Ballast Nedam bouwt verplaatsbaar waterstofstation

Ballast Nedam IPM bouwt in opdracht van het Vlaams-Nederlandse WaterstofNet het eerste verplaatsbare productie- en vulstation voor duurzame waterstof in Nederland. De waterstofproductieunit van het nieuwe station wordt geleverd door Hydrogenics. De vulunit lijkt op die van een gewoon tankstation.

Het station zal op verschillende plaatsen in de regio Eindhoven ingezet worden. Met de opdracht is een bedrag van circa € 1 miljoen gemoeid. Volgend najaar moet de bouw zijn afgerond.

Bussen

Het nieuwe station krijgt een productiecapaciteit van circa 70 kg waterstof per dag, voldoende voor ongeveer 10 voertuigen of 2 bussen. Er zijn op dit moment twee tankstations voor waterstof in Nederland. Wereldwijd loopt het aantal in de richting van 250 waterstofstations.

Verplaatsen

De flexibiliteit past in de huidige, vroege ontwikkelingsfase van waterstof als energiedrager. Woordvoerster Adri van Kessel van Ballast Nedam: “Als er in andere regio’s vraag is naar waterstof als brandstof dan kunnen we de unit simpelweg verplaatsen. Zo kunnen we ook de markt beter leren kennen.”

Toekomst

Waterstof wordt algemeen gezien als de ultieme duurzame brandstof van de toekomst. Het kan op twee manieren gebruikt worden. Als rechtstreekse brandstof voor verbrandingsmotoren óf als brandstof voor elektrische voertuigen, door waterstof via brandstofcellen met 50% rendement om te zetten in elektriciteit.

Vooral deze laatste methode levert een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van elektrisch rijden. Met waterstof kun je de afstand van electrisch rijden fors uitbreiden en een actieradius bereiken waar de automobilist behoefte aan heeft.

Mijlpaal

Rien van Alphen, directeur van Ballast Nedam IPM: “Deze opdracht betekent een belangrijke mijlpaal in de transitie naar duurzame en schone brandstoffen voor transport. Dat is ons doel en dit soort concrete innovatieprojecten zijn van doorslaggevend belang om dat te bereiken.”

Speerpunt

Waterstof is een speerpunt in de langetermijnstrategie van de Europese Commissie om binnensteden CO2-neutraal te maken. Volgens minister Schultz van Haegen van Infrastructuur & Milieu hebben Nederland en haar buurlanden een ‘dijk van een startpositie’ om een belangrijke rol te spelen in de Europese ontwikkeling van waterstof. Onlangs trok zij een bedrag van € 5 miljoen uit voor het verbeteren van de tankinfrastuctuur.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ballast Nedam bouwt verplaatsbaar waterstofstation | TankPro.nl

Ballast Nedam bouwt verplaatsbaar waterstofstation

Ballast Nedam IPM bouwt in opdracht van het Vlaams-Nederlandse WaterstofNet het eerste verplaatsbare productie- en vulstation voor duurzame waterstof in Nederland. De waterstofproductieunit van het nieuwe station wordt geleverd door Hydrogenics. De vulunit lijkt op die van een gewoon tankstation.

Het station zal op verschillende plaatsen in de regio Eindhoven ingezet worden. Met de opdracht is een bedrag van circa € 1 miljoen gemoeid. Volgend najaar moet de bouw zijn afgerond.

Bussen

Het nieuwe station krijgt een productiecapaciteit van circa 70 kg waterstof per dag, voldoende voor ongeveer 10 voertuigen of 2 bussen. Er zijn op dit moment twee tankstations voor waterstof in Nederland. Wereldwijd loopt het aantal in de richting van 250 waterstofstations.

Verplaatsen

De flexibiliteit past in de huidige, vroege ontwikkelingsfase van waterstof als energiedrager. Woordvoerster Adri van Kessel van Ballast Nedam: “Als er in andere regio’s vraag is naar waterstof als brandstof dan kunnen we de unit simpelweg verplaatsen. Zo kunnen we ook de markt beter leren kennen.”

Toekomst

Waterstof wordt algemeen gezien als de ultieme duurzame brandstof van de toekomst. Het kan op twee manieren gebruikt worden. Als rechtstreekse brandstof voor verbrandingsmotoren óf als brandstof voor elektrische voertuigen, door waterstof via brandstofcellen met 50% rendement om te zetten in elektriciteit.

Vooral deze laatste methode levert een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van elektrisch rijden. Met waterstof kun je de afstand van electrisch rijden fors uitbreiden en een actieradius bereiken waar de automobilist behoefte aan heeft.

Mijlpaal

Rien van Alphen, directeur van Ballast Nedam IPM: “Deze opdracht betekent een belangrijke mijlpaal in de transitie naar duurzame en schone brandstoffen voor transport. Dat is ons doel en dit soort concrete innovatieprojecten zijn van doorslaggevend belang om dat te bereiken.”

Speerpunt

Waterstof is een speerpunt in de langetermijnstrategie van de Europese Commissie om binnensteden CO2-neutraal te maken. Volgens minister Schultz van Haegen van Infrastructuur & Milieu hebben Nederland en haar buurlanden een ‘dijk van een startpositie’ om een belangrijke rol te spelen in de Europese ontwikkeling van waterstof. Onlangs trok zij een bedrag van € 5 miljoen uit voor het verbeteren van de tankinfrastuctuur.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.