e10 finland euro98 euro95 biobrandstof

E10 brandstof maakt gat in brandstofpomp testauto

De biobrandstof E10 is minder onschadelijk dan gedacht.Tijdens een duurtest van de ANWB met rijden op E10 brandstof, is een gat in de brandstofpomp van de testauto ontstaan. In Duitsland is brandstofleverancier Aral al gestopt met de verkoop van E10 omdat daar de automobilisten de brandstof massaal negeren.

Op dit moment is E10 in Nederland nog niet op grote schaal verkrijgbaar.

ANWB

De ANWB deed de test met de Opel Signum met een Z22YH-motor. Na 27.000 kilometer ontstond er een gat in de brandstofpomp. Volgens de onderzoekers het gevolg van de 10% agressieve bio-ethanol waaruit E10 bestaat.

Door het ontstane gat spoot er benzine in de motorruimte. De bestuurder werd gewaarschuwd door een benzinelucht in de auto.

Geschikt

Niet iedere auto is geschikt voor de nieuwe brandstof E10, zo ook de test-auto van de ANWB. Ongeschikte auto’s kunnen problemen krijgen met de aluminium onderdelen of rubber onderdelen.

De ANWB test of er op de lange termijn schade ontstaat door incidenteel verkeerd te tanken. De testauto heeft een nieuwe pomp gekregen. De auto wordt vier keer afgetankt met E10 en daarna alleen maar met Euro95. Onderzocht wordt of er ook na 27 000 km schade ontstaat in de onderdelen.

Auteur: Steven Don

3 reacties op “E10 brandstof maakt gat in brandstofpomp testauto”

Thomas|08.06.12|16:54

Sorrie hoor maar ik had toch verwacht dat anwb even op internet had na gezocht en had gekeken of die brandstof wel getankt kon worden.. er word overal gewaarschuwd dat je dat eerst na moet kijken of je dat wel mag tanken met jou auto. of is het weer een idee fantastisch idee van n L zodat mensen toch maar euro 95 gaan tanken zodat er meer verdiend word?
ik tank E10 in mijn golf 3 en heb er totaal geen problemen mee!

W. Heesbeen|30.07.12|11:39

U schreef dat de E10 benzine door aral in Duitsland van de pomp was gehaald.
Maar dat is niet zo, ik heb gisteren in Kranenburg bij een Aralstation getankt en ik keek en ik zag E10 95 op de pomp staan en ik dacht dat ik gewoon euro getankt had maar dat was niet zo.
Nu zal ik er voortaan op letten ik rij met een Toyota Yaris en ik hoop dat ik met deze benzine geen problemen krijg

Paul Zeven|09.01.14|21:22

Alle Toyota modellen gebouwd vanaf januari 1998 zijn geschikt voor het gebruik van E10, met uitzondering van de modellen aangegeven onder ‘Niet geschikt’.

Niet geschikt voor E10

Toyota Avensis 2.0 liter benzinemotor (code 1az-fse) gebouwd tussen juli 2000 en oktober 2008

Toyota Avensis 2.4 liter benzinemotor (code 2az-fse) gebouwd tussen juni 2003 en oktober 2008

Beter goed gewaarschuwd als niet geweten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

E10 brandstof maakt gat in brandstofpomp testauto | TankPro.nl
e10 finland euro98 euro95 biobrandstof

E10 brandstof maakt gat in brandstofpomp testauto

De biobrandstof E10 is minder onschadelijk dan gedacht.Tijdens een duurtest van de ANWB met rijden op E10 brandstof, is een gat in de brandstofpomp van de testauto ontstaan. In Duitsland is brandstofleverancier Aral al gestopt met de verkoop van E10 omdat daar de automobilisten de brandstof massaal negeren.

Op dit moment is E10 in Nederland nog niet op grote schaal verkrijgbaar.

ANWB

De ANWB deed de test met de Opel Signum met een Z22YH-motor. Na 27.000 kilometer ontstond er een gat in de brandstofpomp. Volgens de onderzoekers het gevolg van de 10% agressieve bio-ethanol waaruit E10 bestaat.

Door het ontstane gat spoot er benzine in de motorruimte. De bestuurder werd gewaarschuwd door een benzinelucht in de auto.

Geschikt

Niet iedere auto is geschikt voor de nieuwe brandstof E10, zo ook de test-auto van de ANWB. Ongeschikte auto’s kunnen problemen krijgen met de aluminium onderdelen of rubber onderdelen.

De ANWB test of er op de lange termijn schade ontstaat door incidenteel verkeerd te tanken. De testauto heeft een nieuwe pomp gekregen. De auto wordt vier keer afgetankt met E10 en daarna alleen maar met Euro95. Onderzocht wordt of er ook na 27 000 km schade ontstaat in de onderdelen.

Auteur: Steven Don

3 reacties op “E10 brandstof maakt gat in brandstofpomp testauto”

Thomas|08.06.12|16:54

Sorrie hoor maar ik had toch verwacht dat anwb even op internet had na gezocht en had gekeken of die brandstof wel getankt kon worden.. er word overal gewaarschuwd dat je dat eerst na moet kijken of je dat wel mag tanken met jou auto. of is het weer een idee fantastisch idee van n L zodat mensen toch maar euro 95 gaan tanken zodat er meer verdiend word?
ik tank E10 in mijn golf 3 en heb er totaal geen problemen mee!

W. Heesbeen|30.07.12|11:39

U schreef dat de E10 benzine door aral in Duitsland van de pomp was gehaald.
Maar dat is niet zo, ik heb gisteren in Kranenburg bij een Aralstation getankt en ik keek en ik zag E10 95 op de pomp staan en ik dacht dat ik gewoon euro getankt had maar dat was niet zo.
Nu zal ik er voortaan op letten ik rij met een Toyota Yaris en ik hoop dat ik met deze benzine geen problemen krijg

Paul Zeven|09.01.14|21:22

Alle Toyota modellen gebouwd vanaf januari 1998 zijn geschikt voor het gebruik van E10, met uitzondering van de modellen aangegeven onder ‘Niet geschikt’.

Niet geschikt voor E10

Toyota Avensis 2.0 liter benzinemotor (code 1az-fse) gebouwd tussen juli 2000 en oktober 2008

Toyota Avensis 2.4 liter benzinemotor (code 2az-fse) gebouwd tussen juni 2003 en oktober 2008

Beter goed gewaarschuwd als niet geweten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.