tot aan de voertuigen zelf.”

Tevreden

PostNord en DHL zijn twee van de transportbedrijven die deelnemen aan het project. Beide hebben als doel om voor 2020 drastisch te snijden in hun CO2-uitstoot. Voor beide bedrijven was deelname aan de fieldtest een natuurlijke stap.

‘Onze chauffeurs zijn zeer tevreden. Zij melden dat het minstens net zo eenvoudig is om op Bio-DME te rijden, als op gewone diesel. Dit is een geheel nieuwe technologie, desondanks hebben we zeer weinig technische problemen ondervonden. Bovendien zijn de trucks veel stiller met Bio-DME in de tank’, zegt Henrik Boding, Manager Milieuzaken Logistiek bij PostNord.

Beleidsmakers

Volgens Salomonsson heeft Bio-DME de toekomst mits partijen er gezamenlijk echter gaan staan: “De grootste uitdaging voor de toekomst is om een markt en een infrastructuur te ontwikkelen voor de nieuwe brandstof. Dat vergt investeringen. Beleidsmakers spelen hierbij een belangrijke rol bij het creëren van de noodzakelijke voorwaarden door het nemen van lange termijn beslissingen en het ontwikkelen van stimuleringsmaatregelen.”

De fieldtest loopt tot het einde van het jaar, gevolgd door een evaluatie om de levensvatbaarheid van een toekomstige markt voor Bio-DME in kaart te brengen.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.