Recordprijs brandstof laat automobilist koud

De prijs van een liter diesel nadert met 1,457 euro langzaam de recordhoogte van 7 juli 2008 toen 1,503 euro moest worden betaald. Ook benzine zit met 1,675 euro niet ver meer af van de recordprijs van april dit jaar: 1,757 euro. Oorzaak: speculaties op de oliemarkt; een dalende euro en de torenhoge accijnsen.

De prijsstijingen lijken weinig effect te hebben op het gedrag van de consument. Ten opzichte van vorig jaar werd er 2,7% meer diesel verkocht in Nederland en 2,9 % benzine. Dit ondanks de crisis. Alleen LPG werd minder omgezet : 1,5 %. De automobilist gaat er ondanks de prijsstijgingen niet minder om rijden.

Onverklaarbaar

Eigenlijk is dat gedrag onverklaarbaar “, zegt Erik de Vries van de Nederlandse Organisatie voor de Energiebranche (NOVE). “Je zou toch verwachten dat automobilisten onderhand eieren voor hun geld gaan kiezen maar niets is minder waar.

“Tien jaar geleden zou ik niet hebben kunnen denken dat automobilisten 4 gulden voor een liter brandstof zouden neerleggen.” Desalniettemin denkt De Vies dat de recordprijs voor fossiele brandstof de beste lobby is voor duurzaam rijden. “De alternatieven worden natuurlijk steeds interessanter. Er zal een keer een omslagpunt komen voor de automobilist.”

Schaarser

De Vries legt uit waarom de prijzen inmiddels weer naar recordhoogte oplopen: “Allereerst hebben we de steeds zwakker wordende euro ten opzichte van de dollar. Daarnaast hebben we een veranderend aanbod in ruwe olie.”

“De olie uit de Noorzee , de zogeheten Brentolie wordt steeds schaarser waardoor meer olie uit het midden-oosten en Rusland wordt geïmporteerd. Die is niet alleen anders van samenstelling maar ook duurder.”

Speculanten

Een andere oorzaak achter de prijsstijging  zijn de speculanten die de prijzen steeds meer opdrijven. “Je moet het zo zien dat grote oliemaatschappijen en brandstofhandelaren hier enorme voorraden olie hebben opgeslagen. Stel dat in Frankrijk ineens de prijs omhoog gaat, dan gaat deze olie daar naartoe. Met als gevolg dat er weer minder olie in eigen land is waardoor hier de prijs ook weer stijgt.”

Synchroon

Overigens lopen de prijzen met de ons omringende landen min of meer synchroon. Alleen luxemburg is flink goedkoper met een verschil in benzineprijs van 24 %. Diesel is daar 13 % goedkoper en LPG  20%.

Wie het goedkoopst diesel wil tanken zal een oversteek naar Ierland moeten maken. Daar is de diesel 36% goedkoper dan in Nederland. De reis niet inbegrepen.

Fred Kramer

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Recordprijs brandstof laat automobilist koud | TankPro.nl

Recordprijs brandstof laat automobilist koud

De prijs van een liter diesel nadert met 1,457 euro langzaam de recordhoogte van 7 juli 2008 toen 1,503 euro moest worden betaald. Ook benzine zit met 1,675 euro niet ver meer af van de recordprijs van april dit jaar: 1,757 euro. Oorzaak: speculaties op de oliemarkt; een dalende euro en de torenhoge accijnsen.

De prijsstijingen lijken weinig effect te hebben op het gedrag van de consument. Ten opzichte van vorig jaar werd er 2,7% meer diesel verkocht in Nederland en 2,9 % benzine. Dit ondanks de crisis. Alleen LPG werd minder omgezet : 1,5 %. De automobilist gaat er ondanks de prijsstijgingen niet minder om rijden.

Onverklaarbaar

Eigenlijk is dat gedrag onverklaarbaar “, zegt Erik de Vries van de Nederlandse Organisatie voor de Energiebranche (NOVE). “Je zou toch verwachten dat automobilisten onderhand eieren voor hun geld gaan kiezen maar niets is minder waar.

“Tien jaar geleden zou ik niet hebben kunnen denken dat automobilisten 4 gulden voor een liter brandstof zouden neerleggen.” Desalniettemin denkt De Vies dat de recordprijs voor fossiele brandstof de beste lobby is voor duurzaam rijden. “De alternatieven worden natuurlijk steeds interessanter. Er zal een keer een omslagpunt komen voor de automobilist.”

Schaarser

De Vries legt uit waarom de prijzen inmiddels weer naar recordhoogte oplopen: “Allereerst hebben we de steeds zwakker wordende euro ten opzichte van de dollar. Daarnaast hebben we een veranderend aanbod in ruwe olie.”

“De olie uit de Noorzee , de zogeheten Brentolie wordt steeds schaarser waardoor meer olie uit het midden-oosten en Rusland wordt geïmporteerd. Die is niet alleen anders van samenstelling maar ook duurder.”

Speculanten

Een andere oorzaak achter de prijsstijging  zijn de speculanten die de prijzen steeds meer opdrijven. “Je moet het zo zien dat grote oliemaatschappijen en brandstofhandelaren hier enorme voorraden olie hebben opgeslagen. Stel dat in Frankrijk ineens de prijs omhoog gaat, dan gaat deze olie daar naartoe. Met als gevolg dat er weer minder olie in eigen land is waardoor hier de prijs ook weer stijgt.”

Synchroon

Overigens lopen de prijzen met de ons omringende landen min of meer synchroon. Alleen luxemburg is flink goedkoper met een verschil in benzineprijs van 24 %. Diesel is daar 13 % goedkoper en LPG  20%.

Wie het goedkoopst diesel wil tanken zal een oversteek naar Ierland moeten maken. Daar is de diesel 36% goedkoper dan in Nederland. De reis niet inbegrepen.

Fred Kramer

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.